تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟


تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار نسل نهم کنسول گیمینگ پلی استیشن 5 به بازار عرضه شد. این کنسول سونی در دو نسخه PS5 استاندارد (مجهز به درایو بلو ری) و PS5 دیجیتال به بازار عرضه شده که تفاوت قیمت 100 دلاری با یک‌دیگر دارند. در این مطلب قصد داریم تا...

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار نسل نهم کنسول گیمینگ پلی استیشن 5 به بازار عرضه شد. این کنسول سونی در دو نسخه PS5 استاندارد (مجهز به درایو بلو ری) و PS5 دیجیتال به بازار عرضه شده که تفاوت قیمت 100 دلاری با یک‌دیگر دارند. در این مطلب قصد داریم تا تفاوت PS5 دیجیتال با استاندارد را بررسی کرده و در ادامه به مقایسه پلی استیشن ۵ دیجیتال با معمولی پرداخته‌ایم.

حدود یک سال از عرضه‌ی نسل نهم کنسول‌های پلی استیشن گذشته است. کنسول‌های پلی استیشن برخلاف کنسول‌های نسل نهمیِ مایکروسافت یعنی ایکس باکس سری X و ایکس باکس سری S ، فرق پی اس 5 دیجیتال با معمولی زیاد نیست، با این حال میان آن‌ها یعنی PS5 استاندارد و PS5 دیجیتال تفاوت‌هایی وجود دارد که باعث اختلاف قیمت آنها شده‌ است.

فهرست مطالب این مقاله:

- کنسول‌های بازی دیجیتالی چگونه به وجود آمدند؟
- تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد چیست؟
- قابلیت‌های درایو بلوری (Blu-ray) کنسول پلی استیشن 5
- برتری بازی‌های دیجیتال نسبت به نسخه‌های فیزیکی
- نسخه استاندارد PS5 بهتر است یا نسخه دیجیتال؟
- تفاوت قیمت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال
- خرید کدام نسخه منطقی‌تر است؟

کنسول‌های بازی دیجیتالی چگونه به وجود آمدند؟

در مقدمه مطلب تفاوت PS5 دیجیتال و استاندارد باید گفت که ایده ساخت نسخه دیجیتال کنسول‌های گیمینگ خانگی اولین بار در سال 2019 با کنسول Xbox One S All-Digital توسط مایکروسافت اجرایی شد.

مسئولین مایکروسافت معتقد بودند که با توجه به استقبال گسترده گیمرها از بازی‌های دیجیتالی، بازی‌های فیزیکی در آینده نزدیک به فراموشی سپرده خواهند شد و باید به فکر تولید نسخه‌های دیجیتالی کنسول‌های گیمینگ با قیمت پایین‌تر باشند.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

در ادامه مطلب تفاوت PS5 معمولی با دیجیتال باید گفت که در نسل نهم مایکروسافت تصمیم گرفت تا نسخه جدید ایکس باکس را در دو نسخه Xbox Series X و Xbox Series S عرضه کند.

همان‌طور که پیش از این در مطلب فرق بین پی اس فایو دیجیتال با معمولی گفته شد، نسخه Xbox Series S کاملاً دیجیتالی بوده و از نظر سخت‌افزاری ضعیف‌تر از نسخه Xbox Series X است. در این بین شرکت سونی سیاست مشابهی را برای پلی استیشن 5 در نظر گرفته و این کنسول را در دو نسخه استاندارد و دیجیتال روانه بازار کرد.

تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد چیست؟

درباره تفاوت PS5 دیجیتال و استاندارد باید گفت که شرکت سونی در تاریخ 23 خرداد ماه 1399 از کنسول نسل نهمی پلی استیشن 5 با ظاهری خاص و متفاوت رونمایی کرد. کنسول پلی استیشن 5 مانند رقیب خود در دو نسخه استاندارد و دیجیتال به بازار عرضه شده که تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و معمولی از این قرار است که نسخه دیجیتالی آن فاقد درایو نوری Blu-ray بوده و قیمت پایین‌تری دارد. این مورد مهمترین تفاوت PS5 دیجیتال با دیسک خور محسوب می‌شود.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

فرق پلی استیشن 5 دیجیتال با دیسک خور در این است که برخلاف نسل نهم ایکس باکس، نسخه استاندارد پلی استیشن 5 و نسخه دیجیتالی PS5 از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی ندارند و با مقایسه پلی استیشن ۵ دیجیتال با معمولی می‌توان گفت که تفاوت آنها در طراحی ظاهری و درایو نوری است. نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5 به لطف حذف درایو نوری طراحی یک‌پارچه و جذاب‌تری دارد و وزن آن به شکل چشم‌گیری کاهش پیدا کرده است.

دیگر تفاوت پی اس 5 دیجیتال با معمولی به وزن آن بر می‌گردد. نسخه استاندارد پلی استیشن 5 حدود 4.5 کیلوگرم و وزن نسخه دیجیتال آن حدود 3.9 کیلوگرم است؛ همچنین ضخامت نسخه دیجیتال حدود 1.2 سانتی متر کمتر است. در مقایسه با کنسول ایکس باکس، وزن و ارتفاع پلی استیشن 5 بیشتر است اما ضخامت کنسول ایکس باکس بیشتر از نسخه رقیب است.

قابلیت‌های درایو بلوری (Blu-ray) کنسول پلی استیشن 5

دیگر فرق پی اس فایو دیجیتال با معمولی به درایو بلوری بر می‌گردد. درایو بلوری پلی استیشن 5 از رزولوشن 4K و محتوا‌های سه بعدی نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید علاوه بر اجرای بازی‌ها، فیلم‌های بلوری خود را با استفاده از آن تماشا کنید.

البته در ادامه مطلب تفاوت PS5 دیجیتال با استاندارد باید در نظر داشت که کنسول پلی استیشن 5 مانند رقیب خود از محتوای 8K پشتیبانی می‌کند اما باید توجه داشته باشید که فیلم و محتوا‌های 8K به دلیل حجم بسیار بالا بر روی دیسک‌های بلوری ارائه نمی‌شوند و باید آن‌ها را به صورت آنلاین تماشا کنید.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

برتری بازی‌های دیجیتال نسبت به نسخه‌های فیزیکی

از دیگر تفاوت PS5 دیجیتال و استاندارد باید گفت که در سال‌های اخیر کیفیت گرافیکی بازی‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش حجم آن‌ها شده است، در نتیجه دیسک‌های بلوری کارایی خود را از دست داده‌اند و بیشتر به عنوان یک لایسنس اجرایی از آن‌ها استفاده می‌شود.

درباره تفاوت PS5 معمولی با دیجیتال باید گفت که در حال حاضر تنها بخش کوچکی از فایل بازی‌ها بر روی دیسک‌های بلوری قرار داده می‌شوند و در نهایت کاربر برای دریافت بروزرسانی و سایر فایل‌های بازی مجبور به دانلود ادامه آن از اینترنت می‌شود.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

به عنوان یک مثال از تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد باید گفت که نسخه فیزیکی بازی محبوب Red Dead Redemption 2 به دلیل حجم بسیار بالا در برخی از کشور‌ها با دو دیسک بلوری عرضه شد.

نکته دیگر درباره تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و معمولی اینکه در نظر داشته باشید که نسخه دیجیتالی بازی‌ها هرگز از بین نمی‌روند و هر زمان که بخواهید به آن‌ها دسترسی خواهید داشت اما امکان خراب شدن دیسک بازی بسیار زیاد است و استرس از بین رفتن بازی محبوب 60 دلاری شما، همواره همراهتان خواهد بود.

نسخه استاندارد PS5 بهتر است یا نسخه دیجیتال؟

درباره فرق پلی استیشن 5 دیجیتال با دیسک خور باید بگوییم که کنسول پلی استیشن 5 از بازی‌های کنسول پلی استیشن 4 نیز پشتیبانی می‌کند و می‌توانید با قرار دادن دیسک‌های بلوری پلی استیشن 4، بازی‌های نسل گذشته را تجربه کنید.

دیگر تفاوت پی اس 5 دیجیتال با معمولی این است که اگر برای کنسول پلی استیشن 4 خود بازی‌های فیزیکی تهیه کرده‌اید و قصد دارید تا آن بازی‌ها را در نسل آینده مجدداً تجربه کنید، بدون شک بهترین انتخاب برای شما نسخه استاندارد پلی استیشن 5 است.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

دیگر فرق پی اس فایو دیجیتال با معمولی این است که برخی دیگر از مالکین پلی استیشن 4 بازی‌های خود را به صورت دیجیتالی خریداری کرده‌اند و می‌توانند با لاگین کردن اکانت قدیمی خود بر روی کنسول پلی استیشن 5، بازی‌های پلی استیشن 4 را به صورت دیجیتالی تجربه کنند. بدون شک برای این دسته از کاربران بهترین انتخاب، کنسول پلی استیشن 5 دیجیتالی است.

