کاهش قیمت نفت سرعت گرفت/ آشفتگی بازار طلای سیاه در پی افزایش اعتراضات در چین


کاهش قیمت نفت سرعت گرفت/ آشفتگی بازار طلای سیاه در پی افزایش اعتراضات در چین

به گزارش تجارت‌نیوز، در ادامه روند نزولی قیمت نفت، امروز شاخص طلای سیاه به پایین‌ترین حد 11 ماه اخیر، یعنی 81.11 دلار ایستاد. در ساعاتی از روز نرخ 80.84 دلار نیز برای نفت برنت آمریکا ثبت شد. آن‌طور که...

به گزارش تجارت‌نیوز، در ادامه روند نزولی قیمت نفت، امروز شاخص طلای سیاه به پایین‌ترین حد 11 ماه اخیر، یعنی 81.11 دلار ایستاد. در ساعاتی از روز نرخ 80.84 دلار نیز برای نفت برنت آمریکا ثبت شد. آن‌طور که تحلیلگران می‌گویند شکل‌گیری اعتراضات در شهرهای مختلف چین، باعث افت شدید تقاضای نفت در بازار شده است.

کاهش قیمت نفت سرعت گرفت/ آشفتگی بازار طلای سیاه در پی افزایش اعتراضات در چین

علاوه بر اعتراضات چینی‌ها به تحکیم سیاست‌های کووید صفر در چین، کاهش عرضه نفت اوپک و اعمال سقف قیمتی گروه 7 برای روسیه که از پنجم دسامبر اجرا می‌شود از دلایل اصلی کاهش قیمت نفت شناخته می‌شود.

شاخص نفت آمریکا نیز که تحت تاثیر مولفه‌های بالا دچار رکود شد کاخ سفید را وادار به تجدیدنظر در تحریم‌های نفتی ونزوئلا کرد. چنانکه به نظر می‌رسد انتظارات برای ورود نفت جدید به بازار توسط آمریکا دیگر عامل روند ریزشی قیمت نفت به حساب می‌آید.

کاهش قیمت نفت ادامه‌ می‌یابد؟

ولادیمر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، که در آستانه مواجهه با اعمال سقف قیمت نفت است، اخیراً در رابطه با سقوط قیمت نفت هشدار داد و عواقب جدی را برای بازار جهانی انرژی پیش‌‌بینی کرد.

رویترز در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا نوشت: بهتر است گروه 7 به جای تعیین سقف، قیمت نفت را در چند مقطع تعدیل کند.

حال با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد که کاهش قیمت نفت ادامه‌دار باشد. اما آِیا هشدارهای پوتین به منصه ظهور می‌رسد و یا بازار انرژی بار دیگر دچار چرخش می‌شود؟

چین از سیاست‌های سخت‌گیرانه خود کوتاه می‌آید؟

سیاست‌های سختگیرانه چین در رابطه با مهار کووید صرفا بازار نفت را دچار تلاطم نکرده است. اخیرا اعتراضات گسترده‌ای علیه شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری کمونیست چین، گسترش یافته و شرایط جدیدی را برای شریک استراتژیک ایران رقم زده است.

در همین باره برخی اخبار از افزایش روزافزون اعتراضات برای کاهش کنترل کووید حکایت دارند. باید دید رهبر خلق چین در واکنش به این اعتراضات قرار است چه تصمیمی بگیرد؟ چراکه اتخاذ سیاست جدید توسط بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی جهان بر قیمت نفت تأثیر مستقیم می‌گذارد و می‌تواند یک شبه معاملات بازار انرژی را تغییر دهد.

گفتنی است در پایان بازار امروز هر بشکه نفت برنت آمریکا با قیمت 81 دلار و 31 سنت معامله شد. نفت وست‌تگزاس اینترمدیت ایالات متحده نیز با 2.75 درصد کاهش، به 74 دلار و 18 سنت رسید.

بازار نفت این روزها روند نوسانی را دنبال می‌کند. چراکه تحت تاثیر مولفه‌هایی است که البته ثبات چندانی هم ندارد. اعمال تغییر در هر یک مولفه‌های مذکور می‌تواند معاملات بازار انرژی را به صورت کلی دچار تغییر کند. کمااینکه با ورود نفت ونزوئلا به بازارهای جهانی یا پایان اعتراضات در کشور کمونیست شرقی باید منتظر تغییراتی در روند بازار نفت بود.

برای مطالعه بیشتر خبر سونامی در بازار نفت در سایه اعتراضات چین را بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!