قیمت جهانی نفت امروز 5 آذر 1401


قیمت جهانی نفت امروز 5 آذر 1401

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱ دلار و ۷۱ سنت معادل ۲ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۶۳ سنت رسید.

قیمت جهانی نفت امروز 5 آذر 1401

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از رویترز، نگرانی در مورد تقاضا در چین و مذاکرات اروپا برای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه قیمت نفت را پایین آورده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با 1 دلار و 71 سنت معادل 2 درصد کاهش به 83 دلار و 63 سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 1 دلار و 66 سنت معادل 2.13 درصد کاهش 76 دلار و 28 سنت معامله می‌شود.

هر دوی این قراردادهای نفتی با کاهش قیمت هفتگی مواجه بودند. نفت برنت 4.6 درصد و نفت آمریکا 4.7 درصد طی یک هفته گذشته کاهش یافته است.

کاهش قیمت این شاخص‌های نفتی حاکی از روند کاهش تقاضاست. قیمت فعلی نفت بالاتر از قیمت نفت در قراردادهای آتی بسته می‌شود.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در روز جمعه افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا را گزارش داد. محدودیت‌های کرونایی در سراسر شهرهای این کشور ادامه دارد. بدین‌ترتیب تقاضا برای سوخت کاهش یافته و رفت‌وآمد محدود شده‌است. این محدودیت‌ها تقاضا برای نفت را حدود 1 میلیون بشکه در روز پایین‌تر از حد متوسط نگه می‌دارد.

دراین‌بین، کشورهای صنعتی عضو گروه 7 و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در حال مذاکره درمورد تعیین یک سقف قیمت برای نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند به توافق برسند. اجلاس نمایندگان اتحادیه اروپا که قرار بود در روز جمعه درمورد این پیشنهاد برگزار شود لغو شده‌است.

هدف محدود کردن درآمد مسکو برای جنگ با اوکراین بدون ایجاد اختلال در بازارهای جهانی نفت است. اما قیمت پیشنهاد شده تا حد زیادی همان قیمتی است که خریداران آسیایی برای نفت روسیه می‌پردازند.

لهستان برای اجرا کردن تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه خط لوله نفت خام دروژبا، از آلمان تقاضای حمایت کرده‌است تا بتواند از قرارداد نفتی با روسیه بدون پرداخت جریمه خارج شود.

تجارت نفت در آستانه اجرایی شدن طرح سقف قیمت برای نفت روسیه و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت خام این کشور در پنجم دسامبر و همچنین قبل‌از اجلاس ائتلاف اوپک پلاس در چهارم دسامبر، بسیار محتاطانه انجام می‌شود./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی