فوت و فن جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه خودرو در زمستان


فوت و فن جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه خودرو در زمستان

ایجاد بخار بر روی شیشه میتواند دید راننده را با مشکلاتی رو به رو کند و موجب حواس پرتی او شود. رانندگان با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شده می توانند مانع ایجاد بخار شیشه ماشین خود در زمستان شوند. بخار گرفتگی شیشه ماشین در...

ایجاد بخار بر روی شیشه میتواند دید راننده را با مشکلاتی رو به رو کند و موجب حواس پرتی او شود. رانندگان با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله گفته شده می توانند مانع ایجاد بخار شیشه ماشین خود در زمستان شوند.

فوت و فن جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه خودرو در زمستان

بخار گرفتگی شیشه ماشین در زمستان

یکی از دغدغه ­های اصلی رانندگان در تمامی فصول سال می توان به بخار کردن شیشه ماشین اشاره کرد. اختلاف دمای داخل و خارج از خودرو، از دلایل اصلی بخار گرفتگی شیشه ماشین به شمار می رود.

میعان( تبدیل حالت گاز به مایع) درصورت برخورد هوای گرم و مرطوب با یک سطح خنک، رخ می دهد. برای مثال ، وقتی که افراد با ماشینشان در هوای بسیار سرد، رانندگی میکنند؛ هوای گرم و مرطوب تنفس آن ها در تماس با شیشه سرد جلو قرار می گیرد و رطوبتی روی شیشه ایجاد می شود. همچنین این روند میتواند در اثر تابش نورخورشید ، باعث ایجاد رطوبت درون ماشین( به طورمثال صندلی های مرطوب، فنجان چای استفاده شده و حتی موادغذایی دور ریخته شده) شود. درواقع فضای داخلی ماشین در این حالت به عنوان گلخانه عمل می کند. رطوبت در حال افزایش، بدون تهویه مناسب، قادر به فرار از اتاقک ماشین نیست و وقتی که به شیشه ماشین برخورد می کند، تبدیل به آب می شود.

دلایل ایجاد بخار گرفتگی شیشه ماشین

مهم ترین دلایل ایجاد بخار درون ماشین عبارتند از:

- لباس، کفش، چکمه و دیگر لباس‌های خیس

- تنفس انسان( بله، تنفس عادی نیز واقعا رطوبت ایجاد می کند)

- روکش های مرطوب

- غذا یا نوشیدنی های گرم، مواد بخارپز

- نشت مایع خنک کننده از منبع بخاری به درون خودرو

- باقی ماندن زباله درون ماشین

- نشتی از سانروف، سیستم دریچه، درها یا شیشه ها( بررسی کنید که آیا قسمت هایی از کف ماشین یا صندوق عقب خیس هستند یا نه)

نکاتی برای از بین بردن بخار گرفتگی شیشه ماشین در زمستان

دقت کنید که نباید از هرگونه ماده ای برای شفاف نگه داشتن شیشه اتومبیل خود و جلوگیری از ایجاد بخار بر روی آن استفاده کنید، بدین دلیل که باعث ایجاد رطوبت درون ماشین می ‎شود. عوامل مؤثر در ایجاد رطوبت درون اتاقک اتومبیل، شامل نگه داشتن فنجان چای درون ماشین، خیس بودن کفی های ماشین و یا صحبت کردن بیش از حد در ماشین می باشد.

زمانی که شما در رانندگی کردن، عجله دارید؛ مبارزه با بخار گرفتگی شیشه ها آزاردهنده است. بنابراین توجه به نکات زیر برای جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه ها حائز اهمیت است:

- سیستم هوای سالم، مانع از ایجاد بخار بر روی شیشه های اتومبیل میشود. بنابراین این سیستم باید بطور دائم، بررسی شود و نسبت به تعویض آن در صورت لازم اقدام شود. گاهی اوقات تلاش برای دیدن مقابل در هنگام رانندگی، بسیار دشوار و سخت است و برای جلوگیری از این وضعیت، باید این راهکارها را در نظر بگیرید.

- میزان رطوبت درون ماشین با انجام اموری همچون فریاد کشیدن ، جیغ زدن و و ایجاد سر و صداهای مختلف، افزایش می یابد و در نهایت بخار بر روی شیشه ها بوجود می آید.

- تمیز کردن پنجره ها و شیشه جلو برای جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه ها موثر است؛ به این دلیل که آلودگی شیشه ها باعث جذب رطوبت به خود میشود.

- شما نباید وسایل مرطوب و رطوبت زا را داخل خودروی خود نگهدارید. از این رو سعی کنید در داخل خودرو، نوشیدنی یا چتر خیس قرار ندهید.

- استفاده از بسته های رطوبت گیر برای جلوگیری از ایجاد بخار بر روی شیشه، توصیه شده است. این بسته های رطوبت گیر در بسته بندی های پارچه ای قرار دارد و رطوبت مضر برای اشیاء را می گیرد. از این رو برای گرفتن رطوبت اضافی هوا در داخل خودرو از این بسته ها استفاده کنید.

- در داخل خودروی خود، چند جوراب قرار دهید که محتوای آن ها با مواد بستر گربه های خانگی پر شده است. این مواد باعث جذب رطوبت هوا به خود میشود.

- یک مکانیک باید خودرویتان را به منظور وجود هر گونه نشتی بررسی کند. گاهی اوقات برای رفع یک نشتی ساده، متحمل هزینه زیادی میشوید.

- شما می توانید از یک پوشش ضد بخار، پس از تمیز کردن قسمت داخلی شیشه جلوی خودرو استفاده کنید ولی توجه به دستورالعمل استفاده از این محصولات، مهم است.

- منشا هوای داخل اتومبیل شما با استفاده از دکمه تعبیه شده در اتومبیل تغییر میکند. اگر هوای بیرون از اتومبیل، نسبت به هوای درون آن سردتر باشد، باید بگونه ای تنظیم کنید که هوای بیرون، وارد خودرویتان شود.

- از عوامل مؤثر در رفع بخار گرفتگی شیشه ماشین در زمستان می توان به روشن کردن فن­ های خودرو و پایین آوردن درجه­ ی سیستم گرمایشی اشاره کرد. پس از انجام این امر می ­توانید دمای خودرو را به حالت متعادل نزدیک کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که نباید مجددا اختلاف دمای اتومبیل با فضای بیرون، زیاد شود.

- روشن کردن دریچه­ های خنک کننده زیر شیشه جلو ماشین می ­تواند بخار شیشه ماشین جلو اتومبیل شما را رفع کند ولی باید بدانید که بخار سایر شیشه­ های اتومبیل را بر طرف نمی ­کند.

فوت و فن جلوگیری از بخار گرفتگی شیشه خودرو در زمستان

راه کارهای سریع رفع بخار شیشه خودرو

* یکی از راه کارهای سریع رفع بخار شیشه اینست که یک سیب زمینی خام را بشویید و پس از برداشتن خاک های رویش، آن را نصف کنید. توصیه میشود که از سیب زمینی هایی استفاده کنید که قدیمی و پلاسیده است. یک قطعه از سیب زمینی برش داده شده که پوست ندارد را روی شیشه کاملاً خشک قرار دهید تا شیشه تمیز شود. جالب است بدانید که لایه ی ایجاد شده بر روی شیشه، مانع از ایجاد مه روی شیشه میشود.

* برای رفع بخار شیشه و عدم بخار مجدد، ابتدا یک تکه ابر یا پنبه آغشته شده به مایع ظرف شویی، شامپو و یا فوم اصلاح را از داخل ماشین بر روی شیشه ها از سمت بالا به پائین بکشید.

* بر روی قسمت داخلی شیشه ماشین، کمی خمیر ریش بمالید و در تمام سطح شیشه به صورت یک لایه یکنواخت، پخش کنید. سپس آنرا با استفاده از یک پارچه تمیز پاک کنید. خمیر ریش با ایجاد یک پوشش نازک محافظ بر روی شیشه، مانع تشکیل بخار میشود.

* رطوبت ایجاد شده بر روی شیشه ماشین در هوای سرد و بارانی را می توان با استفاده از خاک گربه از بین برد. به این صورت که مقداری خاک گربه را در هوای سرد و زمستان ها داخل جوراب های قدیمی خود بریزید و درشان را ببندید و آن را درون خودرویتان قرار دهید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر