تراورس از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی خارج شود


تراورس از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی خارج شود

مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها، راهکار بهبود وضعیت شرکت تراورس را موافقت و دستور خارج کردن نام این شرکت از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهدی نورایی مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها به نکاتی از گزارش صورتهای مالی شرکت تراورس و راهکارهای مناسب بهبود وضعیت شرکت اشاره کرد.

نورایی ابراز امیدواری کرد: در یک سال اخیر با رویکرد جدید دولت در حوزه حمل و نقل دستاوردهای مهم و ارزشمندی حاصل شده است و برخی از این دستاوردها را می‌بایست در حوزه حمل و نقل ریلی مشاهده کرد.

وی همچنین بیان کرد: شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن – تراورس بزرگترین شرکت ریلی غرب آسیا و تولید کننده فرآورده‌های بتنی و تراورس خطوط راه آهن و مترو است.

مشاور حقوقی وزیر و رئیس مرکز امور مجامع و نظارت بر قراردادها افزود: توجه به بررسی عملکرد و صورت‌های مالی شرکت نکات ذیل قابل توجه است:

زیان عملیاتی شرکت از منفی ۵۰ میلیارد تومان به منفی ۱۳ میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است که نشان دهنده بهبود وضعیت کلی شرکت است. از طرفی زیان ناخالص شرکت نیز از منفی ۵۶ میلیارد تومان، به مثبت ۲ میلیون تومان رسیده است که شروع روند مثبت شرکت را نشان می‌دهد.

در ردیف درامدهای عملیاتی، با ۶۷ درصد افزایش در سال ۱۴۰۰ همراه بوده است و از مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان، به ۷۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است. از این مبلغ، بیشترین درآمد مربوط به درآمدهای ارائه خدمات (درآمد خدمات نگهداری) بوده که با ۵۴ درصد رشد، از ۳۴۹ میلیارد به ۵۳۸ میلیارد تومان رسیده است. در مرحله بعد بیشترین میزان رشد در درامدهای عملیاتی مربوط به تراورس بتونی است که با وجود ۲۲ درصد کاهش در مقدار تولید، ۱۳۰ درصد رشد کرده است و از ۳۱ میلیارد تومان به ۷۳ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته نورایی مدیر کل حقوقی سابق وزارت راه و شهرسازی و نماینده تام‌الاختیار وزیر در مجامع عمومی شرکت‌ها، بیشترین میزان رشد در درآمدهای خدمات نگهداری، شرکت تراورس از طریق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران (با ۷۲ درصد از کل درآمد خدمات) و سپس قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (مدیریت مستقل پروژه چابهار-زاهدان) با ۶ درصد از کل درآمد خدمات می‌باشد.

سایر درآمدهای شرکت نیز با ۳۳ درصد رشد از ۱۶ میلیاردتومان به ۳۳ میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده آن مربوط به افزایش در نرخ اجاره ماشین آلات در سال ۱۴۰۰ می‌باشد که از ۶.۹ میلیارد تومان، به ۱۱.۸ میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: شرکت تراورس در سال ۱۴۰۰، به فروش برخی از دارایی‌های ثابت مشهود خود اقدام کرده است مهم‌ترین رقم آن مربوط به فروش دو دستگاه بلدوزر کاترپیلار با مجموع مبلغ ۱۱ میلیارد تومان است. به طور کلی مجموعاً ۱۳.۹ میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌های ثابت مشهود بدست آورده است که باعث افزایش سود سال مالی شرکت شده است.

با توجه به عملکرد تولیدی شرکت، تولید تراورس بتونی B۷۰ شرکت در کارخانه کرج، از عدد ۱۲۶,۹۷۴، به عدد ۷۸,۲۴۲ رسیده است که کاهش ۳۸ درصدی در تولید این کارخانه را نشان می‌دهد. در حالی که ظرفیت عملی تولید این کارخانه، عدد ۱۶۶,۳۲۰ می‌باشد. برای جبران مازاد تولید و تقویت درآمد شرکت حتماً باید رویکرد صادرات محور شرکت نیز تقویت شود.

همچنین یکی از اهداف اجرایی شرکت برای سال ۱۴۰۱، افزایش تولید تراورس B۷۰، راه اندازی خط تولید جدید، ترمیم اساسی تونل‌های بخار و اصلاح قالب‌ها است.

در پایان، نورایی از جمله راهکارهای مناسب برای بهبود وضعیت شرکت را علاوه بر تأکید بر صادرات محصولات در موارد زیر عنوان کرد:

  • موافقت و دستور خارج کردن نام شرکت از لیست واگذاری سازمان خصوصی سازی
  • موافقت و دستور اجرایی و مصوبه شورای عالی اداری در خصوص اصلاح محدودیت‌های معاملاتی شرکت
  • موافقت و دستور انتقال اعتبارات طرح‌های عمرانی شامل بازسازی، نوسازی و بهسازی، به بودجه شرکت خدمات و حق فنی راه آهن
  • موافقت و دستور انتقال اموال مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت
  • دستور انتقال مالکیت دارایی‌های ثابت منتقل شده از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران
  • موافقت و دستور تسویه مطالبات شرکت از کارفرمایان و امکان پرداخت وجوه به صورت سرمایه در گردش
  • صدور مجوز لازم جهت مشارکت در قراردادهای عمرانی با قابلیت تهاتر مطالبات از محل کارکرد با اموال غیرمنقول کارفرمایان و فروش اموال غیرمنقول مأخوذه از این محل
  • موافقت با تجدید ارزیابی اموال غیرمنقول (اراضی) به منظور برون رفت از ماده ۱۴۱ قانون تجارت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید