مصرف نان فانتزی کشور 38 درصد کاهش یافت


مصرف نان فانتزی کشور 38 درصد کاهش یافت

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم گفت: قبل از آزاد سازی قیمت آرد نان فانتزی، میزان مصرف کل کشور ۴۰۰ هزار تن بود که در حال حاضر به ۲۵۰ هزار تن رسیده است؛ به این ترتیب در حدود ۳۸ درصد کاهش مصرف را شاهد هستیم.

مصرف نان فانتزی کشور 38 درصد کاهش یافت

به گزارش راهبرد معاصر، محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری آنا با اشاره به حذف یارانه نان‌های فانتزی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ گفت: حذف یارانه نان‌های حجیم و صنعتی اشتباه بزرگی بود چرا که طبق برنامه‌های توسعه ای به عنوان اسناد بالادستی ما باید به سمت تولید نان صنعتی برویم. با همین هدف دولت و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۶ افزایش سهم تولید نان صنعتی تا ۴۰ درصد را مصوب کردند و اقدامات ارزنده‌ای برای این مهم در آن سال‌ها انجام شد، اما با حذف یارانه نان‌های حجیم و نیمه حجیم در سال ۱۴۰۱، حجم تولید ما به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: در سال ۱۳۸۶ کارشناسان با بررسی‌ شرایط تولید نان کشور‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که کشور باید به سمت تولید نان صنعتی برود و میزان تولید نان با این سیاست افزایش پیدا کند. کارشناسان علت این سیاستگذاری را کاهش قیمت نان و دورریز کمتر در تولید می‌دانستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: به طور کلی با نظام یارانه‌ای مخالف هستم و اعتقاد دارم که باید فضای رقابتی میان تولیدکننده‌ها وجود داشته باشد تا بتوایم نان کیفی و سالم برای مصرف تولید کنیم، اما وقتی صلاحدید بر پرداخت یارانه است همه تولیدکننده‌های نان باید یارانه دریافت کنند و تبعیضی وجود نداشته باشد.

**یارانه نان بهینه توزیع نمی شود

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی ادامه داد: در حال حاضر دولت نزدیک به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می‌کند تا رضایت مردم و تولیدکننده‌ها را در حوزه نان بدست بیاورد، اما این هدف حاصل نشده است متاسفانه با رویه‌ی غلطی که در حذف یارانه آرد نان‌های حجیم و سنتی اتفاق افتاد حجم تولید نانوایی‌های فانتزی به شدت کاهش پیدا کرده است و بعضا نیمه تعطیل شده است. قبل از آزاد سازی قیمت آرد نان فانتزی، میزان مصرف کل کشور ۴۰۰ هزار تن بود که در حال حاضر به ۲۵۰ هزار تن رسیده است؛ به این ترتیب در حدود ۳۸ درصد کاهش مصرف را شاهد هستیم.

به گفته کرمی مسائل مربوط به نان و تولیدکنند‌های نان همیشه در اختیار وزارت صمت بود، اما یکباره کار را به وزارت اقتصاد و دارایی سپردند که به هیچ وجه صلاحیت این نظارت را نداشت. هزینه‌های بخش نانوایی‌ها بسیار بالا رفته که با تورم امسال و سال‌های قبل همخوانی ندارد. حال نان خوب نیست؛ ما پیش‌تر از این آرد را کیسه‌ای ۶۰ هزار تومان می‌خریدیم و در حال حاضر ۶۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

**امکان کاهش سهم نان صنعتی در تولید نان

وی با بیان اینکه ما فرقی با سایر تولیدکنندگان نان نداریم و همه در حال تولید نان برای مردم هستیم، توضیح داد: این موضوع که، چون نان حجیم اروپایی است پس تولید کننده‌های نان حجیم یارانه نگیرند خلاف قانون است. ما بهترین نان را از لحاظ سلامت، کامل بودن و مواد مغذی تولید می‌کنیم که با کمترین دورریز به مصرف می‌رسد.

کرمی گفت: سهم تولید نان فانتری از کل تولید نان تهران ۱۵ الی ۲۰ درصد است و این رقم در کل کشور به ۷ درصد می‌رسد. سیاست‌های دولت به این سمت رفته است که این سهم ۷ درصدی نیز رو به کاهش بگذارد. دولت مردان باید توجه داشته باشند که یکی از تولیدات ما نان ساندویچ است که تغذیه قشر ضعیف در محیط کار از این نان است و افزایش آن خلاف رویه پرداخت یارانه‌ها است.

طبق اظهارات رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی حجیم و نیمه حجیم، کشور‌های بزرگ جهان مانند هند به سمت تولید نان صنعتی رفته اند و حتی عراق نیز این رویه را در پیش گرفته است. افغانستان نیز برای افزایش بهره وری، بیشترین میزان خرید ماشین آلات نان صنعتی را از ایران داشته است و سوریه جنگ زده نیز اولویت را به تولید نان سنتی به روش صنعتی داده چرا که با این مدل سرعت کار بالا می‌رود و از نظر پروسه تولید یک حرکت استاندارد انجام می‌شود./ آنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور