ماجرای تصویربرداری با دو پوشش در سینما


ماجرای تصویربرداری با دو پوشش در سینما

دنیای اقتصاد : چند روز پیش خبرهایی غیر‌رسمی مبنی بر فیلم‌برداری برخی پروژه‌های سینمایی به دو شکل بی‌حجاب و باحجاب منتشر شد که واکنش‌های زیادی را در پی داشت. ماجرا از آنجا شروع شد که محمدرضا شفیعی، تهیه‌کننده باسابقه سینما و تلویزیون، با انتشار توییتی در در حساب کاربری خود این بحث را مطرح کرد و نوشت: «امروز متوجه شدم برخی فیلم‌های سینمایی در حال فیلمبرداری، پلان‌های خود را با دو وضعیت باحجاب و بی‌حجاب برداشت می‌کنند. جنگ ترکیبی دشمن با ایجاد محاسبات غلط برای برخی سینماگران، با بصیرت آن‌ها چه کرده است؟»

ماجرای تصویربرداری با دو پوشش در سینما

این مطلب در جامعه سینمایی با واکنش‌های فراوانی روبه‌رو شد و در نهایت مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی به آن واکنش نشان داد و صحت آن را رد کرد. بهمن حبشی در این زمینه گفت: «بر اساس اطلاع موثق سازمان سینمایی چنین خبری صحت ندارد و هیچ‌یک از فیلم‌های سینمایی در حال تولید دست به چنین اقدام قانون‌شکنانه‌ای نزده‌اند.» او افزود: «بدیهی است در صورت صحت چنین خبری، فیلم موردنظر در هر مرحله‌ای از ساخت و تولید، متوقف شود و تبعات جبران‌ناپذیری برای سازندگان اثر در پی خواهد داشت.» حبشی ادامه داد: «توصیه ما به عنوان سازمان سینمایی به سرمایه‌گذاران، تهیه‌کنندگان و کارگردانان این است که مراقب اسم، اعتبار و سرمایه خود باشند، چرا که تبعات هرگونه تخطی از قوانین رسمی کشور متوجه عوامل اصلی خواهد بود.» او عنوان کرد: «سینمای ایران همواره سینمایی شریف، قانونمند و متعالی بوده و بدون تردید مطابق با قوانین رسمی و موجود کشور به حیات پربرکت خود ادامه خواهد داد.»

مدیرکل دفتر تولید سازمان سینمایی اعلام کرد: «بر‌اساس پیگیری‌ها و اطلاع دقیق مسوولان سازمان سینمایی پروژه‌های در حال تولید کاملا منطبق بر قوانین و مقررات در حال تولید است و حاشیه‌سازی‌ها تاثیری بر روند طبیعی تولید و زیست حرفه‌ای و قانونمند سینماگران نخواهد گذاشت.» محمدرضا شفیعی که این بحث را مطرح کرد تهیه‌کننده‌ای است که سریال «گیل‌دخت» به کارگردانی مجید اسماعیلی را تهیه کرده است؛ سریالی که این روزها روی آنتن شبکه یک می‌رود. البته این نخستین بار نیست که موضوع حجاب در سینما مورد مناقشه قرار گرفته است. پیش از این بسیاری از فیلم‌ها به دلیل رعایت نشدن حدودی که مورد نظر ارشاد بوده، زیر تغییر ممیزی رفته یا به‌کلی از نمایش محروم شده‌اند. یکی از مهم‌ترین نمونه‌های آن فیلم سینمایی «کاناپه» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی کیانوش عیاری محصول ۱۳۹۵ است.

در این فیلم شش بازیگر اصلی زن فیلم «کاناپه» موهای خود را تراشیده‌ و در تمامی صحنه‌ها از کلاه‌گیس به جای روسری استفاده کرده‌ بودند. عیاری درباره اجازه اکران نیافتن فیلمش در آن زمان گفته بود: «از ابتدا برای من روشن بود و می‌دانستم دوستان این فیلم را کنار می‌گذارند. یعنی به‌شخصه این موضوع را می‌دانستم، و با این علم فیلم را ساختم. هیچ اعتراضی ندارم بلکه منتظر بودم آنها به من اعتراض کنند که چرا این بازیگران خانم را بدون روسری جلوی دوربین فرستادی. زحماتی که کشیده‌ام برایم اهمیتی ندارد. این تصمیم را گرفته بودم و پای آن خواهم ایستاد. دیگر هیچ فیلم سینمایی نمی‌سازم که خانم‌ها در آن روسری به سر داشته باشند چه در خلوت خودشان چه در مقابل محارم این کار را نخواهم کرد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله اسرائیل به سوریه و عراق همزمان با صدای انفجار در ایران