پیش بینی بورس سه شنبه 8 آذر 1401 / نیروی تازه نفس وارد می شود؟


پیش بینی بورس سه شنبه 8 آذر 1401 / نیروی تازه نفس وارد می شود؟

رنگ سبز بالاخره این هفته بر تابلوی بورس نشست و شاخص کل توانست افزایش بیش از ۲ هزار واحدی را ثبت کند. برخلاف تصورها، این گروه پالایشی بود که نقش موثری در روز سبز کم رنگ شاخص کل داشت. هر چند بازار روز دوشنبه نسبت به دو روز گذشته بهبود پیدا کرده بود اما نمی توان انتظار داشت که در شرایط کنونی نوسان مثبت قابل توجهی در بورس شکل بگیرد.

به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ بورس بالاخره توانست اولین روز سبز خود در این هفته را تجربه کند و شاخص کل بیش از ۲هزار واحد افزایش یابد. در حالی که به نظر می‌رسید کاهش قیمت نفت به افزایش عرضه در گروه پالایشی منجر شود و عرضه خودرو در بورس کالا تقویت تقاضا در نمادهای خودرویی را به همراه داشته باشد اما شرایط کاملا برعکس بود. فشار فروش در گروه خودرویی افزایش پیدا کرد و پالایشی‌ها یکی از عوامل سبز پوشی بازار روز دوشنبه بودند.

شاید این موضوع را بتوان در چارت این نمادهای جستجو کرد؛ جاییکه گروه خودرویی از اوایل آبان ماه توانسته است رشد خوبی را تجربه کند و به سقف قیمتی یک سال گذشته خود برسند. به عنوان مثال خساپا در این مدت رشد حدود ۳۵ درصدی را ثبت کرده است و قیمت خودرو بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

شاید این موضوع را بتوان در بسیاری از نمادهای بازار جستجو کرد؛ یعنی نمادهایی که عملاً به مقاومت‌های خود رسیده اند و برای عبور از این مرحله نیاز به یک نیروی قوی دارند. نیرویی که در شرایط کنونی بازار نمی توان آن را مشاهده کرد و همین موضوع باعث عقب نشینی قیمت ها شده است.

هر کنشی را واکنشی نیست

همانگونه که اشاره شد،‌ رشد قابل توجه میانه های آبان ماه بسیاری از نمادها و کلیت بازار را در محدوده های مقاومتی خود قرار داده که با عقب نشینی قیمت ها همراه شده است. در این شرایط برای ادامه روند صعودی نیاز به ورود تقاضای جدید است. موضوعی که فعلا نمی توان آن را در بازار مشاهده کرد.

افت ارزش معاملات خرد را نیز می توان نمود این موضوع دانست؛ در حالی ارزش معاملات خرد روزانه در میانه آبان به مرز ۶ هزار میلیارد تومان هم رسیده بود که دوباره چند روزی بود به زیر ۳هزار میلیارد تومان کاهش یافت. هرچند در معاملات روز دوشنبه شاهد افزایش ارزش معاملات خرد به بالای این سطح بودیم اما همچنان نسبت به روزهای خوب بازار فاصله دارد.

پیش بینی بورس فردا

هر چند در تایم پایانی بازار، تقاضا در کلیت بازار و به ویژه در گروه پالایشی بهبود یافت اما مسئله اساسی همانی است که گفته شد؛ به بیان دیگر، تا زمانی که تقاضای جدید وارد بازار نشود، ادامه روند کم نوسان همراه با افت محتمل ترین سناریو پیش روی بورس است. فروشندگانی که در اوج بازار، سود شناسایی کردند؛‌ باید دوباره وارد بازار شوند که به نظر نمی رسد این قیمت ها برای آن ها از جذابیت خاصی برخوردار باشد. به ویژه که با توجه شرایط اقتصادی و سیاسی، نباید هم انتظار داشت که معامله گران دید بلندمدت داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403