آنچه بسیجیان تراز مسجدی باید بدانند/ بسیج تفکری ریشه‌دار در اسلام است


آنچه بسیجیان تراز مسجدی باید بدانند/ بسیج تفکری ریشه‌دار در اسلام است

حجت‌الاسلام رفیعی با بیان‌اینکه آنچه را که بسیجیان، فرماندهان و مسئولان باید در مورد پایگاه بسیجِ مسجد تراز بدانند، در «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» آمده است، گفت: بسیج، تفکری ریشه‌دار در تاریخ اسلام است نه منحصر به انقلاب اسلامی ایران.

حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین رفیعی» در گفت و گو با خبرگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» حاصل یک کار پژوهشی طولانی‌مدت است، اظهار کرد: کانون دانش‌پژوهان نخبه که دفتر آن در شهرری واقع شده، ایده تدوین این کتاب را مطرح کرد و بنده نیز افتخار جمع آوری و تدوین مطالب آن را بر عهده داشتم. همچنین انتشارات تراث و مرکز علم و فناوری شتاب به ما در انتشار این کتاب کمک کردند.

نویسنده کتاب «مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد» افزود: این کتاب در چهار فصل و ۲۸۳ صفحه و فصل های ماهیت بسیج، فرهنگ بسیجی، عرصه های حضور و وظایف و ماموریت ها تنظیم و تدوین شده است.

وی اضافه کرد: اگرچه پیش از این به صورت پراکنده مطالبی درباره جایگاه بسیج در مساجد نوشته شده است اما در کتاب مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد سعی کردیم به صورت کاملاً جامع و منسجم، آنچه را باید بسیجیان، فرماندهان و مسئولان در مورد پایگاه بسیجِ مسجد تراز انقلاب اسلامی بدانند، گردآوری و تبیین کنیم.

حجت الاسلام رفیعی تصریح کرد: امام خمینی (ره) مسجد را مرکز معجزه پیروزی انقلاب اسلامی نامیدند و بسیج را زمینه ساز تحقق مساجد تراز انقلاب اسلامی معرفی کردند، موضوعی که بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است اما هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی گذشت، متاسفانه، مسئولان نسبت به اهمیت به مساجد و بسیج در مسجد کم‌توجه شدند به طوری که در دوره ای به صورت مستمر مراکزی دیگر تاسیس شدند که برخی از کارکردهای مساجد را انجام می دادند.

وی اضافه کرد: تلاش شده در کتاب مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد، ضمن اینکه درباره اهمیت بسیج سخن بگوییم این موضوع را مطرح کنیم که شخصیت هایی مثل مالک‌اشتر و عمّاریاسر از جمله بسیجیان دوران امیرالمومنین علی (ع) بودند و در دوره سایر معصومان(ع) نیز بسیجیان دیگری با شهامت و رشادت، اخلاص و علم و تدین از ولایت و امامت دفاع کردند.

نویسنده کتاب مطالبات رهبری از بسیجیان مسجد ادامه داد: سازماندهی منظم، فعالیت مبتنی بر ایمان و آگاهی، مشارکت از همه اقشار و حضور دائمی بسیجیان در صحنه و طراوت و جوانی همیشگی از خصوصیات منحصربه‌فرد بسیج است که بر این اساس مقام معظم رهبری بسیج را شجره طیبه نامیدند.

وی اضافه کرد: اگرچه امام خمینی (ره) در آذر ماه ۱۳۵۸ فرمان تشکیل بسیج را صادر کردند اما موضوع بسیج و بسیج مستضعفین در ادبیات ایشان در سال های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نیز مشهود است؛ ضمنا بسیج مسئله ای منحصر در انقلاب اسلامی نیست بلکه یک تفکر ریشه‌دار در تاریخ اسلام است.

حجت الاسلام رفیعی در پایان با اشاره به این سخن مقام معظم رهبری که «بسیجی با آگاهی شروع می کند و شما بسیجیان بدانید باید آگاهی هایتان را تقویت کنید و معرفت و فلسفه بسیج، معرفت به کارهایی را که بسیج نسبت به آن حساس است، پیدا کنید»، خاطرنشان کرد: امیدواریم که مطالعه این کتاب بتواند در گسترش تفکر بسیجی و توجه حداکثری مسئولان و مدیران کشور به جایگاه بسیج به ویژه بسیجیان مساجد موثر باشد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا