خلق یک شرکت دانش بنیان 3 سال به طول می انجامد


خلق یک شرکت دانش بنیان 3 سال به طول می انجامد

معاون علمی ریاست جمهوری گفت: خانه‌های فناوری و نوآوری باید زمینه را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازارهای هدف فراهم کنند.

خلق یک شرکت دانش بنیان 3 سال به طول می انجامد

روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و اقداماتی که برای اجرایی سازی آن انجام شده اند، گفت: در دهه‌های گذشته و با تاکید مقام معظم رهبری به حوزه علم و فناوری به عنوان کلید علم کشور نگریسته شده است.

او افزود: در حوزه دانش بنیان و استارت آپ بسیار خوش درخشیده ایم. اگر بتوانیم علم و فناوری را به ثروت تبدیل کنیم، می‌توانیم بگوییم دانش بنیان اقتصادی شده است. کشور‌هایی هستند که بیش از ۵۰ درصد اقتصادشان بر پایه دانش شکل گرفته است.

او افزود: یک نوآوری عام وجود دارد که تمام کشور‌ها بر پایه آن حرکت می‌کنند و ما نیز تلاش می‌کنیم در مسیر این نوآوری که علم است حرکت کنیم. خلق شرکت دانش بنیان ۳ سال به طول می‌انجامد. مسئله دیگر این است که شرکت‌هایی که وجود دارند را اصلاح کنیم و ارتقاء دهیم.

فیروزآبادی ادامه داد: سنجش موفقت دانش بنیان‌ها در اقتصاد کشور است. اگر این اقتصاد ارتقاء پیدا کند، قطعا شرکت‌های دانش بنیان زیادی پدید خواهند آمد. به طوری که مردم در درجه اول این موضوع را احساس خواهند کرد. در پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی، موضوعات حمل و نقل و خریدوفروش تسریع پیدا کرد. مردم فناوری و علم را کاملا احساس کردند که چگونه در زندگی هایشان پیشرفت ایجاد شده است.

او اظهار کرد: در بحث دارو مانند دارو‌های مبارزه با سرطان، واکسن‌ها و انواع تکنولوژی‌ها ورود پیدا کرده ایم و این مسئله را مردم در زندگیشان احساس می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزود: قسمت زیادی از کالا‌ها و خدمات فناورانه است که بعضا تامین خارجی می‌شوند. اگر بتوانیم با انجام سازوکارها، دانشجویان و نخبگانی که خارج از کشور هستند، مسائل را در کشور حل کنیم ناخودآگاه بازگشت آن‌ها به کشور نیز اتفاق می‌افتد بازگشتی که با میل فردی است و به دور از بازگشت تهی و تشویقی.

وی ادامه داد: ما اگر بتوانیم فرصت اثر گذاری را در کشور ایجاد کنیم، یقینا تمام کسانی که علاقه‌مند هستند به ایران باز خواهند گشت. مرز‌های ایران در مرز‌های جغرافیایی خلاصه نمی‌شود. در سال ۸۹ قانونی مبنی بر حمایت از موسسات دانش بنیان از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شد که این قانون سنگ بنای تمام اتفاقات و پیشرفت‌های علمی و فناوری حال حاضر کشور است.

دهقانی فیروزآبادی گفت: تمام شرکت ها، مجموعه‌های نوآور، شتاب دهنده‌ها و مجموعه فناوری‌هایی که امروزه در حال تلاش هستند، مسئول اجرای این قانون به حساب می‌آیند. ما در ترویج و تبیین دستاورد‌های فناورانه و نوآورانه بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

او گفت: تامین مالی بحثی بسیار جدی و کلیدی است که اگر به آن توجه نکنیم اشتباه بزرگی مرتکب شده ایم. تامین مالی این است که دولت هزینه کند تا شرکت‌های دانش بنیان زیادی در کشور ایجاد شوند. قانون جهش تولید ظرفیت خاصی دارد که یکی از آن‌ها اعتبار مالیاتی است؛ یعنی شرکت‌ها می‌توانند مالیاتشان را با تایید معاونت علمی در تحقیق و توسعه هزینه کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بیان کرد: اقتصاد واقعی زمانی رقم می‌خورد که ما بتوانیم صادرات داشته باشیم. معاونت علمی در کشور‌های مناسبی که شناسایی کرده، خانه‌های فناوری را ایجاد کرده است تا رایزن‌ها بازار خارجی پیدا کنند و این امکان را برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند به سمت شرکت‌های خارجی بروند را ایجاد می‌کند. خانه‌های فناوری صادراتی باید بستر حضور شرکت‌ها در بازار جهانی را فراهم کنند.

او ادامه داد: خانه‌های فناوری و نوآوری باید با بهره‌گیری از تخصص افرادی که تجربه سال‌ها فعالیت در بازار کشور هدف را دارند، ضمن بهره‌مندی از ارتباطات و شناخت نیاز‌های بازار، زمینه را برای حضور شرکت‌ها در بازار هدف فراهم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی