افت 2 درصدی قیمت نفت با تداوم نگرانی از تقاضای چین


افت 2 درصدی قیمت نفت با تداوم نگرانی از تقاضای چین

قیمت نفت در روز جمعه ۲۵ نوامبر به دلیل کاهش رغبت خریداران، ۲ درصد کاهش یافت و هفته ای را به پایان رساند که با نگرانی در مورد تقاضای چین و چانه زنی بر سر سقف قیمتی غرب برای نفت روسیه، خریداران را در خرید نفت در قیمتهای کنونی بیشتر دچار شک و تردید کرد.

اقتصاد آنلاینمهرداد فرامهر؛ بر اساس گزارش رویترز، ساختار بازار نفت برنت و نفت وست تگزاس اینترمدیت نشان می‌دهد که تقاضای کنونی در حال کاهش است، به‌علاوه افت قیمت نفت از معاملاتی که در اول ماه نوامبر و با قیمت‌های بالاتر انجام شده و قراردادهای این معاملات به گونه‌ای است که در ماه‌های آتی قرار است تحویل داده شوند، خریداران را به طمع انداخته که بتوانند احتمالا در قیمتهای پایین‌تری نفت مورد نیاز خود را تأمین کنند.

بهای معاملات آتی نفت برنت 1.71 دلار یا 2 درصد کاهش یافت و به 83.63 دلار در هر بشکه رسید که برخی از رشدهای قبلی را کاهش داد.

قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) ۱.۶۶ دلار یا ۲.۱ درصد کاهش یافت و به ۷۶.۲۸ دلار در هر بشکه رسید. روز پنجشنبه به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده تسویه حساب WTI وجود نداشت و حجم معاملات همچنان پایین بود.

هر دو قرارداد پس از رسیدن به پایین‌ترین سطح 10 ماهه این هفته، سومین کاهش هفتگی متوالی خود را ثبت کردند. برنت هفته را با 4.6 درصد کاهش و WTI 4.7 درصد کاهش به پایان رساندند.

برای اسپردهای دو ماهه، ساختارهای برنت و WTI حتی در این هفته در وضعیت کانتانگو فرو رفتند که به معنای عرضه مازاد با قراردادهای تحویل کوتاه مدت با قیمتی کمتر از تحویل‌های بعدی است. وضعیت کانتانگو به عبارت ساده تر به این معنی است که قیمت خرید نقدی نفت در اسپات از قیمت قراردادهای آتی آن کمتر شده است.

چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، روز جمعه از ثبت رکورد روزانه جدیدی برای ابتلا به کووید-19 خبر داد، و شهرهای سراسر کشور به اجرای قرنطینه‌های گسترده و سایر محدودیت‌ها برای کنترل شیوع کرونا پرداختند.

وقتی که جمعیت گسترده چین را خانه نشین و قرنطینه کنید، این شروع ضربه زدن به تقاضای سوخت است، با کاهش ترافیک و تقاضا برای سوخت، حدود 1 میلیون بشکه در روز کمتر از میانگین در بازار نفت تقاضا وجود خواهد داشت.

در همین حال، دیپلمات های گروه 7 و اتحادیه اروپا در مورد سقف قیمت نفت روسیه بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه بحث می کنند، اما هنوز توافقی حاصل نشده است. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که نشست نمایندگان اتحادیه اروپا که قرار بود عصر روز جمعه برای بررسی این پیشنهاد برگزار شود، لغو شد.

به گفته دو منبع آگاه، لهستان به دنبال حمایت آلمان برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا بر بخش لهستان-آلمان خط لوله دروژبا است تا ورشو بتواند بدون پرداخت جریمه از معامله خرید نفت روسیه در سال آینده صرف نظر کند.

انتظار می‌رود معاملات پیش از توافق بر سر سقف قیمت محتاطانه باقی بماند، زیرا 5 دسامبر، زمانی است که ممنوعیت اتحادیه اروپا بر نفت روسیه اعمال خواهد شد و نشست بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک و متحدان، هم پس از این ممنوعیت برگزار خواهد شد.

با وجود ضربه مضاعف بن بست سقف قیمت نفت روسیه و کاهش تقاضای چین برای نفت، برخی از معامله گران گفتند که انتظار دارند قیمت نفت خام در هفته آینده با پیش بینی اقدامات اصلاحی ائتلاف تولیدکننده نفت اوپک پلاس در 4 دسامبر افزایش یابد.

اوپک پلاس در حال حاضر توافق کرده است که تولید خود را تا پایان سال آینده 2 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها