اساسی ترین روش مقابله با ایدز


 اساسی ترین روش مقابله با ایدز

کارشناس کلینیک رفتاری مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین گفت: گروه های هدف در امر کنترل، مراقبت و درمان عفونت و بیماری های آمیزشی شامل افراد آلوده و بیمار، گروه‌های پُرخطر و گروه‌های در معرض خطر است.

کارشناس کلینیک رفتاری مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، با اشاره به اینکه گروهی از افراد آلوده و بیمار، علاوه بر آنکه به عنوان بیمار، نیازمند مراقبت و درمان هستند؛ به عنوان یکی از مخازن آلودگی نیز باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا امکان گسترش آلودگی به سایرین به حداقل برسد؛ گفت: ارائه آموزش، مشاوره، مراقبت و درمان های مقتضی در این گروه، از اساسی ترین روش های مقابله با بیماری های رفتاری پُر خطر در جامعه است. مریم اسفندیاری، افزود که لازم است امکانی فراهم شود تا دسترسی به این افراد به راحتی امکان پذیر باشد و آنان نیز بتوانند از خدمات ارائه شده به سادگی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: گروه های هدف در امر کنترل، مراقبت و درمان عفونت و بیماری های آمیزشی، شامل : افراد آلوده و بیمار، گروه‌های پُرخطر و گروه‌های در معرض خطر است.

به گفته این کارشناس، گروه‌های پُر خطر، مانند: مصرف کنندگان مواد تزریقی، مبتلایان به بیماری های آمیزشی، خانواده افراد آلوده، افراد دارای شرکای جنسی متعدد و زنان خیابانی، افرادی هستند که بواسطة داشتن رفتارهای پُر خطر، باید علاوه بر دریافت آموزش ها، تحت مشاوره و مراقبت و در صورت لزوم، درمان نیز قرار گیرند. وی ادامه داد که رسالت اصلی در مقابل این گروه ها، کمک به تغییر رفتار برای کاهش زیان و به حداقل رسانیدن آن است.

گروه‌های در معرض خطر

اسفندیاری، افراد سالم جوان و نوجوان که رفتار پُر خطر ندارند، اما در معرض آن قرار دارند؛ مانند: دانش‌آموزان، دانشجویان و سربازان؛ باید تحت آموزش‌های ویژه قرار گیرند و از امکان انجام مشاوره‌های زیربنایی نیز برخوردار باشند. وی اضافه کرد علاوه بر عموم مردم که جزو گروه‌های ذکر شده نیستند، ولی بطور عمده باید تحت آموزش‌های عمومی قرار گیرند؛ این آموزش‌ها باید به گونه‌ای باشد تا ضمن ارائة تصویر صحیحی از بیماری و راه های انتقال آن، از رعب و وحشت بی مورد در این خصوص، بکاهد و موجب انگ‌ زدایی شود.

اهداف مراکز مشاوره بیماری های رفتاری

کارشناس کلینیک رفتاری مرکز بهداشت شهرستان قزوین، عنوان کرد: اهداف مراکز مشاوره بیماری های رفتاری، فراهم کردن امکان دسترسی به خدمات آموزشی و مشاوره، مراقبت و درمان و کاهش آسیب، برای گروه های در معرض بیشترین خطر ابتلا؛ بیماران «اچ،آی،وی»؛ بیماران مقاربتی؛ امکان دسترسی افراد در مواجهه شغلی به خدمات تشخیصی و پیشگیری از ابتلا به «اچ،آی،وی» و فراهم کردن امکان دسترسی مردم به مکانی مطمئن برای کسب اطلاعات در خصوص راه های انتقال و پیشگیری از بیماری است.

خدمات مرکز مشاوره بیماری های رفتاری

وی خاطر نشان کرد که خدماتی در مرکز مشاوره بیماری های رفتاری انجام می شود، مانند: انجام آزمایشات دقیق تشخیص سریع ایدز و اچ. آی، وی در کوتاه ترین زمان، تست « اچ، آی،وی» (فقط در 10 تا 15 دقیقه ) آموزش و مشاوره کاهش آسیب افراد با سابقه مصرف مواد مخدر و محرک، مشاوره و درمان پیشگیری افراد با سابقه تماس با خون و ترشحات آلوده، مشاوره و درمان پیشگیری افراد با سابقه تماس با وسایل تیز و بُرّنده آلوده، آموزش و مشاوره افراد با سابقه رفتار جنسی پُر خطر، آموزش و مشاوره افراد با سابقه ابتلای به بیماری های منتقله جنسی، آموزش، مشاوره و مراقبت افراد آلوده به ویروس «اچ،آی،وی» یا بیماران مبتلا به ایدز است.

مراجعه به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری

این کارشناس تصریح کرد افراد اگر نگران ابتلای به ایدز، عفونت‌های آمیزشی و اعتیاد خود و افراد خانواده هستند؛ اطلاعات بیشتری در این زمینه می‌خواهند؛ از آلودگی خود یا همسر خود به «اچ،آی،وی» نگران هستند و اطلاعات بیشتری در این زمینه می خواهند، می‌توانند به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنند تا خدماتی را در این زمینه، رایگان و به‌صورت حضوری یا غیرحضوری دریافت کنند. وی افزود که علاوه بر آموزش‌ها، در صورت نیاز، تحت اقدامات تشخیصی و درمانی به‌صورت رایگان قرار می گیرند.

به گفته اسفندیاری، کلیه خدمات مرکز مشاوره، شامل: مشاوره، آموزش، آزمایش، وسایل حفاظتی از بارداری و خدمات درمانی، به مراجعین رایگان است و کلیه اقدامات از جمله گرفتن اطلاعات مشاوره با خانواده و پیگیری افراد باید با رضایت آنان و همچنین حفظ اسرار و رعایت محرمانگی اطلاعات انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی