افزایش 2145 واحدی شاخص بورس تهران


افزایش 2145 واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2145 واحد، توانست کانال 1.4 میلیون واحدی را بازپس گیرد.

افزایش 2145 واحدی شاخص بورس تهران

به گزارش خبرنگار اقتصاد ایران اکونومیست، بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 2145 واحد به رقم یک میلیون و 408 هزار و 384 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با رشد 1040 واحدی به رقم 409 هزار و 684 واحد رسید.

ارزش بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز به بیش از 5 میلیون و 211 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران امروز در معاملات بیش از 6.7 میلیارد اوراق مالی و سهام در قالب 333 هزار فقره معامله و به ارزش 3691 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی نسبت به روز گذشته 15 صدم درصد رشد کرد، اما این دو شاخص با معیار هموزن 5 صدم درصد افزایش یافت، شاخص آزاد شناور 17 صدم درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 11 صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 2 دهم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای پتروشیمی بوعلی، پالایش نفت اصفهان، شستا، و پالایش نفت بندرعباس، مخابرات ایران و پالایش نفت تهران به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و نماد گل‌گهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 82 واحد افزایش به رقم 18 هزار و 636 واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران بیش از یک میلیون و 14 هزار میلیارد تومان شد. بازار پایه فرابورس هم بیش از 338 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شد. معامله گران امروز در فرابورس ایران بیش از 5.3 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 208 هزار فقره معامله و به ارزش 140 هزار میلیارد تومان دادوستد کردند.

طبق روال روزهای دوشنبه به خاطر اجرای عملیات بازار باز عمده این ارزش معاملات مربوط به عملیات بازار باز و خرید و فروش اوراق مالی دولت بین شبکه بانک‌هاست وگرنه خرید و فروش سهام در بازار کمتر از این رقم بوده است.

امروز نمادهای آریاساسول، پتروشیمی زاگرس، پویا زرکان آق‌دره، پتروشیمی شیراز، صبا تامین، مسیر برق گیلان و فولاد ارفع به ترتیب بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشته‌اند.

امروز در فرابورس ایران در قالب عملیات بازار باز بیش از 1.5 میلیارد اوراق بدهی دولت در قالب 244 نوبت معامله و به ارزش 136 هزار میلیارد تومان بین شبکه بانکی معامله شد که صرفا ارقام آن در فرابورس درج می‌شود. همچنین در بازار سهام در فرابورس بیش از 2.7 میلیارد ورقه بهادار در قالب 178 هزار فقره معامله و به ارزش 1230 میلیارد تومان دادوستد شد.

در بازار اوراق مالی اسلامی فرابورس هم امروز بیش از 16 میلیون ورقه اوراق مالی اسلامی در قالب 1361 فقره معامله و به ارزش 1374 میلیارد تومان دادوستد کرد و این نشان می‌دهد بازار اوراق مالی اسلامی هم به اندازه بازار سهام در فرابورس اهمیت پیدا کرده است.

امروز همچنین خبری مبنی بر واریز سهم نقدی خریدار بلوک 12 درصدی سهام پتروشیمی خلیج فارس از جانب رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام شد که بر اثر آن 32.6 هزار میلیارد تومان آورده نقدی خریدار به حساب دولت واریز شد. با این حساب 50 درصد از درآمد حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی دولت که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود، محقق شد. در حالی که سال گذشته در کل سال حدود 19 درصد از درآمد پیش‌بینی‌شده از واگذاری‌ها محقق شده بود.

امسال همچنین دولت قرار است 90 هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تامین اجتماعی را در قالب واگذاری سهام و به صورت رد دیون واگذار کند که البته اخباری مبنی بر واگذاری باقیمانده سهام دولت در پتروشیمی شازند اراک به گوش می‌رسد که هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

پایان پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد