افت نرخ غلات در پی آرامش بنادر اودسا


افت نرخ غلات در پی آرامش بنادر اودسا

دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : با تمدید توافق بلندمدت صادرات گندم از بنادر اودسا بین روسیه و اوکراین، بهای گندم به کمترین میزان در ماه‌‌‌های گذشته رسید. پس از اعلام این خبر، پیش‌بینی وزارت کشاورزی آمریکا نیز برای عرضه گندم در سال آینده افزایشی شد.

افت نرخ غلات در پی آرامش بنادر اودسا

خوش‌بینی نسبت به افزایش عرضه موجب شد تا التهاب از بازار غله طلایی کوچ کند. با این حال، به‌‌‌دلیل آسیب‌‌‌های واردشده به زمین‌‌‌های کشاورزی براثر جنگ، برداشت گندم اوکراین در سال‌جاری نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. از طرفی کاهش عرضه برنج علاوه بر بالا بودن تقاضا موجب شده است تا بهای این محصول به بالاترین سطح قیمتی خود در سال‌جاری میلادی برسد. بهای گندم در بورس‌کالای شیکاگو به کمترین میزان طی سه‌ماه گذشته رسید. روز گذشته بهای گندم در معاملات آتی این بورس به ۶/ ۷دلار به ازای هر بوشل رسید. باوجود اینکه روسیه تهدید کرده بود تمایلی به تمدید قرارداد برای صادرات گندم خود از طریق بنادر دریای‌سیاه ندارد، خبرها حاکی از آن است که هفته گذشته این قرارداد تمدید شد.

این معامله که به موجب آن موانع صادراتی اوکراین پس از جنگ برای ارسال به سایر کشورها رفع می‌‌‌شد، تا ماه مارس سال میلادی آینده تمدید و موجب کاهش التهاب در بازار مواد غذایی شد. تاکنون ۱۲میلیون تن غلات و موادغذایی از طریق حدود ۵۰۰محموله ارسال‌شده به سایر کشورها رسیده است. البته در ماه جاری ارسال غلات کمی کند شده بود؛ چراکه نااطمینانی‌‌‌هایی در خصوص تمدید قرارداد از طرف روسیه وجود داشت. در مجموع در هفته منتهی به ۲۳نوامبر حدود ۲۷فروند کشتی سواحل دریای سیاه را به مقصد سایر کشورها ترک کردند، در حالی که این تعداد در هفته‌‌‌های گذشته بیش از ۳۵فروند کشتی بود.

تیم‌‌‌های چهارجانبه‌‌‌ مسوول بازرسی کشتی‌‌‌های ارسالی هستند. اوکراین و روسیه توافق کرده‌‌‌اند که تیم‌‌‌هایی کشتی‌‌‌ها را بررسی کنند تا مطمئن شوند فرد یا کالای ممنوعه‌‌‌ای به بنادر اوکراین نمی‌رود یا از آن خارج نمی‌شود. به گزارش رویترز، اوکراین ادعا می‌کند روسیه به‌عمد از سرعت بازرسی‌‌‌ها می‌‌‌کاهد تا موجب کاهش ارسال غلات شود. واسیل بودنار، سفیر اوکراین در ترکیه می‌گوید، امنتاع روسیه از سرعت‌بخشیدن به بازرسی‌‌‌ها و افزایش تعداد تیم‌ها از سه‌تیم فعلی به همراه عدم‌اطمینان در مورد تمدید قرارداد طی هفته گذشته موجب کاهش سرعت ارسال شده است. این مقام به رویترز گفته است، اگر روس‌‌‌ها مایل به همکاری بودند می‌‌‌توانستیم بازرسی‌‌‌ها را بهبود بخشیده و تعداد آنها را افزایش دهیم. البته سفیر روسیه در اوکراین این ادعا را رد کرد و گفت که ساعت کاری بازرسان مطابق قانون کار است.

به گزارش رویترز، دولت اوکراین اعلام کرده است که امسال می‌تواند بین ۵۰ تا ۵۲میلیون تن غلات برداشت کند که این رقم نسبت به رکورد ۸۶میلیون تنی برداشت غلات در سال ۲۰۲۱ به دلیل تخریب زمین کشاورزی بر اثر حمله روسیه کاهش داشته است. همچنین آخرین گزارش وزارت کشاورزی آمریکا نشان می‌دهد که پیش‌بینی این سازمان از عرضه جهانی و ذخایر غذایی طی سال آینده افزایش یافته است، در حالی که پیش‌بینی قبلی این سازمان برای عرضه جهانی کاهشی اعلام شده بود. در واقع افزایش تولید در استرالیا و قزاقستان کاهش احتمالی تولید در آرژانتین و اتحادیه اروپا را بی‌‌‌اثر کرده است.

کاهش عرضه برنج

کاهش عرضه موجب شد قیمت برنج به بیشترین سطح خود در سال میلادی جاری برسد. بهای معاملات آتی برنج در بورس‌کالای آمریکا به بیش از ۱۸دلار به‌ازای هر صد وزن (حدود ۵۰کیلوگرم) رسید. این سطح قیمتی تابه‌‌‌حال جز در نیمه سال ۲۰۲۰ مشاهده نشده است. چشم‌‌‌انداز منفی نسبت به تولید و نگرانی از کاهش عرضه‌‌‌ها در حالی که تقاضا به‌‌‌خصوص در چین و کشورهای اروپایی همچنان بالاست، از عوامل افزایش قیمت برشمرده می‌‌‌شوند.

وزارت کشاورزی آمریکا در آخرین گزارش خود، پیش‌بینی تولید برنج را تا انتهای سال ۲۰۲۲ به ۱۶۴میلیون تن کاهش داده که حدود یک‌میلیون تن کمتر از پیش‌بینی این نهاد در گزارش ماه اکتبر است. همچنین عرضه جهانی با کاهش حدود ۵/ ۲میلیون تنی به ۶۸۶میلیون تن رسیده؛ چراکه تولید کشورهای صادر‌کننده عمده این محصول همچون پاکستان، هند و نیجریه کاهش یافته است. علاوه بر این، قیمت برنج ارسال‌شده از بزرگ‌ترین صادر‌کننده برنج یعنی هند در هفته سوم نوامبر به دلیل افزایش تقاضای خارج از کشور و خرید تهاجمی شلتوک از سوی دولت برای تشویق تولید داخلی بیشتر، افزایش یافت.

کشاورزی در آمریکا

کشاورزان آمریکایی با مشکلی مواجه شده‌‌‌اند که پیش‌تر موضوعیت نداشت. آنها دیگر نمی‌‌‌توانند مانند سال‌های قبل وسایل کشاورزی خود را به‌‌‌روز کنند؛ زیرا همه‌چیز گران شده است. افزایش تورم در این کشور تا مرز ۹‌درصد موجب شده است تا کشاورزان توانایی به‌روز کردن تجهیزات خود را نداشته باشند و از طرفی در پی افزایش نرخ‌های بهره، به‌‌‌صرفه نیست که وام بگیرند و با پول آن زمین‌‌‌های کشاورزی خود را گسترش دهند. تقریبا تمام کشاورزان آمریکایی برای اینکه بتوانند سود کنند و در رقابت باقی بمانند باید زمین‌‌‌های زیر کشت خود را گسترش داده و دام‌‌‌های بیشتری نیز بخرند؛ امری که با وجود قیمت‌های بالا و نرخ بهره زیاد وام‌‌‌‌‌‌ها دیگر به‌سادگی امکان‌پذیر نیست. سارا دن، کشاورز اهل مونتانا می‌گوید: درست است که امسال به دلیل افزایش قیمت محصولات، پول بیشتری به‌‌‌دست آوردیم اما تقریبا تمام آن را خرج کردیم؛ چراکه قیمت همه‌چیز افزایش یافته است.

بیشتر این کشاورزان به وام‌‌‌های کوتاه‌مدت با نرخ‌های بهره متغیر احتیاج دارند. آنها پس از برداشت زمستان این وام‌‌‌ها را گرفته و با آن محصولات موردنیاز خود همچون بذر، کود شیمیایی و ابزارآلات کشاورزی موردنیاز برای کاشت بهار را خریداری و پس از برداشت محصول در تابستان وام‌‌‌‌‌‌ها را پرداخت می‌کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حرف های داغ و تازه حسین رضازاده درباره بیماری‌اش