تاکید شیخ نعیم قاسم بر تسریع روند انتخاب رییس‌جمهور در لبنان


تاکید شیخ نعیم قاسم بر تسریع روند انتخاب رییس‌جمهور در لبنان

معاون دبیرکل حزب‌الله با اشاره به اینکه اولین راه انجام اصلاحات و حل بحران‌های لبنان انتخاب رئیس جمهور است تاکید کرد که رئیس جمهور آینده باید قدرت متحد کردن لبنانی‌ها و رسیدگی به اولویت‌های کشور را داشته باشد.

تاکید شیخ نعیم قاسم بر تسریع روند انتخاب رییس‌جمهور در لبنان

به گزارش راهبرد معاصر، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله طی سخنانی در دیدار با اعضای کمیته آب و انرژی در هیئت کار دولت لبنان اعلام کرد، در صورت عدم انتخاب رئیس جمهور نمی‌توان وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور را حل و طرح بهبود و اصلاحات را اجرا کرد؛ زیرا راهکار اساسی و اولین راه برای آغاز اصلاحات و شروع کار نجات لبنان، انتخاب رئیس جمهور است.

وی افزود، بنابراین انتخاب رئیس جمهور بر عهده همه فراکسیون‌هاست و هیچ کس به تنهایی این مسئولیت را به دوش حزب‌الله نمی‌اندازد. ما تعداد مشخصی نماینده در پارلمان داریم و به همین میزان بر پرونده انتخاب رئیس جمهور تاثیرگذار هستیم و فراکسیون‌های دیگر نیز به اندازه نمایندگان خود در این پرونده تاثیر می‌گذارند.

شیخ نعیم قاسم تصریح کرد، روشن است که هیچ یک از جناح‌های سیاسی اکثریت را در اختیار ندارند و کسانی که ادعا می‌کردند 67 نماینده دارند، در توهم بودند و تصور می‌کردند که خودشان و گزینه‌های مورد نظرشان از سوی نمایندگان جدید و مستقل مورد پذیرش هستند. هیچ فراکسیونی توان حل این وضعیت را ندارد و ما خواستار توافق بین احزاب مختلف روی گزینه‌ای هستیم که مورد قبول اکثر فراکسیون‌ها ونمایندگان باشد.

معاون دبیرکل حزب‌الله ادامه داد، آراء سفید به معنای به حد نصاب نرسیدن است و برخی اسامی که به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری آینده لبنان معرفی می‌شوند تحریک‌آمیز بوده و همه می‌دانند که این گزینه‌ها مانع از توافق می‌شوند. همچنین پروژه سیاسی آنها بر خلاف منافع لبنان بوده و این کشور را در گرو منافع خارجی قرار می‌دهد.

این مقام حزب‌الله تاکید کرد، اگر واقعا فکر می‌کنید که در پرونده ریاست‌جمهوری مسئله مقاومت نقطه اختلاف است بیایید آن را از طریق گفتگو حل کنیم و رئیس جمهوری را روی کار بیاوریم که قدرت نجات کشور را با مشارکت همه لبنانی‌ها در مسئله اقتصادی داشته باشد و بتواند گفتگوها را به گونه‌ای مدیریت کند که همه لبنانی‌ها را برای دفاع از کشور متحد سازد و سپس ببینیم به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید.

وی گفت، از آنجایی که همه ما در مورد اولویت قرار دادن اقتصاد و مبارزه با فساد، توافق و تفاهم داریم بیایید تا مسائل مورد مناقشه را با گفتگو حل کنیم. طبیعی است که ویژگی‌های رئیس جمهور حامی گفتگو با ویژگی‌های مورد نظر طرف‌هایی که خواستار خلع سلاح مقاومت و سلب قدرت لبنان و تسلیم کردن آن به دشمن صهیونیستی هستند، تطابق ندارد.

شیخ «علی دعموش» معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله نیز طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان اشاره کرده و اظهار داشت، حزب‌الله به وظیفه خود در مقاومت، محافظت از کشور، دفاع از منافع، خدمت به مردم و حفظ حقوق و ثروت و استقلال لبنانی‌ها عمل کرده است.

وی افزود، ما هرکاری که انجام داده‌ایم نه به دنبال دستاورد سیاسی بوده‌ایم و نه می‌خواهیم آنگونه که برخی تصور می‌کنند بر منصب ریاست‌جمهوری یا سایر مناصب قدرت تسلط داشته باشیم یا اینکه رئیس جمهور مورد نظر خود را تحمیل کنیم. بلکه ما در وهله نخست می‌خواهیم که لبنان با مقاومت و ارتش و ملت خود در مقابله با دشمن صهیونیستی قدرتمند باقی بماند.

این مسئول حزب‌الله در ادامه گفت، در وهله بعدی ما تاکید داریم که اولویت لبنان در مرحله فعلی باید حل بحران‌های اقتصادی و معیشتی باشد که مردم از آن رنج می‌برند. تحقق این دو امر مستلزم نگاه واقع‌بینانه و جدی‌تر به مسئله انتخاب رئیس جمهور و ویژگی‌های اوست. حزب‌الله می‌خواهد رئیس جمهوری در لبنان روی کار بیاید که همه لبنانی‌ها را با یکدیگر متحد ساخته، از وحدت و صلح داخلی محافظت کند و حامی حاکمیت کشور باشد.

شیخ دعموش ادامه داد، حزب‌الله همچنین می‌خواهد رئیس جمهور لبنان علیه مقاومت توطئه نکرده و آن را در گرو منافع خارجی‌ها قرار ندهد. لبنان در این مرحله به کسی نیاز دارد که خودش را وقف حل بحران‌ها و حمایت از حاکمیت و استقلال کشور کند نه کسی که بخواهد با مطرح کردن مسائل بحث‌برانگیز یا باز کردن پرونده‌های سیاسی که در اولویت نیست و پیشاپیش می‌داند که هیچ یک به نتیجه نخواهند رسید، زمان را تلف کند.

این مقام حزب‌الله در پایان تاکید کرد، امروز در برابر صحنه تکراری جلسات پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور هستیم و می‌بینیم که هیچ یک به نتیجه نرسیده است. بنابراین هیچ راهی بهتر و سریعتر از گفتگو برای انتخاب رئیس جمهور نیست و بنابراین نیروهای سیاسی باید مسئولیت به نتیجه رساندنِ سریع این پرونده را بر عهده بگیرند؛ زیرا کشور دیگر بیش از این تحمل خلأ ریاست‌جمهوری را ندارد.

روز پنجشنبه هفتمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور نیز مانند 6 نشست قبلی بی‌حاصل بود.

در این جلسه «میشل معوض» 42 رای، «عصام خلیفه» 6 رای، «زیاد بارود» 2 رای، «بدری ضاهر» 1 رای به دست آوردند. 50 رای نیز سفید بود و روی 8 برگه عبارت «لبنان جدید» نوشته شده بود.

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که جلسه بعدی برای انتخاب رئیس جمهور پنجشنبه آینده برابر با اول دسامبر برگزار می‌شود.

در حالی که نشست‌های پارلمانی برای انتخاب رئیس جمهور تبدیل به یک سناریو تکراری و شکست‌خورده در لبنان شده، برخی احزاب و فراکسیون‌ها همچون حزب نیروهای لبنانی به ریاست سمیر جعجع با ابتکار نبیه بری برای گفتگوی ملی جهت توافق روی یک گزینه برای تصدی پست ریاست‌جمهوری مخالفت کرده و مانع از اجرای آن شده‌اند./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا