صفر تا صد راه اندازی یک صندوق جدید در بورس


صفر تا صد راه اندازی یک صندوق جدید در بورس

استارت راه‌اندازی صندوق‌های بخشی با موافقت سازمان بورس زده شد و در مرحله اول نخستین موافقت اصولی این صندوق‌ها در صنعت شیمیایی صادر شد. صندوق‌ها بخشی چه سازوکاری دارند؟

صندوق‌های بخشی با موافقت سازمان بورس راه‌اندازی شدند و در روزهای نخست آذرماه، مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، نمونه اساسنامه و امیدنامه «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی» را تصویب کرد. صندوق‌های بخشی (Sector Fund) که به عنوان صندوق‌های تخصصی نیز شناخته می‌شوند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) هستند که بر روی یک صنعت یا بازار خاص متمرکز می‌شوند و قرار است در وهله نخست بر روی دو صنعت محصولات شیمیایی و فلزات اساسی راه‌ندازی شوند. در این راستا نخستین موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت شیمیایی صادر شد. حداقل ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری این نوع از صندوق‌ها در صنعت مربوطه انجام خواهد شد و از این رو نسبت به دیگر صندوق‌ها از ریسک بالاتری برخوردار هستند.

نخستین صندوق بخشی، در صنعت شیمیایی راه‌اندازی می‌شود

پس از آنکه در پایان هفته گذشته، نمونه اساسنامه و امیدنامه «صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی» در مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس تصویب شد، نخستین مجوز موافقت اصولی صندوق بخشی در حوزه صنعت محصولات شیمیایی صادر شد.

علی اکبر ایرانشاهی، سرپرست مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در این خصوص به سنا گفت: نخستین موافقت اصولی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی در صنعت شیمیایی با مدیریت شرکت سبدگردان آگاه در قالب صندوق قابل معامله صادر شد.

وی اضافه کرد: این صندوق نوع خاصی از صندوق سرمایه‌گذاری در سهام به حساب می‌آید که بخش عمده منابع آن به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که در صنعت شیمیایی طبقه بندی می‌شوند، اختصاص ‌داده خواهد شد.

«پالایش» و «دارا» بخشی می‌شوند

ایرانشاهی تاکید کرد: با مصوبه هیات وزیران در خصوص تغییر ساختاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری پالایش یکم و دارا یکم و با تصویب اساسنامه و امیدنامه جدید آنها، این صندوق‌ها تبدیل به صندوق بخشی خواهد شد.

صندوق‌ بخشی چیست؟

صندوق‌های بخشی (Sector Fund) که به عنوان صندوق‌های تخصصی نیز شناخته می‌شوند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و ETF (صندوق‌های قابل معامله در بورس) هستند که بر روی یک صنعت یا بازار خاص متمرکز می‌شوند. این صندوق‌ها رویکردی هدفمند دارند و فقط در شرکت‌هایی در بخش‌های خاصی از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کنند. این صندوق‌ها به دلیل تمرکز محدودتر، تنوع کمتری را ارائه می‌دهند که به این معنی است که با خطرات بالقوه بیشتری همراه هستند. در واقع اگرچه بسیاری از این صندوق‌ها با وجود تمرکز محدود، پتانسیل رشد را دارند، اما سرمایه‌گذار باید به همان اندازه آماده باشد که نوسانات گسترده‌ای را در ارزش سرمایه‌گذاری‌های خود تجربه کنید - از جمله ضررهای بالقوه بزرگ.

طبق ابلاغیه ۲ آذر ۱۴۰۱ مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، نصاب سرمایه‌گذاری در سهام یک ناشر به میزان حداکثر ۳۰ درصد و در یک صنعت حداقل ۷۰ درصد از ارزش دارایی‌های صندوق خواهد بود. صندوق می‌تواند حداکثر ۱۰ درصد از ارزش کل دارایی‌های خود را به سرمایه‌گذاری در سایر صنایع اختصاص دهد.

در ساختار صندوق مبتنی بر صدور و ابطال، مهلت پرداخت وجوه ناشی از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری درخصوص صندوقهای سرمایه‌گذاری مبتنی بر صدور و ابطال، حداکثر ۷ روز کاری پس از ارائه درخواست ابطال خواهد بود.

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی با ساختار مبتنی بر صدور و ابطال در صورتی که هر سرمایه‌گذار قصد ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را داشته باشد، هر ۵ روز امکان ابطال واحدها به میزان حداکثر ۲ واحد درصد از کل واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را خواهد داشت.

اطلاعات مربوط به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به نام مدیر صندوق، مؤسسان و اشخاص وابسته به آنها که در ۱۰ روز قبل از انجام تعدیل تا ۱۰ روز پس از اتمام تعدیل قیمت دارایی‌های صندوق برای محاسبۀ ارزش خالص دارایی‌های هر واحد سرمایه‌گذاری، انجام شده باشد (شامل تاریخ، نوع عملیات و قیمت صدور و ابطال) باید در تارنمای صندوق اطلاع‌رسانی شود. رعایت این بند در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس الزامی نیست.

در صورت خرید سهام و حق تقدم خرید سهام به نام صندوق، فروش سهام و حق تقدم خرید سهام همان ناشر در روز خرید و روز کاری پس از آن از محل دارایی‌های صندوق مجاز نخواهد بود.

در این میان با توجه به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران باید در زمان ورود به صندوق اعلامیه ریسک مربوط را امضا کنند.

منبع: فردای اقتصاد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا