تاکید لبنان بر لزوم حل بحران آوارگان سوری


تاکید لبنان بر لزوم حل بحران آوارگان سوری

وزیر خارجه دولت موقت لبنان با اشاره به اینکه این کشور دیگر تحمل بار مشکلات خارجی از جمله آوارگان سوری را ندارد از جامعه جهانی خواست تا راهی برای حل این بحران‌ پیدا کنند.

تاکید لبنان بر لزوم حل بحران آوارگان سوری

به گزارش راهبرد معاصر، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه در دولت موقت لبنان در جریان شرکت در نشست سالانه اتحادیه مدیترانه و وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بارسلون با اشاره به تحولات مختلف در عرصه داخلی و خارجی لبنان اعلام کرد که یافتن راهکاری برای حل مسئله فلسطین اصلی‌ترین و ضروری‌ترین دروازه ورود به امنیت و ثبات در خاورمیانه است.

وزیر خارجه دولت موقت لبنان در ادامه اظهار داشت، لبنان اکنون میزبان 2 میلیون آواره سوری است که تهدیدی برای معیشت لبنانی‌ها محسوب می‌گردند. از سال 2011 تاکنون ورود آوارگان سوری به لبنان آغاز شد و آنها پناهنده سیاسی نیستند بلکه پناهندگان اقتصادی هستند که از کمک‌های ارائه شده توسط کشورهای کمک‌کننده استفاده می‌کنند و در انتظار یک راهکار سیاسی مانده‌اند.

وی بر لزوم تدوین یک نقشه راه جدی برای حل بحران آوارگان سوری در لبنان تاکید کرد؛ به ویژه اینکه منابع مالی اختصاص داده شده از سوی کشورهای کمک کننده برای حل بحران‌های خاورمیانه به طور کلی و آوارگان سوری به شکل ویژه، بسیار کاهش یافته است.

عبدالله بوحبیب تاکید کرد، لبنان با چالش‌های زیادی مواجه است و نمی‌تواند مشکلات اضافی خارجی را تحمل کند. کشورهای کمک‌کننده و جامعه بین‌المللی باید بار این مشکلات را تقسیم کرده و راه حلی متناسب با خواسته لبنان برای این بحران‌ها ارائه دهند.

در چارچوب طرحی که لبنان از سال 2019 با هماهنگی دولت سوریه برای بازگشت داوطلبانه و امن آوارگان سوری ارائه کرده، اولین گروه از این آوارگان 26 اکتبر سال جاری (4 آبان) به سوریه برگشتند.

منابع ذی‌ربط لبنان در خصوص سازو کار بازگشت آوارگان سوری و مراحلی که لبنان در این زمینه طی کرده اظهار داشتند، لبنان ذره‌ای از تصمیم و اقدامات خود برای بازگرداندن آوارگان سوری به کشورشان کوتاه نخواهد آمد. فشارهای غرب و سازمان‌های بین‌المللی برای جلوگیری از بازگشت آوارگان سوری به کشورشان کاملا مشهود است و ادعا می‌کنند که این بازگشت به خواست شهروندان سوری نبوده و اجباری است. اما «عباس ابراهیم» مدیر اداره امنیت عمومی لبنان در جریان اجرای مرحله اول طرح بازگشت آوارگان سوری تاکید کرد که ما به این روند ادامه می‌دهیم و تسلیم هیچ فشاری نمی‌شویم.

در این میان آوارگان سوری که در حال بازگشت به منازلشان در منطقه القلمون هستند با ابراز نارضایتی از نقش سازمان‌های بین‌المللی و معارضان سوری در جلوگیری از بازگشت شهروندان سوری به کشورشان تاکید کردند که این طرف‌ها تلاش دارند پناهجویان سوری را از بازگشت به کشور منصرف کنند.

منابع آگاه در این زمینه گزارش می‌دهند که از ابتدای بحران سوریه در سال 2011 غرب با موضوع پناهندگان سوری به عنوان یک عملیات اطلاعاتی-سیاسی علیه دولت سوریه برخورد کرده و رشته‌های مدیریت پرونده این آوارگان تاکنون در دست کشورهای غربی و ایالات متحده بوده است.

همچنین آوارگان سوری طی سال‌های گذشته یکی از اهرم‌های فشار غرب علیه لبنان و به طور خاص مقاومت در این کشور بوده‌اند. از یک سو بحران خفقان‌آور اقتصادی در لبنان موجب شده تا تحمل بار آوارگان در این کشور غیر ممکن باشد و از سوی دیگر مهره‌های آمریکا و غرب سعی دارند با اتهام‌زنی علیه حزب‌الله وانمود کنند که مقاومت به دلیل اتحاد خود با سوریه خواستار ابقای پناهجویان سوری در لبنان است؛ درحالی که حزب‌الله یک مسئول ویژه برای این پرونده تعیین کرده و همواره بر اجرای طرح بازگشت آوارگان سوری و انجام همکاری‌های لازم با دولت سوریه در این زمینه تاکید دارد./ تسنیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا