توافق فرانسه و آلمان برای افزایش همکاری همزمان با بحران انرژی


توافق فرانسه و آلمان برای افزایش همکاری همزمان با بحران انرژی

صدراعظم آلمان و نخست وزیر فرانسه توافق همکاری و حمایت متقابل در بخش انرژی را امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان و «الیزابت بورن»، نخست وزیر فرانسه روز جمعه اعلامیه مشترکی را در مورد همکاری و حمایت متقابل در زمینه انرژی امضا کردند.

در بیانیه دو طرف آمده است: «فرانسه و آلمان مجدداً بر روابط نزدیک خود در زمینه انرژی و همبستگی کامل خود تأکید می کنند. بنابراین دو کشور متعهد به اجرای اقدامات مشخص از حمایت و همبستگی متقابل برای تضمین امنیت تامین انرژی برای شهروندان و مشاغل خود هستند.»

در این سند همچنین آمده است که دو کشور توسعه زیرساخت‌ها را برای واردات گاز طبیعی مایع و هماهنگ کردن اقدامات خود در زمینه تامین انرژی را آغاز کرده‌اند. بر اساس این بیانیه، آلمان و فرانسه متعهد هستند که به ترتیب تا سال ۲۰۴۵ و ۲۰۵۰ با کاهش وابستگی خود به سوخت های فسیلی به بی طرفی آب و هوایی دست یابند.

در نشست خبری پس از امضای این توافقنامه، بورن، نخست وزیر فرانسه گفت: «اولویت مشترک ما کاهش عواقب کمبود انرژی برای شهروندان، به ویژه افراد آسیب پذیر و مشاغل ما است. لازم است اقداماتی انجام دهیم تا قیمت برق به سطح عادی بازگردد.»

تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه هزینه‌های انرژی را در اروپا و ایالات متحده افزایش داده است و تورم بی سابقه‌ای را در این کشورها به همراه دارد. سوخت ماشین آلات، تهیه کود یا هزینه‌های دیگر را برای کشاورزان و کامیون داران به طرز بی سابقه‌ای گران‌تر کرده است. نفت و گاز اتحادیه اروپا به روسیه وابسته است و به نظر می‌رسد تحریم‌های انرژی این کشور سبب بحران در اتحادیه اروپا شده و هزینه‌های خانوارها و مشاغل افزایش یافته است.

بحران انرژی در اروپا زیر سایه جنگ اوکراین هفته هاست که جان مردم این قاره را به لب رسانده است و روزی نیست که شهرهای بزرگ اروپایی شاهد اعتراضات گسترده به گرانی و کمبود سوخت نباشد. علاوه بر کمبود بنزین، فرانسه با کمبود برق نیز مواجه است. دولت این کشور برای مقابله با این وضعیت، «ریاضت انرژی» را رکن اصلی سیاست خود قرار داده تا از ایجاد بار اضافی بر شبکه برق جلوگیری کند، اما کارشناسان معتقدند که این پاریس، زمستان سختی پیش رو دارد.

پیشتر نیز، «دیوید تابارلی»، رئیس اندیشکده حوزه انرژی نومیسما انرژیا در ایتالیا گفته بود: «از آنجا که قیمت برق دو برابر شده است ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی با بی سابقه‌ترین شوک در حوزه انرژی مواجه شده‌اند.» تابارلی طی مصابه‌ای گفت: «قیمت گاز تا سال پیش ۰.۷ تا ۰.۸ یورو به ازای هر متر مکعب بود اما از ابتدای سال جاری به ۱.۳۷ یورو افزایش یافت و الان هم در ماه اکتبر از رقم ۲.۳ یورو عبور کرده است.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگرانی که در بستر بیماری هستند / برای آن ها دعا کنید! + عکس و اسامی تلخ