سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟


سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟

سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟ | مقایسه مزایا و معایب + پیشنهاد خرید| هرآنچه باید در مورد تفاوت سرور مجازی و اختصاصی بدانید!

یکی از متداول‌ترین سؤالاتی که در بحث سرور مطرح می‌شود این است که تفاوت میان سرور مجازی و سرور اختصاصی چیست؟ در بیان این تفاوت باید گفت که سرور اختصاصی یک سخت‌افزار در یک مرکز داده است که به‌صورت اختصاصی به یک کاربر یا سرویس‌گیرنده اختصاص داده می‌شود. اما در مقابل سرور مجازی یک نرم‌افزار خواهد بود که بخش‌های مختلف از یک سخت‌افزار را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. درست مثل این که یک ساختمان اختصاصی در اختیار شما باشد یا واحدهای مختلف آن اجاره داده شود.

سوال اصلی این است که سرور مجازی بخریم یا سرور اختصاصی؟

خرید سرور مجازی در ایران و جهان بر مبنای نیاز توسعه‌دهنده، صاحب وب‌سایت‌ها و... انجام می‌گردد. سرورهای اختصاصی یک پله بالاتر، برای توسعه در سطوح وسیع با تعداد کاربران بیشتر هستند. در ادامه به معرفی سرور مجازی و سرور اختصاصی می پردازیم.

سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟

سرور مجازی چیست؟

در حالت معمول، سرورهای مجازی یک برگرفته و نشئت‌گرفته از سرورهای اختصاصی هستند. می‌توان روی آن‌ها سیستم‌عامل و مجازی ساز نصب‌کرده. شما یک فضای اشتراکی را اجاره خواهید کرد و می‌توانید روی آن هر کاری انجام دهید. برخلاف‌هاست اشتراکی امنیت فوق‌العاده بهتری دارد و همه چیز در دست شماست. می‌توانید در زمان نیاز، رم، پردازنده، فضای دیسک و همین‌طور پهنای باند و پیکربندی خود را ارتقا دهید. سرور مجازی نیز در دسته‌بندی‌های:

قرار می‌گیرد. سرور مجازی ایران در داخل کشور و بر پایه ISPهای ایرانی پشتیبانی شده و سرورهای مجازی خارج و اروپا، از یک دیتاسنتر در نقطه دور پا بهره می‌گیرند. Virtual Private Server همین‌طور کامپیوتری است که سخت‌افزار آن در اختیار چند کاربر قرار می‌گیرد. اما فشار و بار سرور (بیش از هاست اشتراکی) کنترل خواهد شد که موجب Down شدن سایت‌ها و داده‌های روی آن نگردد.

به بیان تخصصی، می‌توان گفت که سرور مجازی یا همان VPS، یک فضای سرور است که به‌صورت اشتراکی در اختیار چند کاربر قرار داده می‌شود. این سخت‌افزار شامل: رم، پردازنده، حافظه و ... خواهد بود. می‌توانید میزبانی وب‌سایت سایت‌های نسبتاً پربازدید با مصرف متوسط را روی آن انجام دهید.

  • سرور مجازی لینوکس

  • سرور مجازی ویندوز

  • سرور مجازی ابری

از جمله متداول‌ترین نمونه‌های موجود هستند. از مدل‌های مجازی ساز مختلف و متفاوت برای اجرای آن استفاده خواهد شد.

سرور مجازی درست مثل سرور اختصاصی در یک محیط تحت شبکه اجرا می‌شود. سرور مجازی ارزان، اقتصادی و البته دارای امکانات مشابه نمونه‌های اختصاصی خواهد بود.

از معروف ترین سایت های خارجی که اقدام به فروش سرور مجازی می کنند می توان به وبسایت های OVHcloud و hostinger اشاره کرد. که خرید مستقیم از این شرکت ها از داخل ایران دردسر های خاص خود را به همراه دارد.

سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟

سرور اختصاصی چیست؟

در کنار سرور مجازی، سرورهای اختصاصی، سخت‌افزارهایی در دیتاسنترها هستند که به‌صورت ویژه در اختیار یک کاربر یا سرویس‌گیرنده قرار می‌گیرند. کلاینت هزینه بیشتری برای سرور اختصاصی پرداخت می‌کند، اما می‌تواند از مزیت‌هایی مانند:

  • امنیت بیشتر

  • سرعت بالاتر

  • پهنای باند بهتر

  • مدیریت و دسترسی کامل‌تر

استفاده کند. علاوه‌برآن، در تعاریف تخصصی‌تر در ژورنال‌های معتبر، سرور اختصاصی نوعی سرور از راه دور است که به طور کامل به یک فرد، سازمان یا برنامه اختصاص‌داده‌شده است. سرورهای اختصاصی شامل اجزای فیزیکی مانند RAM، پردازنده و هارددیسک کامپیوتر شما هستند. سرور اختصاصی شما بر روی سیستم عاملی مانند ویندوز یا iOS اجرا می‌شود. در سیستم‌عامل شما یک Hypervisor وجود دارد.

این به‌نوعی مانند پلی برای ارتباط بین شما و سرور مورداستفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌های زیادی در ایران و دنیا به فروش سرور اختصاصی مشغول هستند و امروزه از پلن‌های ابری، انواع سرورهای پرسرعت با فضای ذخیره‌سازی هیبریدی بهره می‌گیرند. در دنیای سرورهای اختصاصی، خبری از اشتراک نیست. هیچ حالت اجاره یا چندکاربره‌ای وجود ندارد. فقط یک کاربر از تمام منابع سرور استفاده می‌کند.

انتخاب بین سرورهای مجازی و سرورهای اختصاصی باید به‌صورت موردی ارزیابی شود؛ درصورتی‌که در این مورد چیزی نمی‌دانید، بهتر است که توضیحات لازم را از منابع معتبر و پورتال‌هایی که در زمینه خرید سرور اختصاصی و سرور مجازی فعالیت می‌کنند جویا شوید. از طرفی ترافیک وب‌سایت شما، نوع کاربری سایت و همین‌طور امکاناتی که قرار است در اختیار کاربران قرار دهید نیز روی موضوع انتخاب سرور مجازی یا اختصاصی بودن آن تأثیر می‌گذارد. به‌هرحال قیمت سرور اختصاصی از سرور مجازی به‌مراتب بالاتر است و این برای بسیاری از کسب‌وکارها در ابتدای راه مناسب نیست!

سرور مجازی بخرم یا سرور اختصاصی؟

خدمات سرور مجازی وب هاستینگ دوریس – نحوه اجرا

در مورد انتخاب مراکز فروش سرور مجازی و اختصاصی، موقعیت سرور، امکانات و پلن‌های ارتقایی، هزینه پرداختی و همین‌طور نوع پنل مدیریت و مجازی ساز اهمیت زیادی دارد. به طبع بخش مهمی از این روند انتخابی، وابسته به سخت‌افزار مورداستفاده هم خواهد بود. این سخت‌افزار پردازنده، رم، حافظه و همین‌طور ترافیک ماهانه است.

امروزه خرید سرور مجازی و اختصاصی، اگرچه آسان شده است، اما با چالش‌های زیادی مواجه است. وب‌سایت‌های زیادی در اینترنت فعالیت می‌کنند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید، پرداخت را انجام دهید و آن‌ها سرور اختصاصی ایران، سرور اختصاصی خارج یا نوع مجازی آن را برای شما آماده‌سازی می‌کنند. وب هاستینگ دوریس با آدرس /https://www.doris.host خدمات سرور مجازی را برای شما کاربران عزیز ارائه می دهد.

  1. مشخصات سخت‌افزاری را انتخاب می‌کنید.

  2. موقعیت سرور در ایران یا خارج از ایران انتخاب می‌گردد.

  3. پلن مدنظر به‌صورت دوره‌های ماهیانه، چندماهه و یک‌ساله معین می‌شود.

  4. هزینه پرداخت شده و سرور در کم‌ترین زمان ممکن آماده خواهد شد.

اجرای آن هم توسط نمایندگی‌ها و فروشندگان سرور ممکن خواهد بود و هم کاربر می‌تواند تغییرات لازم را روی آن انجام داده، اقدام به نصب سیستم‌عامل کرده و بهره‌برداری‌های موردنیاز را به مرحله عملیاتی برساند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته