گیاه بامبو؛ شرایط نگهداری در آب و خاک + بیماری‌های رایج


گیاه بامبو؛ شرایط نگهداری در آب و خاک + بیماری‌های رایج

گیاه بامبو یکی از پرطرف‌دارترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی است. البته این گیاه زیبا بیرون از خانه هم به‌خوبی رشد می‌کند. از نظر فنگ‌شویی، گیاه بامبو یکی از گیاهانی است که برای قراردادن در منازل و ادارات مناسب است. تنها اشکال بامبوی پرطرف‌دار...

گیاه بامبو یکی از پرطرف‌دارترین و زیباترین گیاهان آپارتمانی است. البته این گیاه زیبا بیرون از خانه هم به‌خوبی رشد می‌کند. از نظر فنگ‌شویی، گیاه بامبو یکی از گیاهانی است که برای قراردادن در منازل و ادارات مناسب است. تنها اشکال بامبوی پرطرف‌دار این است که برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی است. در این مقاله، مفصل درباره گیاه بامبو صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

مشخصات گیاه بامبو

نام رایج بامبوی خوش‌قدم، گیاه ثروت
نام علمی Dracaena sanderiana
خانواده Asparagaceae
نوع گیاه درختچه چندساله
اندازه گیاه بالغ ۳۰ سانتی‌متر تا ۱٫۵ متر بلندی، ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر عرض (داخل خانه)
نور آفتاب نیمه‌سایه (متوسط)
نوع خاک خاک مرطوب با زهکشی خوب
pH اسیدی
زمان شکوفایی پاییز و زمستان (در داخل خانه شکوفا نمی‌شود)
رنگ گل سفید
منطقه بومی آفریقا
سمیت برای حیوانات سمی است

نگهداری بامبو در آب

گیاه بامبو؛ شرایط نگهداری در آب و خاک + بیماری‌های رایج

گیاه بامبو به کلر و سایر مواد شیمیایی که معمولا در آب لوله‌‌کشی وجود دارند، بسیار حساس است. اگر می‌خواهید از آب لوله‌کشی برای آبیاری گیاه استفاده کنید، اجازه بدهید آب ۲۴ ساعت بماند و کلر آن تبخیر شود، بعد آن را پای گیاه بریزید.

در صورت نیاز هر ۲ تا ۷ روز کمی آب به گلدان اضافه کنید. همچنین لازم است که هر ۲ تا ۳ ماه آب را کامل عوض کنید، اما اگر متوجه شدید که آب بوی بدی می‌دهد، می‌توانید این کار را زودتر انجام دهید. مثلا اگر گیاه در گلدان آبی پر از سنگ‌ریزه رشد می‌کند، برای جلوگیری از بیماری گیاه و بوگرفتن آن، آبش را هر هفته عوض کنید. مطمئن شوید که آب همیشه ریشه‌ها را بپوشاند.

نگهداری بامبو در خاک

گیاه بامبو را می‌توان در خاک گلدان خوب و غنی پرورش داد. خاک این گیاه باید مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نشود. حواستان به زهکشی خاک باشد. زهکشی خوب و مناسب باعث تقویت بامبو و شادابی آن خواهد شد.

شرایط نگهداری از گیاه بامبو

۱. نور

بامبو نور روشن و فیلترشده را ترجیح می‌دهد، مانند نور زیر سایبان جنگل‌های بارانی. از قراردادن گیاه بامبو در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید، چون گیاه تحمل این نور را ندارد و برگ‌هایش می‌سوزند. بااین‌حال اگر گیاه شروع به کشیده‌شدن کرد یا رنگ سبزش کم‌رنگ شد، نور بیشتری برایش فراهم کنید. گیاه را مرتب طوری بچرخانید که نور یکنواخت به کل قسمت‌هایش برسد.

۲. دما و رطوبت

گیاه بامبو دمای ۱۸ تا ۳۲ درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. از قراردادن گیاه در هر جایی نزدیک به جریان هوای سرد، مقابل تهویه مطبوع، دریچه گرم‌کننده یا کنار پنجره خودداری کنید. رطوبت متوسط برای گیاه بامبوی زیبای شما خوب است.

۳. کود

ماهی یک قطره کود مایع برای هر نوع گیاه بامبو کافی است. همچنین در بازار کودهایی مختص گیاه بامبو هم پیدا می‌شوند.

گیاهانی که در آب رشد می‌کنند باید هر ماه با استفاده از کود مایع بسیار ضعیف تغذیه شوند. ریشه‌های بامبوی سالم قرمزند، بنابراین اگر می‌توانید ریشه‌های قرمز شناور در گلدان شیشه‌ای را ببینید، نگران نباشید.

۴. هرس

گیاه بامبو به‌رغم ظاهر پیچیده‌اش، مانند درخت بونسای با سیم گیاهی هرس نمی‌شود. هرس همه گیاهان آپارتمانی بخش مهمی از حفظ سلامت آنهاست. بامبو نیز از این قاعده مستثنا نیست. با گذشت زمان، بیشتر گیاهان سنگین می‌شوند یا انواع پیچکی فرمشان را از دست می‌دهند و در این زمان نیاز به هرس دارند.

بریدن ساقه اصلی بامبو خوب نیست و باید شاخه‌هایش را ببرید. می‌توانید شاخه‌ها را ۲٫۵ تا ۵ سانتی‌متر از ساقه اصلی کوتاه کنید. به‌زودی شاخه‌های جدید ظاهر می‌شوند و گیاه حاصل از آن خوشبوتر می‌شود. برای جلوگیری از رشد جدید، قسمت بریده‌شده شاخه را در پارافین فرو کنید.

۵. ظرف مناسب

بین ساقه‌های بامبو و لبه ظرف باید حداقل ۲٫۵ سانتی‌متر فاصله باشد. این فضا به ریشه‌ها اجازه می‌دهد که گسترش یابند و از گیاه حمایت کنند. اگر ساقه‌های گیاه در گلدان شیشه‌ای بزرگی رشد می‌کنند، مطمئن شوید که ظرف متناسب با ارتفاع بامبو باشد و بتواند ساقه‌ها را نگه دارد. سطح آب باید به‌اندازه‌ای باشد که ریشه‌ها را کاملا غوطه‌ور کند.

روش قلمه زدن بامبو

گیاه بامبو؛ شرایط نگهداری در آب و خاک + بیماری‌های رایج

می‌توانید گیاه بامبو را در هر زمان با استفاده از قلمه تکثیر کنید تا گیاه جدیدی برای خودتان درست کنید یا به دیگران هدیه‌اش بدهید. برای قلمه زدن بامبو این مراحل را انجام دهید:

  • از یک قیچی برش تیز و استریل استفاده کنید و یکی از ساقه‌های متصل به ساقه اصلی را جدا کنید و برگ‌هایش را کوتاه کنید و برگ‌های اضافی آن را بچینید تا گره‌های رشد آن نمایان شوند.
  • قلمه را در ظرفی پر از آب مقطر قرار دهید به‌طوری که آب کاملا کف قلمه را بپوشاند.
  • حین رشد ریشه‌های قرمز، آب را تمیز و تازه نگه دارید. پس از حدود ۳۰ روز، ریشه‌ها باید ظاهر شوند.
  • وقتی ریشه‌ها بیرون آمدند، ساقه را در گلدان تزئینی با آب و سنگ‌ریزه یا گلدانی حاوی خاک مرطوب قرار دهید.

بیماری های گیاه بامبو

اگرچه گیاه بامبو به مراقبت خاصی نیاز ندارد، در حین رشدش باید به چند مسئله توجه کرد. اگر گیاه بامبو پژمرده یا خشک شود، به این معنی نیست که بدشانسی خواهید آورد، به این معنی است که به‌خوبی از آن مراقبت نکرده‌اید. بیماری‌های این گیاه معمولا به کیفیت آب مصرفی مربوط می‌شوند. تعویض آب و استفاده از آب با کیفیت مناسب ممکن است هر یک از این مشکلات را برطرف کند.

۱. قهوه‌ای‌شدن نوک برگ‌ها

آب کلردار یا آبی که حاوی مقدار زیادی مواد افزودنی باشد، باعث قهوه‌ای‌شدن نوک برگ‌ها می‌شود و گیاه را به‌مرور زمان می‌خشکاند. برگ‌های آسیب‌دیده را با قیچی استریل و تیز جدا کنید. برگ‌های مرده را از آب جدا کنید تا نپوسند، زیرا ممکن است باکتری وارد گیاه کنند.

۲. سیاه‌شدن ریشه

سیاه‌شدن ریشه‌ها علل زیادی دارد. بهترین اقدام این است که ریشه‌های سیاه را سریع جدا کنید و ساقه‌ها را در ظرف آب جدید قرار بدهید.

۳. جلبک

رشد جلبک‌ها در آب معمولا به این علت است که گیاه در گلدانی شفاف قرار گرفته است و اجازه می‌دهد نور به آن نفوذ کند و باعث رشد جلبک شود. با آب و مایع ظرفشویی ملایم گلدان را بشویید و دوباره گیاه را در آن قرار دهید. اگر رشد جلبک مشکل دائمی گیاه بامبو شماست، بهتر است آن را در گلدانی مات قرار بدهید.

۴. زردشدن برگ‌ها

برگ‌های زرد بامبو بیان‍گر این است که گیاه نور یا کود بیش از حد دریافت می‌کند.

۵. قهوه‌ای‌شدن برگ‌ها

برگ‌های قهوه‌ای نشان‌دهنده هوای خشک یا آب آلوده‌اند. می‌توانید با اسپری‌کردن منظم آب، میزان رطوبت را افزایش دهید. همچنین مطمئن شوید که کیفیت آب مناسب گیاه باشد.

۶. شل‌شدن ساقه‌ها

اگر خود ساقه‌ها شروع به پوسیدن یا سیاه‌وسفیدشدن کنند، به‌احتمال زیاد در حال ازبین‌رفتن هستند. همچنین به این معنی است که ریشه‌ها مرده‌اند یا در حال مرگ‌اند. عواملی مانند آب نامناسب، قارچ یا باکتری در ایجاد ساقه‌های مرده نقش دارند. ساقه‌های پوسیده هر ساقه دیگری را که به آنها نزدیک باشند تهدید می‌کنند، بنابراین بهترین گزینه این است که آنها را سریع از گلدان خارج کنید، آب را عوض کنید و سنگ‌های داخل ظرف را هم عوض کنید.

گیاه بامبو و سنت‌های چینی

طبق سنت‌های چینی، تعداد ساقه‌های گیاه بامبو بسیار مهم است و چیدمان‌های مختلف بامبو معانی متفاوتی دارند، مثلا:

  • ۲ ساقه نشان‌دهنده عشق است.
  • ۳ ساقه نشانگر شادی و ثروت و عمر طولانی است.
  • ۵ ساقه نشان‌دهنده تعادل، صلح، هماهنگی و قدرت در تمام زمینه‌های زندگی است.
  • ۶ ساقه نشان‌دهنده خوش‌شانسی و ثروت است.
  • ۷ ساقه نشان‌دهنده سلامتی است.
  • ۸ ساقه نشان‌دهنده رشد است.
  • ۹ ساقه نشان‌دهنده اقبال بلند است.
  • ۱۰ ساقه نشان‌دهنده کمال است.
  • ۲۱ ساقه نشان‌دهنده نعمتی گرانبهاست.

به‌ندرت چیدمانی با ۴ ساقه پیدا خواهید کرد. در زبان چینی کلمه «چهار» به کلمه «مرگ» نزدیک است، بنابراین هدیه‌دادن گیاه بامبو ۴ساقه‌ای بسیار بی‌ادبانه تلقی می‌شود؛ گویی برای گیرنده آن آرزوی مرگ کرده‌اید.

سؤالات رایج درباره گیاه بامبو

– رشد بامبو در آب بهتر است یا در خاک؟

بامبو هم در آب و هم در خاک رشد می‌کند، اما اگر آن را در گلدانی با خاک مناسب بکارید، شاداب‌تر خواهد بود و عمری طولانی خواهد داشت. علاوه بر این، شرایط نامناسب آب خطر پوسیدگی ریشه و رشد جلبک را افزایش می‌دهد.

– آیا گیاه بامبو یک گیاه آپارتمانی خوب است؟

بامبو می‌تواند در داخل و خارج از خانه رشد کند. بااین‌حال، بهترین شرایط برای رشد گیاه بامبو فضایی گرم اما به دور از نور شدید خورشید است.

– گیاه بامبو چقدر عمر می‌کند؟

بامبو ۱ تا ۲ سال عمر می‌کند. بااین‌حال اگر گیاهتان را به گلدانی با خاک مناسب منتقل کنید، می‌توانید انتظار داشته باشید چند سال بیشتر عمر کند.

– قیمت گیاه بامبو چقدر است؟

بامبو انواع گوناگونی دارد و قیمت آن به نوع گیاه بستگی دارد.

شما بگویید

در این مقاله خواندید که بامبو چیست و نگهداری از آن چه شرایطی دارد. تابه‌حال از گیاه بامبو مراقبت کرده‌اید؟ مشتاقیم نظرات و تجربیات ارزشمندتان درباره این گیاه را بخوانیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فنگ شویی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام