شورش در آیفون‌سیتی؛ تولید آیفون‌های پرو تا پایان امسال 6 میلیون دستگاه افت می‌کند


شورش در آیفون‌سیتی؛ تولید آیفون‌های پرو تا پایان امسال 6 میلیون دستگاه افت می‌کند

زومیت نوشت: یک منبع آگاه می‌گوید شورش کارگران در بزرگ‌ترین کارخانه‌ی مونتاژ آیفون، حجم تولید مدل‌های پرو را تا پایان امسال ۶ میلیون دستگاه کاهش می‌دهد.

بلومبرگ به نقل از منبعی آگاه می‌نویسد آشفتگی در کارخانه‌ی بزرگ مونتاژ آیفون در شهر ژنگژو احتمالاً حجم تولید آیفون‌های پرو را تا پایان سال جاری میلادی تا ۶ میلیون دستگاه کاهش می‌دهد. شرایط در این کارخانه هنوز به حالت عادی برنگشته است و احتمال دارد که عدد مذکور تغییر کند.

در پی محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ی دولت چین برای شیوع کرونا، تعداد قابل توجهی از کارکنان خط مونتاژ کارخانه‌ی ژنگژو که توسط فاکسکان مدیریت می‌شود، اعتصاب کردند و کار به درگیری‌هایی خشونت‌آمیز کشیده شد. ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که کارگران با پای پیاده کیلومترها مسیر را طی کرده‌اند تا از کارخانه فرار کنند. قرنطینه‌ی کارخانه‌ی ژنگژو باعث کمبود شدید غذا در آنجا شده بود.

فاکسکان در واکنش به فرار کارگران، نیروهای جدیدی استخدام کرد، اما این نیروها علیه سیاست‌های پرداخت حقوق و محدودیت‌های سخت‌گیرانه مربوط به کرونا اعتراض کردند. گفته شد که دولت چین با ارسال فراخوانی به پرسنل بازنشسته‌ی ارتش، از آن‌ها خواسته است که برای جلوگیری از وقوع بحران در کارخانه‌ی ژنگژو، در خط تولید حاضر شوند و شروع‌به کار کنند.

فاکسکان فعلاً نتوانسته شرایط کارخانه‌ی بزرگ ژنگژو را به حالت عادی برگرداند. اگر محدودیت‌های مربوط به کرونا در هفته‌های آینده ادامه پیدا کند، احتمالاً حجم تولید آیفون بیش از پیش کاهش خواهد یافت.

فاکسکان اعلام کرده است به تمامی کارگرانی که به خط مونتاژ برگردند، پاداش مالی می‌دهد. این شرکت گفت تمامی کارگران تمام‌وقتی که در فصل تعطیلات سال میلادی در کارخانه حضور داشته باشند ماهانه ۱٬۸۰۰ دلار پاداش دریافت می‌کنند.

کارخانه‌ی ژنگژو در دوران اوج تولید آیفون میزبان ۲۰۰٬۰۰۰ کارگر است. گزارش‌ها می‌گویند بیش از ۲۰٬۰۰۰ نفر از نیروهای جدید در هفته‌های اخیر کارخانه‌ی موردبحث را ترک کرده‌اند. فاکسکان با کمک مقامات رسمی چین به شکل فعالانه‌ای در حال استخدام نیروهای جدید است. فاکسکان که بزرگ‌ترین کارفرمای بخش خصوصی در چین محسوب می‌شود، سال‌ها تخصص در زمینه‌ی استخدام نیروی مونتاژ محصول دارد.

کارخانه‌ای که فاکسکان در شهر ژنگژو دارد، بخش اعظم تولیدات آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس را به خود اختصاص می‌دهد. این دو، پرفروش‌ترین گوشی‌های اپل در سال ۲۰۲۲ هستند و شرکت کوپرتینویی حساب ویژه‌ای روی آن‌ها باز کرده است. تقاضای زیاد برای آیفون‌های پرو باعث شده است فروش پایین مدل‌های استاندارد تا حد زیادی جبران شود.

بلومبرگ مدتی پیش گفت اپل در ابتدا انتظار داشته است ۹۰ میلیون آیفون جدید بفروشد، اما بعداً پیش‌بینی خود را به ۸۷ میلیون دستگاه کاهش داده است.

به گفته‌ی منبع آگاه بلومبرگ، اپل و فاکسکان در دو هفته‌ی اخیر تخمین زده‌اند که مشکلات کارخانه‌ی ژنگژو حجم تولید آیفون را بیشتر از حد انتظار کاهش دهد. ظاهراً این دو شرکت انتظار دارند که افت ۶ میلیون واحدی حجم تولید آیفون، در سال ۲۰۲۳ جبران شود.

مؤسسه‌ی تحقیقاتی Moor Insights Strategy به بلومبرگ می‌گوید: «این اتفاق نشان می‌دهد همه ازجمله اپل، مستعد محدودیت‌های زنجیره‌ی تأمین در چین به دلیل شیوع کرونا هستند.»

تحلیلگران مؤسسه‌ی معتبر مورگان استنلی پیش از آشفتگی کارخانه‌ی ژنگژو پیش‌بینی کرده بودند اپل ۶ میلیون آیفون پرو کمتر از پیش‌بینی‌ها تولید کند. با در نظر گرفتن شرایط فعلی، احتمالاً تحلیلگران وال‌استریت پیش‌بینی‌های اولیه‌ی خود را تغییر خواهند داد.

امیر انورزاده، تحلیلگر مؤسسه‌ی Asymmetric Advisors، می‌گوید ضربه به اپل و فاکسکان درنتیجه‌ی روی کار آمدن سیاست کووید صفر دولت چین اجتناب‌ناپذیر است، اما همین اتفاق احتمالاً به این دو شرکت انگیزه‌ی بیشتری می‌دهد تا وابستگی خود را به چین کاهش دهند و سراغ کشورهای دیگر مثل هند و ویتنام بروند.

در پی انتشار گزارش بلومبرگ، ارزش سهام اپل ۱٫۹ درصد افت کرد. اپل و فاکسکان به درخواست رسانه‌ها برای ارائه‌ی جزئیات بیشتر پاسخ نداده‌اند.

مشکلات کارخانه‌ی عظیم ژنگژو - که در میان مردم محلی به «شهر آیفون» یا آیفون‌سیتی معروف است - بار دیگر نشان می‌دهد که اپل باید زنجیره‌ی تأمین خود را بسیار متنوع‌تر کند. تولیدکننده‌ی آیفون‌ سال‌ها است وابستگی شدیدی به بازار چین دارد.

۲۲۷۲۲۷

کد خبر 1700638

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو