آیا تیم فوتبال آمریکا با بند 13 منشور انضباطی فیفا حذف می‌شود؟


آیا تیم فوتبال آمریکا با بند 13 منشور انضباطی فیفا حذف می‌شود؟

فیفا در منشور انضباطی خود، برای اهانت به علائم و نمادهای هویتی کشورها جرایمی در نظر گرفته است و باید دید توهین آمریکا به ایران با حذف لوگو «الله» از پرچم جمهوری اسلامی چه عواقبی خواهد داشت!

به گزارش خبرگزاری مهر، حساب کاربری رسمی تیم ملی فوتبال آمریکا در توییتر نشان «الله» را از پرچم ایران حذف کرده است؛ اقدامی که براساس مقررات فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) می‌تواند عواقب سنگینی برای آمریکایی‌های به همراه داشته باشد!

امروز اخباری مبنی بر حذف لوگو «الله» از پرچم ایران در حساب رسمی توییتر تیم ملی فوتبال مردان آمریکا منتشر شد و پس از مراجعه به این شبکه اجتماعی، مشخص شد که این خبر موثق است.

فارغ از اینکه این حرکت، در ادامه اقدامات خصمانه و البته توهین‌آمیز واشنگتن علیه تهران صورت گرفته و به طور کاملاً هدفمند در راستای شعله‌ور نگه داشتن آتش اغتشاشات داخلی ایران انجام شده است، نکته‌ای که در بحبوحه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند برای آمریکایی‌ها دردسرساز شود، این است که حذف لوگو «الله» از پرچم جمهوری اسلامی ایران و دستکاری آن، بر اساس مقررات انضباطی فیفا جرایم سنگینی را به همراه دارد.

در واقع، مطابق ماده ۱۳ اساسنامه انضباطی فیفا چنین اقداماتی می‌تواند برای تیم خاطی دست کم ۱۰ جلسه محرومیت به بار بیاورد.

آیا تیم فوتبال آمریکا با بند 13 منشور انضباطی فیفا حذف می‌شود؟

در این ماده آمده است:

۱- هر فردی که به دلایل مرتبط با نژاد، رنگ پوست، قومیت، ملیت یا خاستگاه اجتماعی، جنسیت، معلولیت، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقیده سیاسی، ثروت، محل تولد یا هر ویژگی یا دلیل دیگر با توسل به اظهارات یا اقدامات تحقیر، تبعیض یا توهین‌آمیز (به هر طریق)، کرامت یک کشور، شخص یا گروه قومیتی را خدشه‌دار کند، باید با تعلیقی (محرومیتی) دست کم به مدت ۱۰ بازی یا یک بازه زمانی مشخص و یا سایر اقدامات انضباطی متناسب، مجازات شود.

بند ۱ ماده ۱۳ تماماً به رفتار و اعمال توهین آمیز «فرد» اشاره دارد، اما از بند ۲ این ماده می توان اینگونه تفسیر کرد که این توییت و رفتار حساب کاربری رسمی «تیم ملی فوتبال مردان آمریکا»، به نوعی اقدامی توهین آمیز «فرافردی» علیه تیم ملی فوتبال ایران است و فدراسیون فوتبال آمریکا باید پاسخگو باشد و مشمول تمام جریمه ها و مجازات‌های این بند می شود.

در بند ۲ تصریح شده است که «اگر یک یا چند تن از هواداران یک باشگاه یا فدراسیون در رفتارهای بند ۱ مشارکت داشته باشند، آن فدراسیون یا باشگاه مسئول است و مشمول اقدامات انضباطی به شرح ذیل خواهد بود:

از جمله مجازات‌های در نظر گرفته‌شده برای باشگاه یا فدراسیون خاطی می‌توان به «کسر امتیاز، جریمه نقدی، محدودیت حضور تماشاگر، برگرداندن نتیجه بازی به سود تیمی که هدف اهانت بوده و حذف از مسابقات و…» اشاره کرد.

با استناد به بند ۲ می‌توان تیم ملی آمریکا را بابت حذف لوگو «الله» از پرچم به رسمیت شناخته‌شده جمهوری اسلامی ایران، ناقض اساسنامه انضباطی فیفا تلقی کرد.

با این پیش‌زمینه بد نیست به شیطنت زیرکانه تیم ملی فوتبال انگلیس نیز اشاره کنیم که در دیدار با تیم ملی ایران که با پیروزی ۶ بر ۲ انگلیسی‌ها به پایان رسید، با پیراهنی پا به میدان گذاشته بودند که روی آن زیر پرچم تیم ملی انگلیس، نام ایران و تاریخ بازی درج شده بود اما نکته ماجرا این است که انگلیسی‌ها عادت دیرینه به اصطلاح «آب‌زیرکاهی» را ترک نکرده و برای نوشتن نام ایران به زبان انگلیسی به‌جای استفاده از حرف « I» با الفبای بزرگ، از «i» کوچک استفاده کرده و به نوعی منشور انضباطی فیفا مبنی بر عدم استفاده از علائم توهین‌آمیز، نقض کرده‌اند!

نوشتار کلمه ایران با حرف کوچک «i»، به صورت «iRAN» در انگلیسی به معنای «من فرار کردم» است!

تیم جمهوری اسلامی ایران، در آخرین دیدار خود در مرحله گروهی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باید سه‌شنبه شب از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه به وقت تهران به مصاف آمریکا برود.

باتوجه به پیروزی ایران برابر ولز در دیدار جمعه و همچنین تساوی آمریکا برابر انگلیس، تمام معادلات گروه دوم جام جهانی به روز آخر کشیده شده و تمام‌های حاضر در این گروه بخت صعود به مرحله حذفی را دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اشتباه فاحش کارگر کارواش؛ خسارت شدید به خودروی لوکس!