برنامه دومین کاروان هنری روایت حبیب تشریح شد + فیلم


برنامه دومین کاروان هنری  روایت حبیب  تشریح شد + فیلم

دبیر ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه هنری، برنامه‌های دومین دوره کاروان "روایت حبیب" را که با هدف تبیین شاخص‌های مکتب شهید قاسم سلیمانی از ۱۱ آذرماه به ۱۰ استان سفر می‌کند را تشریح کرد.

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم، سید مهدی ابطحی درباره برنامه «روایت حبیب» گفت: بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ستاد بزرگداشت مقام شهید سلیمانی با مدیریت معاون هنری وقت حوزه هنری تشکیل شد. این رویداد در گام نخست فعالیت‌ها، تولید محور بود؛ یعنی دوستان مرکز هنری درباره شهید سلیمانی تولیداتی را داشتند اما در اولین دوره از این رویداد، در حوزه توزیع موفق نبودیم. بر همین اساس تصمیم گرفتیم در دومین سالگرد شهید سلیمانی فکری برای توزیع محصولات تولید شده در حوزه هنری داشته باشیم، بنابراین فضایی را تحت عنوان «کاروان هنری روایت حبیب» طراحی کردیم تا رسالت توزیع محصولات هنری را برعهده داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه «روایت حبیب» با هدف تبیین شاخص‌های مکتب شهید قاسم سلیمانی به زبان هنر طراحی شده، درباره مخاطبان این رویداد فرهنگی هنری اظهار کرد: جامعه هدف این رویداد هنری توده مردم با محوریت خانواده، مردم ساکن در مناطق کم‌ برخوردار مثل حاشیه شهرها، هنرمندان استان‌ها و کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان خاص هستند.

دبیر ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با بیان اینکه امسال در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی شاهد برگزاری دومین رویداد بزرگ ملی در قالب کاروان روایت حبیب خواهیم بود، اظهار کرد: امسال 10 استان کشور میزبان این رویداد هنری هستند و کاروان روایت حبیب از 11 آذرماه مصادف با میلاد حضرت زینب (س) فعالیت خود را از مشهد مقدس آغاز می‌کند و بعد به سمت استان خراسان شمالی (بجنورد)، مازندران (ساری)، استان آذربایجان شرقی (تبریز)، استان کرمانشاه، استان خوزستان (اهواز)، جزیره کیش، استان فارس (شیراز)، استان یزد حرکت خواهد کرد و در نهایت مراسم اختتامیه آن مصادف با 13 دی ماه در استان کرمان برگزار خواهد شد.

یک استیج کامل

کاروان سیار روایت حبیب یک استیج با امکانات کامل صوتی و نورپردازی و… است که در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهرها مستقر می‌شود و گروه‌های هنری استان میزبان، در آن برنامه‌هایی چون تئاتر، نقالی حماسی، شاهنامه خوانی، موسیقی، نقل خاطرات اجرا می‌کنند.

ابطحی درباره مدت اجرای برنامه ها در هر استان گفت: این استیج در هر استان سه روز به اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری خواهد پرداخت. فعالیت در استیج روایت حبیب، فضایی کاملا مردمی دارد و مراکز مختلف هنری در این حوزه فعال هستند. برای مثال در استیج قهرمان محله به افراد شاخص در هر محله پرداخته خواهد شد. یعنی این برنامه به معرفی کشتی‌گیر معروف یا فردی که ویژگی شاخصی مثل کارآفرینی و…. را داشته، اختصاص دارد.

نمایشگاهی برای همه

یکی دیگر از برنامه‌های این رویداد فرهنگی- هنری، افتتاح نمایشگاه تجسمی حوزه هنری شامل نقاشی پوستر و عکس است. این نمایشگاه فضای مستقلی دارد که توسط هنرمندان و مسئولان استانی در مکان‌های پرتردد افتتاح خواهد شد و در کنار آن برنامه‌هایی چون سرود، تئاتر خیابانی و … اجرا می‌شود.

دبیر ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: سومین بخش از برنامه‌های «روایت حبیب» برپایی جلسه نقد و بررسی آثار ادبی هر استان است که تحت عنوان «پاورقی» و با محوریت آثار ادبی که درباره سردار سلیمانی به نگارش در آمده‌اند، اجرا خواهد شد. این آثار محصول معاونت راهبری امور استان‌ها و مرکز آفرینش‌های ادبی است و با حضور نویسنده اثر، اساتید و کارشناسان این حوزه به عنوان محفل تخصصی فعالان ادبی برگزار می‌شود.

برنامه دومین کاروان هنری "روایت حبیب" تشریح شد + فیلم

وی ادامه داد: چهارمین رویداد ویژه برنامه «روایت حبیب» کارگاه هنرهای تجسمی است که با حضور اساتید این حوزه که از تهران اعزام می‌شوند، برپا خواهد شد. این کارگاه بنا بر درخواست استان‌ها در برخی مناطق نیم روز و در برخی دیگر یک روز و در برخی از استان‌ها سه روزه برگزار می‌شود.

ابطحی با بیان اینکه نگاه‌ها به این کارگاه در کنار آموزش، تولید و خلق اثر از سوی هنرمندان شرکت‌کننده و استانی است، تشریح کرد: اتفاق دیگر در قالب «روایت حبیب» تولید برنامه تلویزیونی 35 دقیقه‌ای است که از سوم تا 13 دی ماه هر شب از یکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. در این برنامه شاخصه‌های استانی در نظر گرفته می‌شود یعنی فضای سنتی وجود دارد که مخاطب را به حال و هوای جغرافیایی هر استان‌ راهنمایی می‌کند.

کودکان و نوجوان در روایت حبیب

ابطحی با اشاره به اینکه در دومین دوره از «روایت حبیب» دو اتفاق دیگر در حوزه کودک و نوجوان را شاهد خواهیم بود گفت: یکی از برنامه‌ها ویژه مادران و کودکان است که با عنوان «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» به عنوان محفل مستقلی با محوریت روایت شهید سلیمانی در قالب قصه‌گویی، پرده‌خوانی موسیقی، مسابقه و… برگزار خواهد شد.

وی افزود: دومین برنامه حوزه کودک و نوجوان کارگاه سه روزه‌ای است که هفته اول دی ماه در کرمان برپا می‌شود. در این رویداد فعالان حوزه هنرهای تجسمی از سراسر کشور دعوت به برگزاری همایش یا کارگاه سه روزه برای خلق اثر خواهند شد.

روایات شنیدنی در شب‌های خاطره

یکی از ویژه برنامه هایی که کاروان روایت حبیب در استان‌های میزان اجرا خواهد کرد، برنامه‌ «شب خاطره» است. دبیر ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: این رویداد با محوریت روایت خاطرات مرتبط با شهید سلیمانی توسط سه نفر از خاطره‌گویان بومی در کنار برنامه‌هایی چون نقالی، اجرای نمایش، شعرخوانی، رونمایی از ترک‌های موسیقی، معرفی کتاب و…. برگزار می‌شود.

ابطحی درباره میزان تولیدات هنری در هر بخش تشریح کرد: 100 قطعه نمایشگاهی عکس، نقاشی، پوستر، یک سردیس از استاد قشقایی، 6 اثر موسیقایی از تولیدات مرکز موسیقی حوزه هنری و مراکز استانی ، 10 قطعه شعر، 6 نماهنگ ، 5 نمایش کوتاه از تولیدات مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و استان‌ها ، 10 کتیبه برای فضای پرده‌خوانی و نقالی درکنار تولیدات سال گذشته به مخاطبان عرضه خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه در هر استان یک شاعر بومی و استانی و یک شاعر اعزامی از ستاد، بخش شعرخوانی روایت حبیب را برگزار می‌کنند گفت: مخاطبان هیچ یک از بخش‌های برنامه روایت حبیب، نه تنها منفعل نیستند بلکه در پیش رفتن این برنامه فرهنگی هنری نقش دارند.

دبیر ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درباره پوشش رسانه‌ها و پخش آنلاین برنامه‌های روایت حبیب تصریح کرد: امسال در روابط عمومی حوزه هنری پیوست رسانه‌ای برای این کار طراحی شده است تا افراد از اینکه هر روز در هر استان چه اتفاقی روی می‌دهد، اطلاع پیدا کنند. سال گذشته چند شبکه مختلف کاروان را پشتیابی خبری می‌کردند که این حرکت می‌تواند برای هنرمندان استان اتفاق مبارکی باشد و ما امیدواریم امسال اتفاقات بهتری در این زمینه روی دهد چراکه طبق برنامه‌ریزی، هم صدا و سیما هم شبکه‌های مختلف خبری و هم شبکه‌های استانی و… فضای هنری کاروان را تبیین خواهند کرد.

وی تاکید کرد: شبکه‌های فرامرزی که با ما در ارتباط هستند مثل العالم و احتمالا الکوثر نیز در پوشش این رویداد هنری ما را همراهی می‌کنند. البته این امر به سبک کار ما نیز بستگی دارد و گاه تلنگرهایی بوجود می‌آید که شبکه‌ها یک رویداد را پوشش دهند.

ابطحی در پایان گفت: ما سه شعار برای این رویداد امسال در نظر گرفته‌ایم که در راستای معرفی سردارسلیمانی به عنوان سرباز ایران بودن و ملی‌گرایی است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | حمله هوایی به گاراژ تانک و مقر فرماندهی زرهی پایگاه کالسو استان بابل عراق