برنامه ویژه آمریکایی ها برای سرمربی تیم ملی ایران


برنامه ویژه آمریکایی ها برای سرمربی تیم ملی ایران

پارسینه: یک روزنامه انگلیسی نوشت، کارلوس کی‌روش در سال ۱۹۹۸ توسط فدراسیون فوتبال آمریکا استخدام شد تا یک برنامه اقدام برای تبدیل کردن تیم ملی فوتبال آمریکا به یک مدعی جام جهانی تا زمان برگزاری جام جهانی ۲۰۱۰ تهیه کند.

برنامه ویژه آمریکایی ها برای سرمربی تیم ملی ایران

روزنامه دیلی میل نوشت، این طرح فدراسیون فوتبال آمریکا "پروژه ۲۰۱۰" نام داشت و بیش از ۲۴ سال پیش، رونمایی شد. این طرح قرار بود یک برنامه ۱۲ ساله گسترده با هزینه ۵۰ میلیون دلار باشد با این هدف که تیم ملی فوتبال ایالات متحده آمریکا را تا سال ۲۰۱۰ برنده جام جهانی کند.

طبق این گزارش طرح اولیه کی‌روش برای تغییر در تیم آمریکا شامل نوسازی در بخش مربیگری و برنامه پیشرفت بازیکنان جوان، ایجاد دپارتمان فنی به همراه یک شبکه با استفاده از ۹۹ مربی در سطح ملی، منطقه‌ای و ایالتی، ارتقای مربیان و ایجاد لیگ زیر ۱۹ سال در سطح ملی بود.

مقامات آمریکا این طرح را پیش از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه به اجرا در آورده و در ادامه بلندپروازی‌های‌شان را در جام جهانی فرانسه پیگیری کردند که البته نقش بر آب شد و تیم آمریکا در گروه‌شان همراه با ایران، آلمان و یوگسلاوی در جایگاه آخر قرار گرفت.

فدراسیون فوتبال آمریکا کی‌روش را به خدمت گرفت و از او خواست تا بدون هیچ محدودیتی بررسی جامعی از فوتبال آمریکا به عمل بیاورد تا در ادامه ارتقاء‌های لازم را ایجاد کرده و تیم را برای بازی‌های قرن بیست و یکم آماده کند.

به نوشته دیلی میل در ادامه این برنامه مشخص شد که خیلی چیز‌ها نیاز به رسیدگی داشته‌اند و تحلیل کی‌روش از فوتبال آمریکا منجر به تهیه یک گزارش ۱۱۳ صفحه‌ای شد.

سانیل گولاتی، رییس فدراسیون فوتبال آمریکا پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل این برنامه در سال ۲۰۱۰ گفته بود: کی‌روش به ما با دیدی جامع چشم‌اندازی مستقل درباره فوتبال آمریکا داد. او از فوتبال آمریکا شناخت داشته و در سال ۱۹۹۶ مربی تیم مترو استارز بود. او مسلط به چند زبان است و در پرتغال نقش مهمی در اجرای یک برنامه رشد بازیکنان جوان داشته است و هم‌چنین در سطح حرفه‌ای در پرتغال، ژاپن و آمریکا مربی‌گری کرده است. در این‌جا یک فرد بسیار با تجربه را داریم برای آن که نگاهی جامع به چشم‌انداز فوتبال ما انداخته و به ما یک سری دیدگاه‌ها و اندیشه‌ها را بدهد.

به نوشته دیلی‌میل، کی‌روش حتی تلاش کرد آمریکایی‌ها را به بزرگ فکر کردن تشویق کند و در آن زمان با استعاره از برنامه آپولو ۱۱، عکسی از یک فضانورد روی ماه در حالی که جام جهانی را در دست دارد و یک توپ فوتبال را شوت می‌کند منتشر کرد.

او حتی هدف آمریکا برای قهرمانی در جام جهانی آفریقای جنوبی را به فرود فضانوردان برنامه آپولو ۱۱ روی ماه تشبیه کرد و عنوان گزارشش را "ما می‌توانیم پرواز کنیم" گذاشت.

به نوشته دیلی‌میل، آمریکایی‌ها از برخی از توصیه‌های کی‌روش در برنامه‌های‌شان استفاده کردند و در این راستا یکی از توصیه‌های کی‌روش به تشکیل آکادمی توسعه فوتبال آمریکا در سال ۲۰۰۷ انجامید. این آکادمی به تربیت بازیکنان رده زیر ۱۶ و زیر ۱۸ سال می‌پردازد.

فدراسیون فوتبال آمریکا این برنامه را در مارس ۲۰۲۰ به دلیل تبعات مالی همه گیری کووید-۱۹ متوقف کرد.

دیلی‌میل تاکید کرد: به درستی می‌توان گفت در کارزار جام جهانی آفریقای جنوبی که تیم آمریکا در آن جام هم مقابل انگلیس قرار گرفت پروژه ۲۰۱۰ شکست خورد. آمریکا در این تورنمنت در مقابل انگلیس یک بر یک مساوی و از گروه خود صعود کرد، اما در اولین بازی دور حذفی به تیم ملی غنا باخت و حذف شد و به هدفش برای کسب جام جهانی در سال ۲۰۱۰ نرسید.

دیلی میل، اما نتیجه‌گیری کرد، این پروژه کامل برای آمریکا اتلاف وقت نبود بلکه دیرتر نتیجه داد و تیم ملی آمریکا در جام جهانی ۲۰۲۲ با بازیکنانی جوان و با انگیزه خود به دنبال به نمایش گذاشتن قابلیت‌های فوتبالش درسطح جهانی است.

آمریکا در همان سال شروع اجرای "پروژه ۲۰۱۰" یعنی سال ۱۹۹۸ مقابل تیم ملی فوتبال ایران متحمل شکست دو بر یک شد که این می‌تواند طالع خوبی برای تکرار تقابل تیم‌های دو کشور در روز سه‌شنبه هفته جاری در قطر نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه