آیت الله سید محمدمهدی موسوی پژوهشگر فعال در احیای تراث شیعی


آیت الله سید محمدمهدی موسوی پژوهشگر فعال در احیای تراث شیعی

حسن عبدی پور در یادداشتی آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان را از پرافتخارترین پژوهشگران حوزه احیای تراث شیعی و عترت‌پژوه معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن عبدی پور در یادداشتی اختصاصی که در اختیار مهر قرار داده است آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان را از پرافتخارترین پژوهشگران حوزه احیای تراث شیعی و عترت‌پژوه معرفی کرد و نوشت:

میراث‌های کهن و ارزشمند تمدن شیعی یکی از عرصه‌های ناشناخته در جهان معاصراست که بر مبنای آن آرا و دیدگاه‌های مختلفی در قالب دانش‌های اسلامی شکل گرفته است که از آن با عنوان «فقه، تفسیر، اخلاق، کلام، فلسفه اسلامی و…» یاد می‌شود. این میراث فکری که از آن با عنوان «تراث شیعی» نیز یاد می‌شود، باب ورود معاصران به دنیای گذشته و تفکر شکل گرفته در آن سال‌هاست. با توجه به ظرفیت علمی جهان تشیع می‌توان با بازخوانی تراث شیعی و ایجاد ادبیات تمدنی به نیازهای انسان معاصر پاسخ داد. در اهمیت تراث و میراث اسلامی جای هیچ بحثی نیست. همین بس که این میراث ارتباط ما با گذشته تاریخی را امکان‌پذیر می‌سازد.

از چند قرن گذشته پژوهشگران و نهادهایی برای شناسایی، تصحیح و انتشار این تراث پا به عرصه تحقیق گذاردند، این فتح باب به دور از مسائل فنی و علمی نیست. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تشیع معاصر در عرصه بین‌الملل مورد توجه قرار گرفته و مراکز شرق‌شناسی با راه‌اندازی مؤسسات بزرگ و تخصیص هزینه‌های چندین میلیون دلاری تلاش دارد تراث حوزه علمیه شیعه را بشناسد و براساس روش‌شناسی و اهداف خود تصویر دیگری از تشیع را به جهان عرضه نمایند.

مسیر احیا تراث کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی است که کمتر پژوهشگری به آن وارد می‌شود. ورود به این عرصه نیازمند دانش و اخلاص و بردباری است. امروزه در زمینه تربیت محققان این حوزه دچار کمبود هستیم.

از کسانی که در احیای تراث شیعی تلاش فراوانی کرده است آیت الله سیدمحمدمهدی موسوی الخرسان است. ایشان محققی بزرگ و پرتلاش و سخت کوش است که می‌بایست الگوی نسل جوان حوزه‌های علمیه باشند. هدف دانش احیای تراث کشف حقیقت و حراست از آن است و کار آیت الله الخرسان نیز کشف حقیقت و کشف گذشته بوده است.

میراث شیعی نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگ است. مراکز حوزوی در این زمینه باید تقویت شوند. به‌رغم فعالیت‌های صورت گرفته هنوز بسیاری از منابع شیعی نیازمند تحقیق و پژوهش است. بخش وسیعی از سرمایه‌های مراکز حوزوی می‌بایست به احیا آثار اندیشمندان گذشته اختصاص یابد.

عترت پژوهی آیت الله موسوی

بدون شک گنجینه عظیم عترت و ذخیره بزرگ اهل بیت (علیهم السلام) از برترین عطیه و عالی‌ترین نعمت‌های خداوند حکیم به جهان بشریت است، زیرا تنها راهی که معرفت صحیح و شناخت اصیل را به همراه گرایش حقیقی و میل واقعی به انسان ارائه می‌کند اهل بیت علیهم السلام است که سرمایه‌های بزرگ بشر هستند. متأسفانه تاکنون نتوانستیم مکتب و معارف اهل بیت را به جهان عرضه نمایم. علامه الخرسان یکی از شخصیت‌های است که به تنهای به اندازه یک سازمان علمی به احیای تراث و معارف اهل بیت کمک کرده و عملکرد درخشانی را از خود بجا گذاشته است.

برگزاری کنگره‌های نکوداشت اندیشمندان، موجب هم‌گرایی و هم‌افزایی حوزه‌های بزرگ نجف و ایران خواهد شد. نظر به نیاز جهان معاصر به شناخت از مکتب تشیع و معارف اهل بیت ما نیازمند همکاری‌های مشترک مراکز و شخصیت‌های این دو حوزه سترگ هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس