شجاعی: خدمت بدون راهبرد ظهور یک نوع انحراف در مسیر انقلاب است


شجاعی: خدمت بدون  راهبرد ظهور  یک نوع انحراف در مسیر انقلاب است

مدیر مؤسسه منتظران منجی می‌گوید ذات انقلاب اسلامی ذاتی برای آماده‌سازی حکومت مهدی موعود در آینده است. در اندیشه امام خمینی (ره) هیچ اتفاقی نباید سبب غفلت مسئولان از امر ظهور شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست مطبوعاتی انقلاب اسلامی و آیندۀ جهان با حضور حجت‌الاسلام محمد شجاعی، مدیرعامل مؤسسه منتظران منجی و حسین رویوران تحلیل‌گر ارشد مسائل منطقه غرب آسیا صبح امروز در خبرگزاری قدس برگزار شد.

شجاعی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه مسئلۀ آینده، موضوع مشترک تعالیم تمام انبیاء است، گفت: بدون استثناء هر پیامبری که مبعوث شده، به مسئلۀ آیندۀ جهان پرداخته است و پیروانش را نیز بر اساس آن آینده تربیت کرده است. این آینده چه فایده‌ای دارد که انبیاء تمام پیروان خود را بر اساس آن تربیت کرده‌اند؛ آینده‌ای که بناست چند هزار سال بعد تحقق یابد.

وی افزود: این مسئله به ساختار وجودی انسان باز می‌گردد؛ چرا که او باید ابدیت و جاودانگی خود را بسازد. جاودانگی یعنی انتهایی ندارد. قرآن حدود 80 بار به انسان تذکر می‌دهد که دنیای تو ابدیت تو را می‌سازد. حیات ابدی انسان با 30 یا 40 سال آینده ساخته نمی‌شود، آنچه سبب می‌شود انسان ابدیت را بسازد، نیت‌های اوست؛ نیت‌هایی که در روح شکلی ایجاد می‌کند و توان بهره‌برداری از ابدیت را می‌یابد. امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود مردم در روز قیامت با نیاتشان محشور می‌شوند؛ یَحشُرُ النّاسَ على نِیّاتِهِم یَومَ القِیامَةِ. از این جهت افراد غیر از عمل‌های‌شان با نیت‌های‌ خود محشور می‌شوند.

شجاعی ادامه داد: بنابراین وقتی انبیاء مسئله آینده را برای اقوام خود مطرح می‌کردند، در واقع نیت‌های پیروان خود را با آن آینده می‌ساختند تا بتوانند به وسیلۀ نیت‌شان در ساخت آینده شریک باشند. به همین جهت در پاسخ به فردی که در جنگ صفین به امیرالمؤمنین علیه‌السلام گفت برادرم جایش خالی است، فرمود آیا دوست داشت همراه ما باشد؟ گفت بله. فرمود پس او هم در این جنگ با ما بود، بلکه با ما در این نبرد شریک‌اند آنهایى که حضور ندارند، در صلب پدران و رحم مادران هستند، اما با ما هم‌عقیده و آرمان‌اند، به زودى متوّلد می‌‏شوند، و دین و ایمان به وسیله آنان تقویت می‌شود؛ فَقَدْ شَهِدَنَا وَ لَقَدْ شَهِدَنَا فِی عَسْکَرِنَا هَذَا [قَوْمٌ‏] أَقْوَامٌ فِی أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ أَرْحَامِ النِّسَاء ... ما نیز باید در برخورد با معصوم آرزوهای خود را بیان کنیم؛ مثلاً در قبال اباعبدالله علیه‌السلام می‌گوییم «ای کاش در کربلا با شما بودیم.»

هر دینداری باید بداند آینده حتما در اختیار صالحان است

این نظریه‌پرداز حوزۀ مهدویت یکی از مأموریت‌های قرآن را ترسیم آیندۀ عالم معرفی کرد و گفت: خداوند در قرآن از حاکمیت صالحان بر پهنۀ عالم سخن می‌گوید، آنجا که فرمود «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُون‏»؛ یعنی در زبور نوشتیم که زمین را به ارث بندگان صالح در خواهیم آورد. بعد می‌فرماید «إِنَّ فی‏ هذا لَبَلاغاً لِقَوْمٍ عابِدین‏»؛ یعنی در این مسئله پیامی است برای قومی که اهل عبودیت و همسویی با برنامه‌های خداوند هستند؛ در واقع بر این مبنا هر دینداری باید بداند که آینده حتماً در اختیار صالحان خواهد بود، لذا از الان باید صالحیت را تمرین کرد. بر این اساس، خداوند دین اسلام را دینی جهان‌شمول و مستقر حاکم در کره زمین تعریف می‌کند.

آینده‌شناسی و ساخت آیده از رسالت‌های مهم پیامبر (ص) است

شجاعی مسئله آینده‌شناسی و ساخت آیندۀ جهان را از رسالت‎‌های اصلی پیامبر صلی ‌الله علیه و آله و اهل بیت وحی دانست و گفت: پیامبر اسلام بیش از هر شخص دیگری آینده‌نگر و آینده‌ساز بود؛ خداوند وقتی از مأموریت ایشان در قرآن سخن می‌گوید، اینطور می‌فرماید «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»؛ یعنی اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن را بر همۀ ادیان پیروز کند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند» یا در آیۀ مشابه فرمود «هرچند کافران کراهت داشته باشند.» از این جهت دین را نباید صرفاً به نماز و روزه و ... محدود کرد، نشان به اینکه بالاترین و اوج جهاد را آمادگی برای آیندۀ جهان و عرصه مهدویت معرفی می‌کنند؛ به عنوان مثال می‌فرماید «أفضَلُ الأعمالِ إنتظار الفَرجِ.» در این راستا باقی ائمه این سیرۀ نبوی را پیگیری کردند. ایشان محدود در زمان و مکان نبودند. ضمن حفظ قواعد زمان خود، کادرسازی و موضع‌گیری فرهنگی‌شان برای ساخت آینده بود؛ لذا نبی اکرم ضمن اینکه این آینده‌سازی را از لحاظ تئوری انجام می‌داد، سیرۀ عملی‌شان نیز مبتنی بر این سلوک بود. به این لحاظ می‌بینیم حاکمیت دین الهی به وسیلۀ مهدی عجل الله تعالی فرجه از مهم‌ترین مفاد دین است و تمام فرقه‌های اسلامی نسبت به این امر با اندکی اختلاف در عقیده، اتفاق نظر دارند.

آخرالزمان فضایی رها نیست و توسط صالحان اداره می‌شود

وی دربارۀ مدیریت صالحان در مقطع آخرالزمان گفت: منابع دینی از جمله قرآن وقتی از آخرالزمان سخن می‌گوید، آن را مقطعی حساس و پر تلاطم معرفی می‌کند، منتها نباید از این غفلت کنیم که آخرالزمان عرصه‌ای رها است بلکه خداوند توسط صالحان، این فضا را به بهترین نحو مدیریت می‌کند تا جایی که فضای آخرالزمان برای مؤمنان خیر و برای کافران شرّ باشد. وقتی در حدیث دربارۀ ویژگی‌های دنیا در عصر آخرالزمان می‌خوانیم از ظلم و جور پر می‌شود «مُلِئَتْ‏ ظُلْماً وَ جَوْرا»، نباید دنیا را فضایی رها و ول تصور کنیم بلکه باید در کنار آیات مربوط به مدیریت صالحان تفسیر کنیم. با این منطق وقتی به قرآن رجوع کنیم، می‌فرماید اتفاقاً صالحان حضور دارند و به اصلاح‌گری می‌پردازند.

مدیر مؤسسه منتظران منجی افزود: عباد صالحین به قدری قدرتمند می‌شوند که می‌توانند حاکمان ظالم را در اوج قدرتشان از میان بردارند. این بندگان صالح بناست کجا تربیت شوند؟ در تمام هشت آیه‌ای که دربارۀ صالحان در آخرالزمان در قرآن وجود دارد، شیعه و سنی نظرشان این است که دربارۀ ایرانیان است. پیامبر صلی ‌الله علیه و آله فرمود اهل بیت من همواره در تبعید به سر می‌برند تا مردمى از مشرق قیام کنند و زمینه حکومت مهدى را فراهم آورند؛ یَخرُجُ ناسٌ مِنَ المَشرِقِ فَیُوَطِّئونَ لِلمَهدِیِ سُلطانَهُ.

خدمت بدون راهبرد ظهور یک نوع انحراف در مسیر ظهور است

شجاعی با تصریح بر اینکه ذات انقلاب اسلامی ذاتی برای آماده‌سازی حکومت مهدی موعود در آینده است، گفت: انقلاب اسلامی مسئولیت تحقق عبور از یک پیچ تاریخی عظیم را دارد تا در آینده به دست یاوران ظهور برسد. معمار انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی را انقلابی مهدوی معرفی کردند. امام خمینی فرمود انقلاب اسلامی اولوهیت دارد و دشمنان نمی‌توانند این اولوهیت را ببینند و فرمود این انقلاب، نقشۀ خدا و نقشۀ امام زمان بود. ایشان انقلاب اسلامی را طلیعه ظهور می‌دانستند و تأکید داشتند «مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد.» و بعد اشاره داشتند نباید اداره کشور سبب غفلت از بسترسازی ظهور شود و در این راستا می‌فرمود «باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. مردم عزیز ایران که حقاً چهره منوّر تاریخ بزرگ اسلام در زمان معاصرند، باید سعی کنند که سختی‌ها و فشارها را برای خدا پذیرا باشند تا مسئولان بالای کشور به وظیفه اساسی‌شان که نشر اسلام در جهان است برسند.» این جمله امام به این معناست که خدمت بدون استراتژی ظهور یک نوع انحراف در مسیر ظهور است و از این‌رو خدمت‌رسانی باید با استراتژی ظهور صورت بگیرد و خدمت ما به مردم باید خدمت در راستای انتظار باشد.

در انتهای این برنامه از کتاب «انقلاب اسلامی و آیندۀ جهان» نوشته حجت‌الاسلام شجاعی رونمایی شد.

شجاعی: خدمت بدون "راهبرد ظهور" یک نوع انحراف در مسیر انقلاب است

انتهای‌پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا