دلار روی مرز حساس


دلار روی مرز حساس

قیمت دلار در آخرین روز هفته گذشته روی مرز حساس 35 هزار تومان قرار گرفت و عملکرد بازار ارز در هفته گذشته از افزایش 239 تومانی قیمت دلار حکایت دارد، به طوری که هر دلار آمریکا در ابتدای هفته گذشته 34 هزار و 816 تومان بود و این رقم با رشد 0. 6 درصدی، به 34 هزار و 990 تومان در پایان معاملات هفته رسید.

به گزارش بنکر (Banker اما در حالی بازار دلار روی لبه 35 هزار تومان در حرکت است که در میانه هفته گذشته در روز یک‌شنبه و دوشنبه این کانال را لمس کرده بود. در روز دوشنبه هفته گذشته هر دلار آمریکا 35 هزار و 200 تومان قیمت داشت و پس از آن، روندی نزولی را طی کرد.

در حال حاضر برخی از فعالان بازار ارز اعتقاد دارند که نرخ دلار به نوعی زندانی شده و در یک محدوده خاص در نوسان است و به باور آنها، با توجه به سطح تنش‌ها میان ایران و غرب و فضای بلاتکلیف مذاکرات برجام و... احتمال افزایش قیمت ارز وجود دارد، اما با این وجود، ترس از عرضه سنگین از سوی بازارساز، باعث شده معامله‌گران نسبت به حرکت در بازار محتاط باشند.

آنطور که در گزارش‌های میدانی مشاهده می‌شود، هم‌اکنون معامله‌گران تمایل زیادی به خرید و فروش دلار در بازار ندارند و ترجیح می‌دهند و بر همین اساس، روند بازار ارز کاهش حجم خرید و فروش حکایت دارد و همین مساله هم عامل کاهش سطح نوسان نرخ دلار بوده است البته برخی تحلیلگران ارزی عنوان می‌کنند که کاهش تمایل به فروش ارز می‌تواند به مرور دلار را در مسیر صعودی قرار دهد که در این میان البته بانک مرکزی در ابتدای هفته گذشته با انتشار اوراق ارزی، در جهت کنترل بازار ارز قدم برداشت. طبق اعلام بانک مرکزی، اشخاص حقیقی بالای 18 سال از روز شنبه 28 آبان 1401 می‌توانستند با مراجعه به شعب ارزی بانک ملی، این اوراق را بخرند.

با این اوراق که سه ماهه و با سررسید 25 بهمن 1401 است، می‌پ‌توان معادل ریالی حداقل 1000 و حداکثر 4000 دلار را خریداری کرد. بانک مرکزی مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی این اوراق در زمان انتشار، بازخرید و سررسید اوراق را «نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی اسکناس بازار متشکل معاملات ارزی» اعلام کرده بود که به باور فعالان بازار، این اقدام بازارساز تا حدی توانست تب هیجان نرخ دلار را کاهش دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر