بشار اسد: ایران و لبنان همپیمانان راهبردی سوریه هستند


بشار اسد: ایران و لبنان همپیمانان راهبردی سوریه هستند

رئیس جمهور سوریه گفت جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان همپیمانی راهبردی برای دمشق به شمار می‌رود.

بشار اسد: ایران و لبنان همپیمانان راهبردی سوریه هستند

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه الاخبار لبنان از دیدار خصوصی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه با شماری از اصحاب رسانه و پژوهشگران سوری درباره روابط دمشق با سایر کشور‌ها خبر داد.

بشار اسد در این دیدار درباره همپیمانان سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران به طور موثری از سوریه حمایت و پشتیبانی کرده است و همچنان از جنبه اقتصادی و نظامی از دمشق حمایت می‌کند.

وی درباره روابط سوریه با حزب الله لبنان نیز گفت: ما از حزب الله حمایت کرده و همچنان می‌کنیم و این حمایت ادامه خواهد یافت، زیرا حزب الله همپیمان راهبردی ما به شمار می‌رود. دمشق نگران لبنان و آینده آن در سایه وضعیت کنونی است، زیرا این کشور جناح اصلی پشتیبان سوریه است و ثبات در آن برای سوریه بسیار مهم است.

اسد درباره از سرگیری روابط با ترکیه تاکید کرد: دیدار‌ها با آنکارا اکنون فقط ماهیت اطلاعاتی دارد، اما بالا رفتن سطح دیدار‌ها را به دنبال خواهد داشت. ترکیه آمادگی خود را برای برآورده کردن مطالبات دمشق ابراز داشته است. سوریه انتظار گام‌های عملی از ترکیه دارد و نه فقط کلام صرف. چه بسا آنکارا در جهت گیری‌های خود صادق‌تر از برخی عرب‌ها باشد، اما نمی‌توان قضاوت کرد که موضع ترکیه جدی است یا صرفا فقط یک مانور سیاسی است.

وی در اشاره به اظهارات رسمی مثبت ترکیه در قبال سوریه گفت: اینکه روزنامه نگاران و پژوهشگران تغییر سیاست هر کشوری را بر اساس تغییر اشخاص بسنجند، اشتباه است. بایستی از ترویج موضوع به صرف طرح اظهارات پرهیز کرد.

بشار اسد همچنین به وجود تماس‌هایی با نیرو‌های کُردی (در شمال سوریه) در مورد مشکلات و ناراحتی‌های روزمره در برخی از مسائل خدماتی و زندگی اشاره کرد و رابطه با گروه موسوم به نیرو‌های دموکراتیک سوریه (قسد) را بیشتر شبیه به رابطه قبیله‌ای توصیف و تاکید کرد که گفتگو با نیرو‌های کُرد ادامه دارد، اما بدون تحولات.

رئیس جمهوری سوریه گفت: میان دمشق و آمریکایی‌ها تماسی وجود ندارد و ما روی تشدید مقاومت مردمی برای فشار بر آمریکایی‌ها جهت خروج از سرزمین‌های تحت اشغال خود حساب می‌کنیم. روسیه کمک‌های زیادی کرده است، اما وضعیت امروز بعد از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و فشار‌های اقتصادی و نظامی بر آن‌ها متفاوت است.

بشار اسد در خصوص ارتباط دمشق با کشور‌های عربی گفت: رابطه با عراق رابطه دوستی است و ما با آن‌ها روی سیاست کلی حساب می‌کنیم، نه روی مواضع فردی. دولت سوریه منتظر بود که موضع مصر در قبال دمشق با همه کشور‌های عربی متفاوت باشد، اما مصری‌ها رویکرد دوگانه‌ای دارند، زیرا آن‌ها پیام می‌دهند که با بازگشت دمشق به اتحادیه عرب موافق هستند، اما زمانی که این موضوع به طور رسمی مطرح شد، قاهره مخالف بازگشت دمشق بود. موضع سلطان نشین عمان را منطقی‌ترین و صادقانه‌ترین موضع توصیف کرد. در مورد عربستان سعودی و بحرین، موضع محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی منفی نبود، اما او تحت فشار قرار گرفت تا با دولت سوریه همکاری نکند و علیرغم وسعت کوچک بحرین، اما این کشور با تصمیم برای بازگشایی سفارت خود در دمشق، جسورتر عمل کرد./ باشگاه خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته