آمار جدید مبتلایان به سرخک در ایران / علائم سرخک را بشناسید


آمار جدید مبتلایان به سرخک در ایران / علائم سرخک را بشناسید

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، گفته از ابتدای سال جاری میلادی (دی ماه سال 1400) تاکنون 202 مورد تائید آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم. این آمار نسبت به سال قبل، حدود 2 برابر افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، زنگ خطر شیوع سرخک از سوی سازمان جهانی بهداشت به صدا در آمد.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ویروس سرخک بار دیگر به تهدید جدی برای جهان تبدیل شده است. اما وضعیت ایران از نظر شیوع این بیماری چگونه است؟

ایران در حال حاضر با شیوع آنفلوآنزا دست و پنجه نرم می‌کند. بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت هم تاکنون 31 نفر جان خود را بر اثر این بیماری از دست داده‌اند. آن هم در دورانی که دارو کمیاب است و کار را برای درمان بیماران دشوار کرده است.

حالا صحبت از تهدید ویروس سرخک است. ویروسی که از ابتدای سال 1401 وزارت بهداشت برای شیوع آن هشدار داد و حالا بار دیگر همزمان با آنفوآنزا، موجب نگرانی حوزه بهداشت و درمان شده است.

آمار مبتلایان به سرخک در ایران

آنطور که رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته، از ابتدای سال جاری میلادی (دی ماه سال 1400) تاکنون 202 مورد تائید آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم.

محسن زهرایی به ایسنا گفت: «53 درصد از این مبتلایان اتباع تشکیل می‌دهند. تقریبا می‌توان گفت 95 درصد از این مبتلایان اتباع افغانستان بودند. چهار یا پنج مورد مبتلا به سرخک پاکستانی و یک مورد هم عراقی بود.»

او درباره وضعیت ایران از نظر شیوع این بیماری در سال گذشته گفت: «سال گذشته میلادی یعنی 2021، تعداد 103 مورد تائیدشده آزمایشگاهی سرخک در کشور داشتیم. امسال با شدت همه‌گیری این بیماری در افغانستان، تعداد موارد مبتلا در ایران به 202 مورد افزایش یافت.»

به عبارتی در سال جاری تعداد مبتلایان به سرخک در کشور تقریبا 2 برابر شده است.

واکسیناسیون اتباع در کشور

به گفته زهرایی کشورهای همسایه به‌ویژه همسایگان شرقی و افغانستان در زمینه واکسیناسیون سرخک وضعیت مناسبی ندارند. در سال جاری سنگین‌ترین همه‌گیری سرخک در 10 سال گذشته در افغانستان رخ داده است.

او گفت: «طبیعی است که افرادی که از این کشور به ایران سفر می‌کنند، اگر مبتلا باشند، بتوانند بیماری را به ساکنین ایران هم انتقال دهند.»

آمار جدید مبتلایان به سرخک در ایران / علائم سرخک را بشناسیداز علائم سرخک می‌توان به آبریزش بینی، تب شدید و سرفه اشاره کرد.

واکسیناسیون می‌تواند از شیوع این بیماری پیشگیری کند. اگرچه باید یادآور شد هیچ واکسنی به معنای مصونیت 100 درصدی در برابر بیماری نیست، بلکه احتمال ابتلا را بسیار کم می‌کند، ضمن اینکه از فرم شدید بیماری هم جلوگیری می‌کند.

واکسن سرخک در ایران در 2 نوبت 12 ماهگی و 18 ماهگی انجام می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفته از ابتدای سال تاکنون حدود 650 هزار تبعه غیرایرانی به‌ویژه کسانی که جدیدتر وارد کشور شدند، تحت تزریق واکسن سرخک قرار گرفتند.

به گفته محسن زهرایی، این واکسن به شکل رایگان برای همه کودکان مشمول در شبکه بهداشتی تزریق می‌شود.

علائم سرخک را بشناسید

سرخک یک بیماری به شدت واگیردار است. راه انتقال این بیماری تنفس و قطرات تنفسی است. این بیماری در موارد شدید می‌تواند منجر به مرگ فرد مبتلا شود.

از علائم سرخک می‌توان به آبریزش بینی، تب شدید و سرفه اشاره کرد. ضمن اینکه ممکن است پس از چند روز دانه‌های قرمز رنگی روی بدن فرد مبتلا ایجاد شود.

پیش‌تر رئیس مرکز بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت درباره دوره انتقال بیماری سرخک گفته بود: «افراد مبتلا به این بیماری از سه روز قبل از شروع علائم تا چهار روز بعد از شروع بثورات جلدی (تغییر قابل توجه در بافت یا رنگ پوست که ممکن است دچار خارش، پوسته پوسته‌شدگی، زبری و یا التهاب شود) آلوده‌کننده هستند.»

به گفته زهرایی دوره کمون یا همان نهفتگی این بیماری از هشت روز تا 15 روز متغیر است.

40 میلیون کودک واکسینه نیستند

آنطور که سازمان جهانی بهداشت گزارش داده است، سرخک سالانه جان 200 هزار کودک را می‌گیرد.

به گزارش این سازمان در سال 2021 به دلیل همه‌گیری کرونا و مشکلات ناشی از آن، حدود 40 میلیون کودک واکسن سرخک را دریافت نکردند.(ایرنا) آماری که نشان‌دهنده وضعیت هشداردهنده برای شیوع این بیماری در جهان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است