(تصاویر) اعتراضات کم‌سابقه در چین ضد قرنطینه کرونایی


(تصاویر) اعتراضات کم‌سابقه در چین ضد قرنطینه کرونایی

معترضان پس از آتش‌سوزی مرگبار آپارتمانی در استان سین‌کیانگ در چندین شهر چین به خیابان‌ها ریختند و بسیاری گفتند محدودیت‌های کرونایی در این فاجعه نقش داشته است.

در پی آغاز اعتراضات مردمی در منطقه سین‌کیانگ در غرب چین و پکن پایتخت این کشور به‌دلیل تشدید قرنطینه کووید-۱۹، صد‌ها نفر روز یکشنبه در شهر ووهان، محلی که برای اولین بار سه سال پیش این ویروس شناسایی شد، دست به اعتراضات خیابانی زدند.

به گزارش فرارو، خبرگزاری رویترز از قول شاهدان عینی از بازداشت برخی معترضان توسط پلیس چین خبر داده است. اعتراضات در چین بعد از مرگ ۱۰ نفر در آتش‌سوزی ساختمانی در شهر اورومچی در منطقه سین‌کیانگ در روز پنج‌شنبه آغاز شد. معترضان می‌گویند قوانین سفت و سخت قرنطینه کووید-۱۹ مانع از خروج ساکنان از این ساختمان و امدادرسانی به آن‌ها شد.

طی روز جاری صد‌ها نفر در شانگهای نیز با سر دادن شعار‌های ضد قرنطینه تجمع کردند و با برخورد پلیس مواجه شدند.

چین طی سه سالی که از شیوع کرونا می‌گذرد تحت قرنطینه شدید اداره می‌شود و دولت شی جین پینگ کماکان بر سیاست «کووید صفر» اصرار دارد. طی ماه‌های گذشته و با اوج‌گیری شیوع کرونا در چین، محدودیت‌های کرونایی نیز شدت گرفته است.

اورومچی با چهار میلیون جمعیت، شاهد یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌های این کشور بوده و ساکنان شهر تا ۱۰۰ روز از خروج از خانه‌های خود منع شده‌اند. هم‌اکنون، بر اساس آمار‌های رسمی، روزانه ۴۰ هزار نفر در چین به کرونا مبتلا می‌شوند.

در پی آتش‌سوزی یک ساختمان مسکونی در اورومچی در روز پنج‌شنبه، مقامات محلی بدون اعلام قبلی در ساعات اولیه روز شنبه یک کنفرانس خبری برگزار کردند و گفتند تدابیر اتخاذ شده برای قرنطینه کووید ۱۹ مانعی برای دسترسی امدادگران و نیرو‌های آتش نشانی جهت نجات شهروندان گرفتار در این آتش سوزی نبوده است. اما کاربران در شبکه‌های اجتماعی همچنان روایت رسمی را زیر سوال می‌برند.

روز یکشنبه نیرو‌های پلیس حضور گسترده‌ای در شانگهای داشت؛ اما باز هم صد‌ها معترض وارد خیابان شدند و در حالی که برگه‌های سفیدی در دست داشتند، با واکنش نیرو‌های پلیس مواجه شدند. یک شاهد محلی در گفتگو با رویترز از بازداشت هفت معترض در شانگهای خبر داده و گفته است ما فقط خواهان حقوق اولیه انسانی خود هستیم.

معترضان شانگهای در روز گذشته طی اقدامی کم‌سابقه شعار «مرگ بر حزب کمونیست چین، مرگ بر شی جین‌پینگ» سر داده بودند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | تیپ ناهماهنگ و خلاف مُدِ الناز شاکردوست در یک مراسم رسمی