پیش‌بینی قیمت دلار 7 آذر 1401 / چالش دلار میان بازارساز و تقاضا


پیش‌بینی قیمت دلار 7 آذر 1401 / چالش دلار میان بازارساز و تقاضا

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز افزایشی بود و این روند با وجود تلاش بازارساز، برای صعود به کانال های بالاتر در حال تلاش است. در ۲ روز گذشته قیمت دلار در بازارهای موازی افزایشی بود. دلار هرات توانست وارد محدوده ۳۵ هزار تومانی شود و دلار...

به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز افزایشی بود و این روند با وجود تلاش بازارساز، برای صعود به کانال های بالاتر در حال تلاش است.

در ۲ روز گذشته قیمت دلار در بازارهای موازی افزایشی بود. دلار هرات توانست وارد محدوده ۳۵ هزار تومانی شود و دلار سلیمانیه نیز که در روزهای گذشته کف کانال ۳۵ هزار تومان در نوسان بود، امروز در نیمه پله ۶ کانال ۳۵ هزار تومان معامله شد.

سیگنال افزایشی بازارهای موازی

معامله‌گران بازار معتقدند که سیگنال دلار در بازارهای همسایه سیر تقاضا در بازار معاملات تهران را افزایش داده است. به باور آنها با وجود اخبار نامساعد سیاسی برای ایران، این روند قابل پیش‌بینی بود.

دامنه نوسانی قیمت دلار در ۱۰ روز گذشته روند با ثباتی داشت و با یک تا ۲ پله کاهش یا افزایش قیمت، کلید می‌خورد. مطلوب بازارساز نیز همین محدوده بود و تلاش بسیاری از جمله خبردرمانی و اقدامات انتظامی در بازار و دستگیری برخی دلالان ارز نیز در راستای این هدف انجام شد.

به نظر می‌رسد با وجود روند افزایشی امروز، بازار از حالت احتیاطی خارج نشده است. برخی معامله‌گران منتظر اقدام بازارساز و قدرت‌نمایی نهاد پولی کشور هستند که این بار چه ابزاری را برای فشردن فنر دلار رو می‌کند.

به باور برخی فعالان بازار ارز، افزایش قیمت دلار در بازارهای موازی می‌تواند زمینه‌ساز تقویت تقاضا برای خریداران دلار در بازار معاملات دلار در تهران شود. امروز دلار هرات با قیمت ۳۵ هزار و ۲۷۰ تومان معامله شد و روند افزایشی آن در معاملات فردایی پیش‌بینی شده است.

درهم امارات نیز که در روزهای پایانی هفته گذشته در پله ۶، حدود ۹ هزار تومان نوسان داشت، امروز به پله ۸ کانال مذکور نزدیک شده است.

اکو ایران در گزارشی نوشت که به طور سنتی، معامله‌گران بازار تهران و مشهد در ابتدای روز، روند بازار هرات را رصد می‌کنند و شروع افزایشی یا کاهشی در هرات، گاه روند بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این ترتیب، در صورت ماندن دلار هرات بالای مرز 35 هزار تومان، می‌توان انتظار شروع افزایش قیمت دلار در بازار معاملات تهران را داشت.

پیش از این تحلیلگران بازار ضمن تاکید بر این‌که تا زمانی که بازارساز جهت انتظارات صعودی را تغییر ندهد، تزریق عرضه صرفا به عنوان یک مُسکن کوتاه مدت عمل خواهد کرد؛ بر احتمال افزایش قیمت دلار در بلند مدت اشاره کرده بودند.

قیمت دلار از تورم جا مانده

در همین راستا میثم رادپور، تحلیلگر بازار درباره تأثیر نفوذ دولت بر قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «از ابتدای سال‌ جاری تاکنون تورمی در حدود ۵۰ درصد در کشور وجود داشته است. اگر رشد قیمت دلار با میزان تورم سنجیده شود، متوجه می‌شوید که قیمت فعلی به نسبت تورم بسیار عقب‌تر است.»

او با اشاره به تورم در اقلام مصرفی خانوار، صندوق‌های سرمایه‌‌ای و تمامی بخش‌های بازار و اقتصاد افزود: «اگر بخواهیم قیمت دلار و عوامل تأثیرگذار بر آن را بررسی کنیم، تمام عوامل تکنیکی و فنی در کنار تورم رنگ می‌بازد. بنابراین انتظار داریم کمابیش مطابق با تورم قیمت‌ها جابه‌جا شود.»

رادپور در ادامه گفت: «خبردرمانی و اقداماتی نظیر آن جنبه حقیقت ندارد و فقط مسکنی کوتاه مدت برای مهار قیمت دلار است. باید توجه داشت تولید رو به افول است و سالانه حداقل ۵ درصد کاهش تولید ناخالص داخلی داریم.»

این کارشناس بازارهای مالی با بیان ‌این‌که در ۱۰ سال اخیر تولید به شدت آسیب دیده، خاطر نشان ‌می‌کند: «طی این مدت نه‌تنها سرمایه‌گذاری جدیدی انجام نشده، بلکه شاهد خروج سرمایه از بخش تولید هستیم. بازار ارز به دلیل این که کشور فعالی در زمینه تولید نیستیم و نمی‌توانیم پشتوانه تولیدی قوی برای ساپورت پولمان باشیم، نیز آسیب می‌بیند.»

بررسی قیمت دلار از ابتدای سال تاکنون نشان از روند افزایشی این اسکناس آمریکایی دارد. به نظر می‌رسد دولت و نهاد پولی کشور با اقداماتی که برای کنترل بازار ارز انجام می‌دهد، قصد توقف قیمت دلار را ندارد بلکه هدف، مهار قیمت و وارد نکردن شوک به بازار ارز است. البته تاکنون نیز موفق بوده است.

آخرین اخبار از تحولات بازارارز و طلا را در صفحه ارز و طلا تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش