کاتینو با 5 میلیون تومان فیلم‌ تولید می‌کند/ سفارش فقط برای تولید ملی می‌گیریم


 کاتینو  با 5 میلیون تومان فیلم‌ تولید می‌کند/ سفارش فقط برای تولید ملی می‌گیریم

نشست خبری کاتینو ۳ با حضور محمدجواد موحد مدیرعامل باشگاه فیلم سوره و حسین دارابی کارگردان سینمای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، باشگاه فیلم سوره به عنوان نهادی که زیر نظر حوزه هنری فعالیت می‌کند، امسال برای سومین بار، دوره‌های فیلمسازی خود را با عنوان «کاتینو» برگزار می‌کند.

در جلسه‌ای که امروز ظهر با حضور مدیریت این نهاد، محمدجواد موحد و برخی از خبرنگاران صورت گرفت، این تهیه‌کننده سینما درباره این رویداد توضیحاتی را ارائه داد.

موحد که امسال تازه‌ترین اثر مجموعه خود با عنوان نوشابه مشکی را راهی جشنواره فیلم کوتاه تهران کرده بود و توانست جایزه بهترین فیلم از این جشنواره را برای خود کند، بیان کرد: باشگاه فیلم سوره در واقع مدرسه فیلم‌سازی و شتاب‌دهی ایده‌ها و استعدادیابی جوانان علاقه‌مند به سینما است. تمام جوانانی که به عنوان فیلمسازان حوزه هنری یا سازمان سینمایی سوره شناخته می‌شوند، فیلمسازی را در اینجا یاد گرفته‌اند. بنابراین هسته اولیه فیلمسازی و کار هنری در سینما در این باشگاه شکل گرفت. فیلم‌هایی مانند بیست و یک روز بعد، دیدن این فیلم جرم است، مصلحت، هناس و... فیلم‌هایی است که در باشگاه فیلم سوره تولید شده است. همچنین برخی از تیزها و نماهنگ‌ها و همینطور سریال کتونی زرنگی محصول باشگاه فیلم سوره است که هنوز متأسفانه پخش نشده است.

او با بیان اینکه در باشگاه فیلم سوره تنها فیلم‌های کوتاه و بلند تولید نمی‌شود گفت در حوزه انیمیشن نیز کارهایی صورت گرفته که می‌توان به «پیش از بهشت» اشاره کرد اما از آنجایی که حوزه پویانمایی، صنعتی است که تولید در آن زمان‌بردار و دیربازده است، واقعا باید به فکر راه‌اندازی نهاد با عنوان باشگاه انیمیشن سوره بود.

موحد با اشاره به اینکه باشگاه فیلم سوره در دوره مدیریتی حمزه‌زاده رئیس پیشین سازمان سینمایی سوره تشکیل شده است گفت که از آن دوره در کنار محمدرضا شفاه به فعالیت در این مرکز مشغول بوده است. از سال 1399 که مدیریت این مجموعه را برعهده گرفتم با بررسی نقاط قوت و ضعف اینجا همراه با همکاران و دوستان‌مان، تصمیم گرفتیم که جوانانی که سن پایین‌تری هم دارند نیز بتوانند وارد دوره‌های آموزش فیلم‌سازی شوند. عموماً کارگردانان باشگاه که اولین فیلم‌های سینمایی بلند خود را ساختند در سنین 30 سال به بالا اولین کارهای خود را ساختند، برای همین در نظر گرفتیم که از سنین جوان‌تر دوره‌های فیلمسازی را شروع کنیم. بنابراین در کنار دوره‌های حرفه‌ای که با عنوان «کات» داشتیم، اقدام به راه‌اندازی دوره‌هایی با عنوان «کاتینو» کردیم که در آن با اعلام فراخوان از سن 17 تا 25 سال هنرجو بپذیریم. البته برای ورود به هرکدام از این دوره‌ها، باید یک فیلم داشت که حتی با موبایل ساخته شده باشد.

وی ادامه داد: در اولین دوره 150 نفر ثبت نام کردند که بعد از ریزش 50 نفری با 100 نفر هنرجو روبرو بودیم که از این میان بعد از مصاحبه‌ اولیه 25 نفر فیلمساز در این مجموعه به عنوان هنرجوی فیلمسازی وارد شدند. تصور ما این بود که از این تعداد نهایتاً 5 نفر به دوره کات که جایگاه بالاتر است اضافه شوند، اما در نهایت دیدیم که 13 نفر توانستند به دوره کات راه پیدا کنند. دوره بعدی مهرماه سال قبل بود که در آن 190 نفر برای ما رزومه فرستادند. از میان آنها ما 70 نفر را برای مصاحبه حضوری انتخاب کردیم و 22 نفر در نهایت وارد جریان آموزش و دوره‌های فیلمسازی شدند اما در نهایت 6 تا 7 نفر وارد پروسه تولید شدند و هم‌اکنون در حال گذراندن پیش‌تولید فیلم‌های خود هستند. به همین ترتیب حالا از دوره اول کاتینو چهار نفر وارد دوره کات شده و مسیر حرفه‌ای را آغاز کرده‌اند به طوری که فکر می‌کنم در سال‌های بعد می‌توانند وارد تولید حرفه‌ای تر شوند.

موحد درباره بودجه‌های فیلمسازی بیان کرد که ما برای هر فیلم (کوتاه) 5 میلیون تومان هزینه می‌کنیم که صرف هزینه‌های جاری شود. البته تجهیزات را ما تأمین می‌کنیم. این میزان هزینه برای تولید فیلم تقریباً در هیچ‌جای دیگر پیدا نمی‌شود. مرکز ما از سویی برای هزینه‌های جاری خود از طرف حوزه هنری بودجه دریافت می‌کند اما بخش دیگری از هزینه‌های فیلم‌سازی را با گرفتن سفارش‌ها از مراکز و نهادهای گوناگون برای ساخت تیزر و نماهنگ جبران می‌کنیم اما هیچ کدام از کارهای حرفه‌ای و بلند خود را برای سازمان‌ها و نهادها نمی‌سازیم. البته برای ما در حوزه‌ها و موضوعات گوناگون سفارش‌هایی می‌فرستند که ما نیز گزینش می‌کنیم و هرچیزی را نمی‌سازیم. برای فیلم‌های حرفه‌ای کوتاه‌مان البته میزان هزینه‌ها واقعاً متفاوت است. برای فیلم «نوشابه مشکی» 700 میلیون تومان هزینه کردیم اما فیلمسازی به نقطه‌ای رسیده است که حاضریم برای فیلمش این هزینه را بکنیم. فیلمسازان ما در دوره‌های ابتدایی چندین فیلم و تیزر می‌سازند تا به جایی برسند که بتوانند یک فیلم کوتاه حرفه‌ای و سپس فیلم‌های بلند خود را بسازند. برخی از کارهای باشگاه اصلا با حمایت و کمک نهادهای دیگر ساخته می‌شود مانند سریال «کتونی زرنگی» که صاحب آن صداوسیما است. امسال مردد بودیم که دوره سوم را برگزار کنیم یا خیر اما در نهایت برای سومین دوره اعلام فراخوان کردیم.

بعد از این حسین دارابی که فیلم‌های کوتاه و بلند خود را در باشگاه فیلم سوره ساخته است، گفت که اینجا قوانین نانوشته‌ و روحی دارد که باعث شده بچه‌ها بتوانند فیلم تولید کنند. باید از فضای شومنی بیرون بیاییم و از موازی‌کاری با بودجه‌های میلیاردی که اطرافمان برای راه‌اندازی و تولید مانند باشگاه فیلم سوره است جلوگیری کنیم. بچه‌هایی که در باشگاه فیلم سوره فیلم ساختند واقعا وامدار این مجموعه‌اند. از خودم گرفته تا امیرعباس ربیعی و امیرمهدی پوروزیری و رضا زهتابچیان و محمدرضا خردمندان. اینجا یک کار واقعی با بودجه‌های کم رخ می‌دهد، این بودجه پنج میلیونی واقعاً یک شوخی است اما ما هم همینطور فیلم ساختیم. با یک اسم و با یک مدیر نمی‌توان کارها را از پیش برد. اینجا یک فضای رقابتی دارد اما در عین حال بچه‌ها با یکدیگر رفیق هستند و در کارها به یکدیگر کمک می‌کنند.

دارابی گفت سفارش گرفتن برای کارهای تیزر و نماهنگ کاملاً برای چنین مجموعه‌ای که باید جنبه اقتصادی خود را جبران کند، عقلانی است. تمام کارهای کوتاهی که به عنوان سفارش می‌سازیم نیز درباره تولید ملی است و نگاه ملی‌گرایی و نه سیاسی و حزبی دارد. اینگونه هم نیست که فقط تک مضراب باشیم و یک سلیقه را حمایت کنیم بلکه انواع سلایق را در باشگاه مورد توجه قرار داده‌ایم، از فیلم‌های فانتزی و دفاع مقدس گرفته تا کمدی و درام تلخ در اینجا ساخته می‌شود.

موحد در پاسخ به خبرنگار تسنیم درباره اینکه آیا نهادی که مدیریت آن را برعهده دارد با سازمان بالادستی خود یعنی سازمان سینمایی سوره موازی‌کاری دارد یا خیر گفت: سازمان سینمایی سوره برای خود وظایفی دارد مانند اینکه با خارج از بچه‌های باشگاه فیلمسازی کند یا تیزرها و نماهنگ‌هایی را نیز خود تولید کند اما در کل تربیت فیلمساز در باشگاه انجام می‌شود. البته امکان دارد در برخی از این موارد نیز من نیز با شما هم‌نظر باشم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نسخه‌های مافیایی آیفون 15 توسط Caviar معرفی شد