تغییر قوانین ویزای شنگن / شرایط اخذ روادید جدید چیست؟


تغییر قوانین ویزای شنگن / شرایط اخذ روادید جدید چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قوانین ویزای شنگن به تازگی تغییر کرد و باعث شد ورود به اتحادیه اروپا برای اتباع غیر اتحادیه اروپا از سال آینده پیچیده‌تر شود. به نقل از یورونیوز، طی این تغییرات یک سیستم جدید خروجی...

به گزارش تجارت‌نیوز، قوانین ویزای شنگن به تازگی تغییر کرد و باعث شد ورود به اتحادیه اروپا برای اتباع غیر اتحادیه اروپا از سال آینده پیچیده‌تر شود.

به نقل از یورونیوز، طی این تغییرات یک سیستم جدید خروجی ورودی (EES) قرار است از ماه مه 2023 اجرایی شود. این سیستم بخشی از سیستم اطلاعات و مجوز سفر اروپا (ETIAS) است که اواخر سال آینده اجرا خواهد شد.

مسافران خارج از اتحادیه اروپا باید قبل از ورود به کشورهای منطقه شنگن درخواست معافیت ویزا را بدهند و هزینه آن را بپردازند. اما کشورهای اروپایی چگونه برای این تغییرات و نحوه اجتناب از هزینه‌های ویزا آماده می‌شوند؟

سیستم EES جدید اتحادیه اروپا اطلاعات بیشتری در مورد غیر اروپاییانی که به این بلوک سفر می‌کنند ثبت خواهد کرد. فراتر از جزئیات گذرنامه، موانع خودکار در مرزها اطلاعات بیومتریک از جمله اثر انگشت و تصاویر چهره را می‌گیرند و ذخیره می‌کنند.

مهر پاسپورت حذف خواهد شد و در عوض، سیستم به طور خودکار در زمان ورود فرد به یک کشور اتحادیه اروپا و خروج از آن اطلاعات را ثبت می‌کند. به این ترتیب تعیین افرادی که زمان خود را در اتحادیه اروپا سپری کرده‌اند آسان‌تر خواهد شد. افرادی که شهروند اتحادیه اروپا نیستند، که پس از برگزیت اکنون شامل اتباع بریتانیا نیز می‌شود، تنها می‌توانند 90 روز بدون ویزا در اتحادیه اروپا بمانند.

EES برای شهروندان اتحادیه اروپا یا افرادی که بین کشورهای منطقه شنگن سفر می‌کنند اعمال نمی‌شود.

هزینه ETIAS چقدر است؟

سیستم ETIAS در نوامبر 2023 به شکل گسترده‌تر اجرایی می‌شود. بر اساس سیستم جدید افرادی که تبعه اتحادیه اروپا نیستند، در اکثر کشورهای اروپایی به ازای هر نفر ملزم به پرداخت 7 یورو هستند. این ویزا به شهروندان غیر اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا 90 روز در اتحادیه اروپا و منطقه شینگن بمانند. پس از تایید ویزای مسافر، نیازی به درخواست مجدد برای دوره سه ساله نیست.

از آنجایی که جمهوری ایرلند در منطقه مسافرتی مشترک است نیازی به ویزا ندارد. این منطقه شامل مرزهای باز است که شامل بریتانیا، ایرلند، جزیره مان، و جزایر کانال است.

مسافرانی که بین 18 تا 70 سال سن دارند باید قبل از رفتن یک درخواست آنلاین تکمیل کنند و هزینه 7 یورویی را بپردازند.

اتباع غیر اتحادیه اروپا که دارای اقامت رسمی در یک کشور اتحادیه اروپا هستند ممکن است از EES و ETIAS معاف شوند اما باید یک کارت شناسایی بیومتریک داشته باشند. آنها از محدودیت 90 روزه نیز معاف هستند.

با این حال، مشخص نیست چگونه موانع خودکار در مرزها یک مسافر را هنگام استفاده از پاسپورت غیر اروپایی به عنوان مقیم اتحادیه اروپا شناسایی می‌کنند.

موانع بر سر راه تغییرات قوانین شنگن

کشورهای اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای نصب موانع خودکار برای انجام بررسی‌های EES هستند. فرانسه کیوسک‌های سلف سرویس را در فرودگاه‌ها نصب خواهد کرد که مسافران می‌توانند اطلاعات بیومتریک و مشخصات شخصی خود را از قبل ثبت کنند. سپس خود را برای تأیید به یک مرزبان معرفی کنند. آلمان و اتریش نیز تایید کردند که سیستم مشابهی را در فرودگاه‌هایشان نصب خواهند کرد.

برای مسافرانی که با ماشین به مرزهای زمینی و دریایی فرانسه می‌آیند، دستگاه‌های تبلت برای ثبت اطلاعات آنها در دسترس خواهند بود.

تاخیر در مرزها

همانطور که اتحادیه اروپا برای معرفی سیستم مانع دیجیتال آماده می‌شود، این نگرانی وجود دارد که سیستم جدید باعث اختلال در مرزها شود.

چندین کشور گفته‌اند که احساس می‌کنند زمان کافی برای انجام این کارها وجود ندارد. حتی مسافرانی که دارای اقامت اتحادیه اروپا هستند نیز ممکن است دچار تأخیر شوند. در حال حاضر، انتظار می‌رود زمان این فرآیند در مقایسه با وضعیت فعلی دو برابر شود.

همچنین این سوال مطرح است که آیا زیرساخت‌های فیزیکی به موقع نصب می‌شود یا خیر. مقامات آلمانی اقرار کرده‌اند که داشتن یک سیستم EES باثبات تا ماه می 2023 بعید است.

امکان کلاهبرداری

مقامات اتحادیه اروپا قبلاً به شهروندان غیرمقیم هشدار داده‌اند تا مراقب وبسایت‌های تقلبی که ویزای ETIAS ارائه می‌دهند، باشند. آنها می‌گویند که کلاهبرداران ممکن است وب سایت‌های مشابه بسازند یا خدمات واسطه‌ای ارائه دهند و هزینه‌های اضافی از مشتریدریافت کنند.

مقامات اتحادیه اروپا تاکید می‌کنند که مسافران فقط باید از سایت رسمی ETIAS استفاده کنند. این سایت هنوز راه اندازی نشده است اما از دامنه europa.eu استفاده خواهد کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تبریک تولد به خواهر اردیبهشت ماهی + عکس نوشته زیبا تبریک تولد