دیگر تفاوت پی اس 5 دیجیتال و معمولی این است که متاسفانه نسخه دیجیتال پلی اسیتشن 5 به صورت محدود تولید شده و در بازار کشورهای خاورمیانه‌ای به طور رسمی عرضه نشده است و برای خرید آن باید بیشتر صبر کنید.

تفاوت قیمت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال

دیگر تفاوت PS5 دیجیتال با استاندارد در زمینه قیمت خلاصه می‌شود. شرکت سونی برای نسخه استاندارد پلی استیشن 5 برچسب قیمت 499 دلاری و برای نسخه دیجیتالی برچسب قیمت 399 دلاری را در نظر گرفته است.

در ادامه مطلب تفاوت PS5 معمولی با دیجیتال باید گفت که به دلیل موجودی محدود این کنسول‌ها، افراد سودجو کنسول‌های پیش خرید شده را با قیمت بالاتری در وب‌سایت‌های آمازون و Ebay به فروش می‌رسانند.

تفاوت پلی استیشن 5 دیجیتال با نسخه استاندارد PS5 ؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و استاندارد تاثیر مستقیمی بر روی قیمت نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در کشور ما داشته است. در هنگام نگارش این مطلب، پلی استیشن 5 با قیمت زیادی ندارد اما نسخه استاندارد آن بین 39 تا 44 میلیون و نسخه دیجیتال آن بین 29 تا 33 میلیون به فروش می‌رسد.

بدون شک پس از افزایش موجودی نسل نهم کنسول‌های گیمینگ در سال آینده میلادی، قیمت‌ها کاهش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌شود که در صورت ثبات قیمت دلار، در آینده نه چندان دور قیمت کنسول پلی استیشن 5 در کشور ما به حدود 12 میلیون تومان برسد.

خرید کدام نسخه منطقی‌تر است؟

در ادامه تفاوت پلی استیشن ۵ دیجیتال و معمولی باید گفت که هر دو گزینه‌های خوبی هستند، بنابراین کاملا به سلیقه شما بستگی دارد. به عنوان فرق پلی استیشن 5 دیجیتال با دیسک خور اگر قصد دارید همه بازی‌های PS5 خود را از فروشگاه پلی‌استیشن و بصورت دیجیتال خریداری کنید، پس احتمالاً خرید نسخه دیجیتال منطقی‌تر است و ارزش صرفه‌جویی در هزینه و فضا را دارد.

با این‌ حال پس از مقایسه پلی استیشن ۵ دیجیتال با معمولی لازم به یادآوری است که شما هرگز قادر به اجرای نسخه فیزیکی بازی‌ها (از جمله عناوینی که پیش‌ از این برای PS4 خریداری کرده اید) در نسخه دیجیتال PS5 نخواهید بود.

اگر کنسول PS4 دارید و بازی‌های شما نسخه دیجیتال است، سونی تأیید کرده که شما می‌توانید این بازی‌ها را به نسخه دیجیتال کنسول PS5 نیز منتقل کنید.

در انتهای مطلب فرق پی اس فایو دیجیتال با معمولی باید گفت که نسخه استاندارد PS5 انعطاف‌پذیری بیشتری در اختیارتان می‌گذارد و به شما امکان استفاده از هر دو نسخه فیزیکی و دیجیتال محتوا را می‌دهد.

همان‌طور که در مطلب تفاوت پی اس 5 دیجیتال با معمولی و در بالا هم گفتیم اگر دیسک بازی‌های PS4 را در اختیار دارید و می‌خواهید که با به بازار آمدن PS5، کنسول خود را ارتقاء دهید، نسخه معمولی برای شما بهتر است. نظر شما کاربران شهر سخت افزار درباره تفاوت پلی استیشن 5 استاندارد و دیجیتال چیست؟ شما نسخه معمولی PS5 را انتخاب می‌کنید یا نسخه دیجیتال؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معافیت معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه