یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا دوباره بشر را تهدید می‌کند


پس از خسارات بسیاری که کووید 19 به بشریت زد، حالا مجددا یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا شناسایی شده که ممکن است بشریت را تهدید کند.کابوس پاندمی کروناویروس و مرگ و میر صدها هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری منحوس لرزه بر اندام تمام جهانیان...

پس از خسارات بسیاری که کووید 19 به بشریت زد، حالا مجددا یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا شناسایی شده که ممکن است بشریت را تهدید کند.

کابوس پاندمی کروناویروس و مرگ و میر صدها هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری منحوس لرزه بر اندام تمام جهانیان می‌اندازد و مطمئناً هیچکس دلش نمی‌خواهد باری دیگر قرنطینه شود یا این که بر اثر تب و لرز زیاد و درگیری ریه راهی بیمارستان شود و سپس بمیرد. کووید 19 بیماری خبیثی بود که جهان را غافلگیر کرد.

بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا تا چه حد تهدیدآمیز است؟

به اعتقاد پژوهشگران حوزه ویروس‌شناسی، ویروس جدیدی شناسایی شده که ممکن است بتواند همچون کرونا که در بدن خفاش‌های چینی بود، وارد بدن انسان شود و جهش یابد. این ویروس که دانشمندان نام آن را BtSY2 گذاشته‌اند، شباهت‌های زیادی با بیماری کووید 19 دارد.

محققان از این که باری دیگر بشریت بر اثر یک بیماری مسری به ورطه هولناک نابودی کشیده شود، احساس نگرانی و خطر کرده‌اند. ویروس BtSY2 ترس و وحشتی برای دانشمندان به وجود آورده که شاید در تاریخ پزشکی انگشت‌شمار باشد. پژوهش حاضر توسط دانشمندانی از دانشگاه سون یات سن چین، موسسه کنترل بیماری‌های بومی یوننان و دانشگاه سیدنی انجام شده است.

یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا دوباره بشر را تهدید می‌کند

به گفته محققان، BtSY2 یکی از پنج ویروسی است که نگرانی‌های زیادی به وجود آورده و مشکل اینجاست که این ویروس به صورت بالقوه در بدن خفاش‌های استان یوننان چین پیدا می‌شوند و بنا بر تحقیقاتی که انجام شده ممکن است برای انسان یا دام‌ها عامل بیماری‌زا باشند.

شاید هشدار این گروه از دانشمندان برای مردم باید جدی گرفته شود، چرا که ویروس کرونا هم به همین سادگی شیوع یافت و به سختی ریشه‌کن شد. مسئله مهم‌تر این که به احتمال زیاد ویروس BtSY2، بیماری مشترک میان حیوان و انسان است که در اصطلاح به آن زئونوز می‌گویند؛ بیماری که به واسطه پاتوژن‌های منتقل شده از حیوان به انسان ایجاد می‌شود. در این مقاله این‌گونه آمده است:

ما پنج گونه ویروس را شناسایی کردیم که احتمالا برای انسان یا دام بیماری‌‌زا هستند؛ از جمله یک کروناویروس نوترکیب شبیه به سارس (SARS) که ارتباط نزدیکی با کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و 50 SARS-CoV دارد. پژوهش ما، رخداد رایج انتقال بین گونه‌ها و ابتلای همزمان به ویروس‌های ناشی از خفاش و همچنین پیامدهای آنها برای ظهور ویروس را برجسته می‌کند.

در این پژوهش مهم محققان موفق شدند از 149 خفاش راست‌روده که متعلق به 15 گونه در شش شهرستان استان یوننان بودند، نمونه‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنند. پس از این که RNA نمونه‌ها استخراج شد، دانشمندان هر خفاش را به صورت مجزا مورد توالی‌یابی قرار دادند. آنها معتقدند که ویروس‌های بسیاری وجود دارد که می‌توانند در خفاش‌ها وجود داشته باشند و آنها را آلوده کنند.

یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا دوباره بشر را تهدید می‌کند

به گفته پروفسور جاناتان بال، ویروس‌شناس دانشگاه ناتینگهام، این امر ممکن است منجر به این شود که ویروس‌های موجود، بخش‌هایی از رمز ژنتیکی خود را عوض کنند. این فرآیندی است که به عنوان ترکیب مجدد شناخته می‌شود و کمک می‌کند تا پاتوژن‌های جدیدی تشکیل شوند. وی در ادامه افزود:

پیام اصلی این است که خفاش‌ها می‌توانند تعداد زیادی از گونه‌های ویروسی مختلف را در خود جای دهند و گه‌گاه به طور هم‌زمان میزبان آنها باشند. این‌گونه ابتلای همزمان به ‌ویژه هم‌زمان با ویروس‌های مرتبط مانند کروناویروس، به ویروس فرصت می‌دهد تا بخش‌های حیاتی اطلاعات ژنتیکی را مبادله کند و سویه‌های جدیدی را به وجود آورد.

جالب اینجاست محققان دریافته‌اند که ویروس جدید BtSY2 همچون کووید 19 یک دامنه اتصال گیرنده دارد. این دامنه اتصال گیرنده اصلی‌ترین قسمت پروتئین خوشه‌ای است و از آن برای اتصال سلول‌های انسان استفاده خواهد شد. در واقع روندی که این ویروس طی می‌کند شباهت زیادی به کروناویروس سندروم حاد تنفسی دارد که توانایی درگیر کردن انسان را دارد.

پژوهشگران همچنین احتمال می‌دهند که ویروس مرموز BtSY2 می‌تواند از گیرنده ACE2 استفاده کند و بدین ترتیب وارد سلول انسان شود. این گیرنده در واقع روی سطح سلول‌های انسان وجود دارد و به کروناویروس متصل می‌شود و اجازه می‌دهد ویروس به راحتی وارد بدن میزبان شود و وی را آلوده کند.

متاسفانه کشور چین و خصوصا استان یوننان به عنوان یکی از مراکز و کانون‌های مهم گونه‌های مختلف خفاش و ویروس‌های منتقل شده از خفاش شناخته شده است. از جمله ویروس‌هایی که در این منطقه شناسایی شده‌‌اند می‌توان به کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی 2، RaTG1313 و RpYN0614 اشاره کرد.

یک بیماری خطرناک جدید شبیه کرونا دوباره بشر را تهدید می‌کند

از طرفی شواهد و مدارکی که دانشمندان به آن دست یافته‌اند نشان می‌دهد که بیماری کروناویروس سندروم حاد تنفسی 2 از خفاش‌های نعل بینی به انسان انتقال پیدا کرده‌اند. عده‌ای نیز بر این باورند که خفاش‌ها در این میان تقصیری ندارند و حیوان دیگری به نام پولک پوست یا پانگولین عامل بیماری‌زا است. این پستاندار اغلب با خزندگان اشتباه گرفته می‌شود.

متاسفانه ادامه تحقیقات به این نتیجه منتهی شده که ویروس مرگبار و کشنده ابولا که میان سال‌های 2013 تا 2016 جولان می‌داد از همین خفاش‌ها نشأت گرفته شده است. استان یوننان محلی برای زندگی پانگولین‌ها است و چینی‌ها از این پستاندار به عنوان غذا استفاده می‌کنند و در طب سنتی نیز مصارفی دارد.

نظریه دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه ویروس در خفاش‌ها وجود داشته، ولی به پانگولین‌های سوندا و زباد نخلی انتقال یافته و سپس در یوننان دچار جهش شده‌اند و وقتی به بازار ووهان برای فروش برده شده‌، مردم را بیمار کرده‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه