موسوی: در حکمرانی تأمین اجتماعی به تفکر بسیجی نیاز داریم


موسوی: در حکمرانی تأمین اجتماعی به تفکر بسیجی نیاز داریم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ میرهاشم موسوی در همایش بسیج خدمتگزار ملت ایران با عنوان «حکمرانی تأمین‌اجتماعی، پدافندشناختی و امید به آینده» که به مناسبت هفته بسیج با حضور سردار حسین نجات، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران...

به گزارش خبرگزاری صدا و سیماموسوی: در حکمرانی تأمین اجتماعی به تفکر بسیجی نیاز داریم ؛ میرهاشم موسوی در همایش بسیج خدمتگزار ملت ایران با عنوان «حکمرانی تأمین‌اجتماعی، پدافندشناختی و امید به آینده» که به مناسبت هفته بسیج با حضور سردار حسین نجات، جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و معاونان، مدیران و کارکنان بسیجی این سازمان برگزار شد، با اشاره به اینکه تأمین‌اجتماعی در رویکرد دینی، دنبال تحقق عدالت است و این همان دال مرکزی حاکمیت و حکمرانی کلان ما هم هست، تأکید کرد: در حکمرانی تأمین‌اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی، از ایده تا عمل به تفکر بسیجی نیاز داریم.
وی افزود: در حکمرانی تأمین‌اجتماعی باید از تسلیم شدن در برابر وضع موجود فاصله بگیریم و با تفکر بسیجی و با رویکرد تحولی، خود را به مرز دانش و کار آمدی برسانیم و اگر با تفکر و مکتب بسیجی مسیر خود را ادامه بدهیم، هیچ وقت ناامیدی را در این مسیر نخواهیم دید، چون این مکتب پویا است و ذاتاً امیدآفرین است و در حوزه تأمین‌اجتماعی، بهترین منشور امیدآفرینی برای ۴۵ میلیون نفر افراد تحت پوشش این سازمان، تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است.
موسوی در این همایش، با تبریک هفته بسیج، روز پدافند غیرعامل و روز پرستار، گفت: امیدوارم به برکت این ایام و با درس گرفتن از الگو‌های این ایام چه در عرصه بسیج و چه در بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی اعم از بخش درمان و عزیزانی که در حوزه زیرساختی مجاهدانه تلاش می‌کنند و در مواجهه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با دشمن نقش دارند، ما هم به تکالیف خود به شکل کامل عمل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید خداوند را بابت نعمت ولایت شاکر باشیم، اظهار داشت: رهبر انقلاب در همین چند هفته اخیر با بیاناتشان به‌ویژه در دیدار اخیر با بسیجیان دلاور و حاضر در صحنه، مطالبی را فرمودند که حجت را بر ما تمام کرد و اگر برای کسی در افق حرکتی که امام (ره) آغاز کردند و هندسه قدرت در عالم را تغییر دادند و با رویکرد دین‌مداری، قدرت را در عالم وجود و برای قرن‌های آینده در مکتب دینی خودمان ترجمه کردند، تردیدی برایش ایجاد شده بود، اگر به همین بیانات اخیر رجوع کرده و در آن تأمل نماید، پاسخ خود را به نحو کامل می‌گیرد.
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی افزود: برداشت کلی من از بیانات رهبر انقلاب این است که این مکتب و این تفکر، آغازی است بر پایان‌هایی که امروز به تلاطم افتاده‌اند و آغازی برای هموار شدن مسیر اعتلای بشریت نه فقط پیشرفت به معنای مادی، بلکه اعتلا برای بشریتی که در منجلاب غرق شده بود و مکتبی که با تفکر بسیجی این تغییرات را به سمت اعتلای بشریت رقم زده تا روز موعود ظهور حضرت صاحب‌الزمان (عج) فرا برسد که کمال دین در عالم وجود مستقر شود و این یعنی امید، اینکه بنا به فرمایشات رهبر انقلاب، دشمن با همه ظرفیت‌های خود در مواجهه با این امید می‌خواهد ناامیدی ایجاد کند، حاکی از بزرگی این تغییر و اعتلایی است که برای بشر در حال رخ دادن است و این امید را از ابتدای انقلاب داریم در تفکر بسیجی مشاهده می‌کنیم و برای کسانی که دچار خطای تحلیلی شده‌اند و برای آن سیاست‌مدارانی که در سکوت با جریان نفوذ مواجه شده و تبعات آن را در القای ناامیدی می‌بینیم، ترجمه این امید را ما در تفکر بسیج می‌بینیم که در همین سازمان تأمین‌اجتماعی و در جریان اغتشاشات، کارمند ما صبح در محل کار حضور پیدا می‌کند و مشغول خدمت می‌شود و بعدازظهر هم در دفاع از امنیت مردم، جانش را تقدیم این مکتب می‌کند.
موسوی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر اینکه تا این مکتب هست، هیچ دسیسه‌ای برای تزریق ناامیدی مؤثر نخواهد بود، گفت: این امید را در کلام مادر همین شهید هم می‌بینیم و در دیداری که پس از شهادت شهید امیراحمدی با خانواده ایشان داشتیم، هیچ نشانی از غم، ناامیدی و ضعف در این مادر ندیدم و این مادر بزرگوار تاکید داشت که شهید امیراحمدی و برادر شهید دیگرش با افتخار فدای رهبری و انقلاب شدن. این موضوع برای سی سال پیش نیست، برای همین یکی دو ماه پیش است؛ بنابراین اگر با تفکر و مکتب بسیجی مسیر خود را ادامه بدهیم، هیچ وقت ناامیدی را در این مسیر نخواهیم دید، چون این مکتب پویا است و ذاتاً امیدآفرین است، از این جهت، آن‌هایی که نتوانستند در جمهوریت و اسلامیت نظام خود را پیدا کنند، بیایند به همین برادران و خواهران ما در سازمان تامین‌اجتماعی مراجعه و خود را پیدا کنند. آن خانواده‌ای که جانانه پای ملت در مبارزه با کرونا ایستاد، وقتی در جمع خانوادگی‌شان حضور پیدا کردم نه تنها رخوت، سستی و تألم را در آن‌ها ندیدم، بلکه می‌گفتند فرزند این شهید سلامت را هم آماده می‌کنیم تا راه پدرش را ادامه دهد. اگر به این‌ها تأسی پیدا کنیم و خود را درست و به معنای واقعی به آن نگاه راهبردی رهبر انقلاب در این مکتب نزدیک کنیم، همه مشکلات امروز حل می‌شود و در جنگ شناختی و ایجاد ناامیدی هم پیروز خواهیم شد. آن جا‌هایی که از این رویکرد فاصله گرفتیم، محل آسیب ما شد.
وی افزود: تأمین‌اجتماعی در رویکرد دینی، دنبال تحقق عدالت است. این همان دال مرکزی حاکمیت و حکمرانی کلان ما هم هست. به همان اندازه که امروز دستاورد‌های ما هندسه قدرت را تغییر داد، به همان اندازه داریم در جهت تحقق عدالت کار می‌کنیم. در واقع امروز سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب منشور فعالیت من و شماست. سیاست‌های ابلاغی که در مقدمه آن براساس توجه به اصول مصرح قانون اساسی و با تمرکز بر عدالت، به من و شما ابلاغ شده است. اگر امروز از من بپرسند منشوری که می‌تواند برای جامعه ۴۵ میلیونی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی به عنوان منشور امیدآفرینی انتخاب شود، کدام است می‌گویم تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب بهترین منشور است.
موسوی همچنین تأکید کرد: چهل و اندی سال از حکمرانی تأمین‌اجتماعی در جمهوری اسلامی گذشته و امروز دیگر چالش‌های این حوزه نقطه‌زنی شده و راه‌حل مواجهه با چالش‌ها هم در سیاست‌های رهبر انقلاب مشخص و ابلاغ شده است. طی این سال‌ها ما دستاورد‌های خوبی در تأمین‌اجتماعی داشته‌ایم که کمتر از آن صحبت می‌شود. بخشی از این به خاطر ضعف تبیین ما بوده و بخشی دیگر هم به خاطر صدای بلند بوق جریانات معاند است که نگذاشته این صدا‌ها را به گوش مردم برسانیم. اعداد و ارقامی که دستاورد‌های ما در حکمرانی تامین‌اجتماعی را نشان می‌دهد برای خود مجموعه ما و برای حاکمیت در سطوح مختلف تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی هم جا نیافتاده است. در حالی که قبل از انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه اجتماعی و درمانی بودند، امروز در حکمرانی تامین‌اجتماعی با رویکرد تحقق عدالت امیدآفرین، با همه کاستی‌هایی که هست، بیش از ۷۳ درصد جامعه ما تحت پوشش بیمه‌اجتماعی قرار گرفته‌اند و با طرح اخیری که دولت سیزدهم دنبال کرده، صددرصد جامعه تحت پوشش بیمه درمانی قرار گرفته‌اند و این‌ها دستاورد کمی نیست. البته مشکلاتی داریم و کژکارکردی‌های برخی سیاست‌های اقتصادی که اتفاقا، چون در قالب گفتمان اقتصادی ما نبوده دچار مشکل شدیم، باید اصلاح شوند. هر چقدر ما به سمت الگوی مکتبی خود برویم در محتوای کیفی این کژکارکردی تغییر ایجاد می‌شود.
وی با اشاره به سفر اخیرش برای حضور در مجمع اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی – ایسا- اظهار داشت: در نشست اخیر ایسا افتخار بعضی از کشور‌ها این بود که از جمعیت ۳ میلیونی آن‌ها ۳۰ درصد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند؛ بنابراین پوشش ۷۳ درصدی دستاورد کمی نیست، اما نقطه مطلوب ما هم نیست و با رویکرد بسیجی و عمل به سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب باید به پوشش ۱۰۰ درصدی بیمه‌های اجتماعی برسیم که در همین سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری برای نخستین بار بحث توسعه کیفیت زندگی در قالب مطرح کردن سطوح مختلف بیمه از سطح پایه تا سطح تکمیلی مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به اینکه تأمین‌اجتماعی یعنی امنیت، آسایش، امید و سرمایه اجتماعی گفت: ما می‌توانیم امیدی که دشمن مورد هدف قرار داده را به جامعه برگردانیم و با دستاوردهای‌مان آثار آن را در افزایش اعتماد عمومی ببینیم و پدافند غیرعامل ما این است، چون امروز تهدید دشمن روی سرمایه اجتماعی است و زمانی که ما مسئولیت قبول کردیم، برخی گفتند اگر بتوانید یک ماه حقوق بدهید هنر کرده‌اید، اما ما در ۱۳ ماه گذشته هم حقوق و مزایا را به‌موقع پرداخت کردیم و هم افزایش حقوق را واریز کردیم و هم توسعه خدمات داشتیم و با همین مشکلاتی که هست ما نه تنها ریزش بیمه نداشتیم، بلکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر هم به تعداد بیمه‌شدگان اضافه کردیم، این همان کاری است که امید را به جامعه تزریق می‌کند.
موسوی با اشاره به اینکه آینده این نظام در حکمرانی تامین‌اجتماعی روشن است و این محصول تفکر و حرکت بسیجی است، تصریح کرد: به نظر من همه ۷۰ هزار کارمند تأمین‌اجتماعی که در حوادث گوناگون به مردم خدمات‌رسانی می‌کنند، همه بسیجی هستند و امروز اگر خانواده‌ای با خدماتی که از ما می‌گیرد راضی باشد یعنی ما رضایت آن بسیجی به خون تپیده را به دست آورده‌ایم. اغتشاشگرها، جریانات نفوذ و افراد فریب‌خورده، پرچم جامعه مقتدر مبتنی بر تفکر بسیج را برافراشته می‌بینند و همین آن‌ها را اذیت می‌کند.
وی افزود: در حکمرانی تأمین‌اجتماعی جمهوری اسلامی از ایده تا عمل به تفکر بسیجی نیاز داریم، نظرگاه‌های مرسوم باید بهم بریزد و باید از تسلیم شدن به وضع موجود در حکمرانی تامین‌اجتماعی فاصله بگیریم و با تفکر بسیجی و با رویکرد تحولی، خود را به مرز دانش و کار آمدی برسانیم.
موسوی با اشاره به اینکه یکی از دستورات رییس جمهور از بین بردن فقر مطلق است، یادآور شد: نظام چند لایه تأمین‌اجتماعی در همین رابطه مورد تاکید قرار گرفته است.
وی در پایان با یادآوری چند توصیه تأکید کرد: نکته اول این است که نباید به خودمان هیچ‌گونه ناامیدی راه دهیم. نکته دوم هم این است که دستاورد‌های نظام را باید تبیین کنیم. نظام در تبیین دستاورد‌ها مظلوم است؛ مثل بسیجی‌های ما در کف جامعه. کار‌هایی که برای مردم انجام می‌شود نباید در پستو‌ها بماند. آتش به اختیاری برای همین جا است. امروز یکی از تکالیف ما در جنگ نرم، تبیین دستاورد‌های نظام است.
مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه امید به زندگی در ایران از ۵۵ سال قبل از انقلاب به ۷۶ سال پس از انقلاب رسیده است، گفت: زیرساخت‌های خدمات عمومی و اجتماعی دست به دست هم دادند تا امید به زندگی ۲۰ سال افزایش پیدا کند. بسیج یعنی خدمتگزار و تامین‌اجتماعی یعنی یک نهاد خدمتگذار. اینکه می‌گوییم ۷۰ هزار کارمند ما ۷۰ هزار بسیجی هستند، تلاقی این دو مفهوم است. باید هر اندازه که می‌توانیم بی‌منت برای مردم خدمت کنیم. امروز مردم از ما و شما خدمت می‌خواهند. خیلی از آن‌هایی که غفلتی دارند و مورد سوءاستفاده جریانات معاند قرار گرفته‌اند درمانش خروجی آثار کار‌های من و شماست. ما موظف هستیم حوایج مردم را پاسخ بدهیم. این مأموریت، نعمتی است که باید در برابر آن قدردان بود و برای این کا، ر یکی از ظرفیت‌های نظام تأمین‌اجتماعی «تکافل اجتماعی» است. امیدواریم با عمل به این گفتمان و تفکر، بتوانیم نتایج خوبی برای مردم فراهم کنیم و با جلب رضایت مردم، رضایت خداوند را هم بدست بیاوریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام