باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!


باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

استارتاپ سوئدی Morand به کمک باتری‌ های جدید خود، قصد دارد تا خودروهای هیبریدی را در عرض کمتر از 72 ثانیه شارژ کند اما چگونه؟ در ادامه با ساز و کار باتری های موراند آشنا می‌شویم.به نظر می‌رسد که طی سال‌های آینده، دنیای خودروهای برقی و هیبریدی به...

استارتاپ سوئدی Morand به کمک باتری‌ های جدید خود، قصد دارد تا خودروهای هیبریدی را در عرض کمتر از 72 ثانیه شارژ کند اما چگونه؟ در ادامه با ساز و کار باتری های موراند آشنا می‌شویم.

به نظر می‌رسد که طی سال‌های آینده، دنیای خودروهای برقی و هیبریدی به طور کامل دگرگون خواهد شد. در حال حاضر، دو عامل منفی یعنی « زمان طولانی برای شارژ شدن باتری‌ها » و « ظرفیت پایین باتری ها »، باعث شده‌اند تا بخش بزرگی از جامعه، تمایلی به خرید خودروهای برقی و هیبریدی نداشته باشند.

شارژ شدن خودروهای برقی به صورت کامل، چیزی بین 9 تا 12 ساعت زمان می‌برد (با شارژرهای معمولی AC) و شعاع حرکتی آن‌ها هم به صورت میانگین، از 400 کیلومتر تجاوز نمی‌کند. این در حالی است که باک خودروهای بنزینی در کمتر از 2 دقیقه پر می‌شود و برای مثال، یک تویوتا کرولا با باک پر از بنزین می‌تواند بیش از 750 کیلومتر را طی کند! این اعداد در دنیای خودروهای هیبریدی، کمی زیباتر می‌شوند اما هنوز با شرایط ایده آل، فاصله زیادی دارند. استارتاپ سوئدی موراند (Morand) قصد دارد تا با اختراع جدید خود، قواعد بازی را تغییر دهد اما چگونه؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

باتری های جدید شرکت سوئدی موراند و شارژ شدن در کمتر از 72 ثانیه

باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

به گفته سازمان سوخت و انرژی آمریکا شمالی، پر کردن باک خودرو به صورت میانگین، تقریبا 2 دقیقه طول می‌کشد. حالا سیستم هیبرید جدیدی با نام “eTechmology” اینجاست تا یک رکورد جدید را ثبت کند. بنو موراند (Benoît Morand)، راننده سابق فرمول یک و عضو سابق تیم « هوپ ریسینگ » (Hope Racing Oreco 01 Hybrid) در سری مسابقات WEC و لمانز است که قصد دارد تا با ایده‌های جدید خود، دنیای مسابقات اتومبیل رانی هیبرید را دگرگون کند.

باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

سیستم جدید هیبرید شرکت « ای تکنولوژی »، بر مبنای باتری‌های جدید لیتیوم یونی و ابر خازن‌ها هیبریدی (اولترا کپسیتورها) یا همان HUC بنا شده است. آن‌ها در آخرین تست‌های خود موفق شده‌اند تا در عرض 72 ثانیه، ظرفیت شارژ باتری‌ها را به 80 درصد برسانند. این کار برای درصد‌های 98 و 100، به ترتیب تقریبا 120 ثانیه و 2.5 دقیقه طول کشیده است. شارژرهای استفاده شده در این تست‌ها، از توان 360 کیلو وات و جریان 900 آمپر بهره می‌برند و بد نیست بدانید که جریان در شارژرهای فست شارژ DC با توان 300 تا 400 کیلو وات، معمولا در بازه 140 تا 500 آمپر قرار دارد.

سیستم هیبرید ، باتری های 72 ثانیه ای شرکت سوئدی Morand و ورود به بازار خودرو

باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

از همان ابتدای متن هم گفتیم که سیستم هیبرید، باتری های شرکت موراند و شارژ شدن باتری‌ها در 72 ثانیه، احتمالا هیچ رابطه‌ای با خودروهای تمام برقی نداشته باشد! ظرفیت باتری در خودروهای EV، در بازه 50 تا 110 کیلو وات ساعت قرار دارد و پتنت جدید شرکت مورند، خودروهای هیبرید را هدف گرفته است. البته در همین حال، گفته می‌شود که شارژرهای جدید فرمول E هم با توان 600 کیلو وات، می‌توانند باتری‌های 50 کیلو وات ساعتی را در عرض 30 ثانیه به طور کامل شارژ کنند اما هنوز برای ورود به بازار تجاری و خیابان‌ها، آماده نیستند و فقط به خودروهای مسابقه‌ای در رشته فرمول E خدمت خواهند کرد.

به هر حال آن‌ها قصد دارند تا کار خود را با وسایل نقلیه سبک تری مانند دوچرخه های برقی با باتری‌های 6 آمپر ساعتی شروع کنند. همچنین بد نیست بدانید که این سیستم، از تست‌های شارژ و دشارژ با چرخه 50 هزار هم سربلند بیرون آمده (50 هزار بار شارژ و دشارژ شده است). این چرخه‌ی شارژ و دشارژ، نقطه قوت سیستم هیبرید 72 ثانیه‌ای و باتری های موراند به حساب می‌آید؛ چرا که باتری‌های مشابه‌ای در بازار با سرعت شارژ مشابه وجود دارند اما عمر آن‌ها به شدت کوتاه تر است! همچنین سیستم اتفا حریق شرکت Morand هم در جهان، از شهرت خاصی برخوردار است و بد نیست بدانید که یکی از ایرادات اصلی در خودروهای برقی تسلا، آتش گرفتن در زمان تصادف است.

باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

سوختن تسلا مدل Y

به علاوه باید اشاره کنیم که در ساخت باتری‌های شرکت eTechnology در مقایسه با باتری‌های سنتی ، از کبالت و لیتیوم کمتری استفاده می‌شود و همین موضوع علاوه بر تاثیر مثبت بر روی محیط زیست، قیمت تمام شده‌ی این باتری‌ها را هم به شدت کاهش خواهد داد.

باتری‌های استارتاپ سوئدی موراند ، در 72 ثانیه شارژ می‌شوند!

ایستگاه شارژ سریع DC

در پایان کار بد نیست اشاره کنیم که شرکت Morand هم قصد دارد تا به بازار هایپرکار ها وارد شود. اولین محصول این شرکت سوئیسی، یک ابر خودرو پلاگین هیبریدی با پیشرانه V10 است که به کمک 3 موتور الکتریکی، می‌تواند چیزی نزدیک به 1200 اسب بخار را به راننده هدیه دهد. همچنین نسخه تمام برقی هایپرکار مورند، میزبان 4 موتور الکتریکی خواهد بود که توان آن را به 2 هزار اسب بخار پرتاب خواهد کرد. فعلا در مورد مشخصات فنی یا تاریخ رونمایی از این دو محصول، هیچ اخباری منتشر نشده است.

تهیه شده در وبسایت گجت نیوزgadgetnews

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری