با استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته، سلامت پوست خود را به خطر نیندازید


با استفاده از لوازم آرایش تاریخ گذشته، سلامت پوست خود را به خطر نیندازید

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که افراد در استفاده از لوازم آرایش مرتکب می‌شوند، عدم توجه به تاریخ مصرف مواد آرایشی است. عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته می‌تواند به مرور زمان باعث آسیب پوست شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، بنابراین هنگام استفاده از این محصولات باید به تاریخ تولید و انقضا آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید. تاریخ مصرف تمام لوازم آرایشی بر روی محصول به شکل M، در کنار یک عدد درج شده است. این نماد به معنی این است که چند ماه پس از باز شدن درب محصول می‌توانید از آن استفاده کنید و تا زمان انقضای آن چقدر باقی مانده است. بنابراین همواره باید به یاد داشته باشید که در چه ماهی لوازم آرایشی خود را باز کرده‌اید.

اکثر محصولات آرایشی اصل دارای تاریخ بر روی بسته‌بندی خود هستند. همچنین انواع لوازم آرایشی تاریخ مصرف خاص خود را دارند. برای مثال ماندگاری لوازم آرایش چشم، معمولا کوتاه‌تر از سایر محصولات می‌باشد.

اگر محصول هیچ علامتی نداشته باشد، حتما روی بسته‌بندی اصلی آن تاریخ مشخص شده است. اما اگر هیچ تاریخی وجود نداشت، برای این که متوجه شوید تاریخ محصول گذشته است یا خیر، می‌توانید آن را بو کنید؛‌ زیرا لوازم آرایشی باید بوی مطبوع و دلنشینی داشته باشند.

یکی دیگر از نشانه‌های منقضی شدن محصولات آرایشی، تغییر رنگ آن‌ها در طول زمان است. این اتفاق به ویژه برای محصولات زیرساز مانند کرم پودر، کانسیلر و پرایمر به وجود می‌آید.

اگر کرم پودر شروع به لایه‌بندی شدن کرد یا فرچه ریمل خشک شد، ممکن است تاریخ آن‌ها تمام شده باشد و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید تا با مشکلات ناشی از عوارض لوازم آرایشی تاریخ گذشته ، مواجه نشوید. به عنوان مثال، کانسیلرها اگر منقضی شوند، رنگشان کمی نارنجی می‌شود.

همچنین به تغییر بافت محصول دقت زیادی داشته و اگر محصول روی پوست شما متفاوت عمل کرد، بهتر است آن را دور بیندازید. زیرا عوارض لوازم آرایشی تاریخ گذشته می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد و باعث ایجاد لک و جوش بر روی پوستتان شود.

اگر به طور مرتب از محصولات آرایشی خود استفاده می‌کنید، پس احتمال این که تا قبل از رسیدن به تاریخ انقضا تمام شود، وجود دارد. اما اگر فقط گاهی به سراغ آرایش کردن می‌روید، خرید محصولات مینی سایز برای شما، بهترین گزینه است.

همچنین در صورت داشتن پوست حساس، بهتر است بدانید استفاده از لوازم
آرایشی منقضی شده باعث تحریک پوستتان می‌شود.

عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته

یک عقیده غلط رایج این است که استفاده از محصولات آرایشی تاریخ گذشته بی‌خطر است، اما این تصور حقیقت ندارد. بنابراین بهتر است به مدت زمان نگهداری و انقضا لوازم آرایش خود توجه داشته باشید تا بتوانید از این خطرات که تهدیدهای جدی برای سلامتی پوست هستند، جلوگیری کنید.

خطرات مربوط به استفاده از محصولات بهداشتی تاریخ گذشته بسیار است، خطراتی از جمله:
تحریک و قرمزی پوست
اگر تاریخ انقضا لوازم آرایشی شما به پایان رسیده باشد ممکن است پوستتان به مواد تشکیل‌دهنده محصول واکنش نشان دهد. این موضوع می‌تواند منجر به قرمزی یا تحریک پوست شود.

جوش و انواع عفونت‌های پوستی و چشمی
باکتری‌ها می‌توانند به سرعت تکثیر شده و باعث جوش یا عفونت‌های دیگر شوند.
کپک یکی دیگر از مشکلات ناشی از مواد آرایشی قدیمی است. زیرا رطوبت در داخل ظروف به مرور زمان جمع شده و منجر به رشد کپک می‌شود. استفاده از محصولات کپک زده می‌تواند باعث ایجاد جوش یا مشکلات پوستی دیگر شود.

تیرگی، کدری پوست و ایجاد چین و چروک
یکی دیگر از عوارض استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته، ایجاد چین و چروک و لک‌های قهوه‌ای روی پوست است که از بین بردن آن‌ها بسیار مشکل می‌باشد.

دکتر سجاد مجاهدی
کارشناس نظارت بر مواد آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی جهرم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی