مجوز آمریکا به شورون برای تولید نفت ونزوئلا


مجوز آمریکا به شورون برای تولید نفت ونزوئلا

پس از از سرگیری مذاکرات سیاسی توسط دولت سوسیالیست کاراکاس و مخالفان در مکزیکوسیتی، ایالات متحده روز شنبه به شورون اجازه داد تا تولید نفت را از طریق سرمایه گذاری مشترک خود در ونزوئلا از سر بگیرد.

اقتصاد آنلاینمهرداد فرامهر؛ به گزارش فایننشنال تایمز، کاهش تحریمهای نفتی نشان‌دهنده تغییر عمده در موضع واشنگتن در قبال دولت ونزوئلا است. ایالات متحده پیش از این به دنبال اخراج نیکلاس مادورو، رئیس جمهور فعلی ونزوئلا بود. آمریکا در سال 2019، پس از ادعای اینکه مادورو در انتخابات تقلبی در سال 2018، ریاست جمهوری را به سرقت برده است، خوان گوایدو، رهبر مخالفان، را به عنوان رهبر قانونی کشور در کنار ده‌ها متحد به رسمیت شناخت.

تحت تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ در سال 2019 به عنوان بخشی از کمپین فشار حداکثری‌اش علیه مادورو، شورون فقط اجازه داشت دارایی‌های خود را در ونزوئلا حفظ کند. شورون اجازه صادرات نفت خام و یا توسعه عملیات خود را در ونزوئلا نداشت.

مادورو ریاست یک فروپاشی اقتصادی در کشور نفت خیز خود را برعهده داشت که باعث شد 7 میلیون نفر در میان نقض گسترده حقوق بشر فرار کنند. اعتراضات در داخل و فشارهای دیپلماتیک خارج از کشور تا حدودی به لطف حمایت روسیه، کوبا، چین، ترکیه و ایران در برکناری او موفق نبودند.

روز شنبه، نمایندگان دولت ونزوئلا و اپوزیسیون به مذاکرات سیاسی در مکزیک بازگشتند - که بیش از یک سال به حالت تعلیق درآمده بود - و یک توافقنامه بشردوستانه نادر را امضا کردند که به دنبال آزاد کردن بودجه ونزوئلا در خارج از کشور برای بهداشت، زیرساخت ها و آموزش است. این صندوق که حدود 3 میلیارد دلار تخمین زده می شود، توسط سازمان ملل اداره خواهد شد.

تقریباً در همان زمان روز شنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های نفتی را کاهش می‌دهد.

وزارت خزانه داری در بیانیه ای اعلام کرد: «این اقدام منعکس کننده سیاست دیرینه ایالات متحده برای کاهش هدفمند تحریم‌ها بر اساس گام‌های مشخصی است که درد و رنج مردم ونزوئلا را کاهش می‌دهد و از احیای دموکراسی حمایت می‌کند».

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت جهان است و زمانی بیش از 3 میلیون بشکه در روز تولید می‌کرد، اگرچه پس از سال‌ها سوء مدیریت و تحریم‌های آمریکا، تولید امروز بسیار کمتر از یک میلیون بشکه در روز است.

فرانسیسکو مونالدی، کارشناس سیاست انرژی ونزوئلا در موسسه بیکر، در هیوستون، تخمین می‌زند که سرمایه‌گذاری مشترک شورون در ونزوئلا می‌تواند 80000 بشکه تا 100000 بشکه در روز «در عرض چند ماه» تولید کند که از 50000 بشکه در روزی که الان تولید می‌شود، بیشتر خواهد بود. پس از آن، «نیاز به سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی است که حدود دو سال طول می‌کشد تا این تولید به ۱۲۰ هزار بشکه در روز برسد».

روز شنبه، یک مقام ارشد دولت آمریکا به خبرنگاران گفت که اگر رژیم مادورو نتواند با حسن نیت مذاکره کند یا به تعهدات خود عمل نکند، مجوز شش ماهه تغییر خواهد کرد.

شرکت ملی نفت ونزوئلا PDVSA بر اساس این قرارداد سودی از فروش نفت دریافت نخواهد کرد و درآمد آن برای بازپرداخت بدهی به شورون استفاده خواهد شد. این مقام گفت که اقدام روز شنبه بخشی از فروش نفت ونزوئلا را از بازار سیاه به کانال‌های شفاف و قانونی منتقل می‌کند.

این مقام رسمی تصمیم دولت مبنی بر اجازه دادن به شورون برای از سرگیری فعالیت های محدود در ونزوئلا را رد کرد و گفت که این اقدام روز شنبه تاثیر قابل توجهی بر قیمت ها نخواهد داشت. دولت بایدن پس از حمله به اوکراین در سال جاری به دنبال جایگزین هایی برای انرژی روسیه بوده است که تا حدی برای مبارزه با افزایش قیمت بنزین است. اتحادیه اروپا قرار است در 5 دسامبر واردات نفت روسیه را ممنوع کند.

افزایش قیمت در بازار نفت خام، قیمت بنزین ایالات متحده را در اوایل سال جاری به بالاترین حد خود رساند و باعث افزایش تورم بالای دهه‌ها شد که اقتصاد ایالات متحده را به رکود کشانده است.

تلاش کاخ سفید برای کاهش قیمت ها همچنین شامل انتشار بی‌سابقه نفت از ذخایر اضطراری فدرال در ماه‌های اخیر و درخواست از تولیدکنندگان داخلی نفت شل برای افزایش حفاری بود. قیمت‌ها در هفته‌های اخیر در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی جهانی کاهش یافته است.

شورون در بیانیه ای گفت: «تصمیم دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شفافیت بیشتری را برای بخش نفت ونزوئلا به ارمغان می‌آورد. ما مصمم هستیم که حضور سازنده‌ای در کشور داشته باشیم و به حمایت از برنامه‌های سرمایه گذاری اجتماعی با هدف ارائه کمک‌های بشردوستانه ادامه دهیم.

گفتگوها بین دولت کاراکاس و مخالفان بر سر راه حل سیاسی برای بحران ونزوئلا در سپتامبر 2021 آغاز شد، اما دولت مادورو تنها یک ماه بعد پس از استرداد متحد اصلی الکس ساب به ایالات متحده به اتهام پولشویی از آن مذاکرات کنار رفت.

سناتور آمریکایی باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا، محتاطانه از از سرگیری مذاکرات استقبال کرد اما هشدار داد که در صورتی که مادورو به تعهدات خود عمل نکند، ایالات متحده باید آماده باشد که به سرعت تحریم ها را مجددا اعمال کند.

او گفت: «اگر مادورو دوباره سعی کند از این مذاکرات برای خرید زمان برای تحکیم بیشتر دیکتاتوری جنایتکار خود استفاده کند، ایالات متحده و شرکای بین المللی ما باید تمام تحریم های ما را که در وهله اول رژیم او را به میز مذاکره کشانده بود، پس بگیرند.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا