تاثیر سیگار بر سلامت مردان / اتفاقاتی که پس از ترک سیگار در بدن می افتد


تاثیر سیگار بر سلامت مردان / اتفاقاتی که پس از ترک سیگار در بدن می افتد

آیا می دانستید سیگار عامل شماره یک بیماری های غیرقابل پیشگیری و مرگ و میرهای نابهنگام در ایالات متحده است؟

به گزارش اقتصاد آنلاین، بیماری های مرتبط با سیگار سالانه بیش از 480 هزار مرگ و میر را در پی دارد - این تعداد به اندازه ای قابل توجه است که شما را وادار می کند که بلافاصله سیگار را ترک کنید!

مهم نیست که چگونه سیگار می کشید، استفاده از تنباکو - به ویژه سیگار - برای سلامتی مضر است. دود سیگار حاوی ترکیبی از بیش از 7 هزار ماده شیمیایی است که تقریباً به هر اندام بدن آسیب می رساند و مستقیماً مسئول بیماری های مزمن مختلف از جمله بیماری های قلبی عروقی، اختلالات ریوی و حتی سرطان است. در واقع، سیگار عامل بیش از 90 درصد سرطان های ریه و بیش از 80 درصد از بیماری های مزمن انسدادی ریه (COPDs) است.

از آنجایی که مردان در مقایسه با زنان با آمار بالاتری سیگار می کشند، در معرض خطر بیشتری برای بیماری های مزمنی هستند که سیگار کشیدن منجر به آن می شود. در زیر لیستی از بیماری هایی است که به دلیل سیگار کشیدن ایجاد می شود.

سیگار منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود

مردان سیگاری، اعم از سیگاری های فعال و غیرفعال، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های عروق کرونر قلب هستند که علت اصلی مرگ و میر عمده در مردان در ایالات متحده است. سیگار کشیدن به رگ های خونی آسیب می رساند، باعث باریک شدن و ضخیم شدن آنها می شود و منجر به انسداد و تشکیل لخته. این می تواند ضربان قلب شما را سریعتر کند، فشار خون را کاهش دهد و حتی باعث سکته شود.

سیگار باعث بیماری های تنفسی تحتانی می شود

سیگار بر ریه های شما تأثیر می گذارد.سیگار به راه های هوایی و کیسه های هوایی (آلوئول) موجود در ریه ها آسیب می رساند و باعث بیماری های ریوی از جمله COPD، آمفیزم و برونشیت مزمن می شود.

احتمال مرگ ناشی از COPD در افراد سیگاری 12 تا 13 برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است. سیگار همچنین آسم را مزمن می کند و علت اصلی تقریباً همه سرطان های ریه در مردان است،سیگاری ها 20 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند.

افراد سیگاری مستعد ابتلا به سرطان هستند

تاثیر سیگار بر سلامت مردان / اتفاقاتی که پس از ترک سیگار در بدن می افتد

در حالی که سیگار با تقریباً همه انواع سرطان های ریه مرتبط است، به طور فعال به سایر اشکال سرطان نیز کمک می کند. این شامل:

  • سرطان دهان
  • سرطان حنجره
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری
  • سرطان کلیه
  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان کبد
  • سرطان روده بزرگ
  • لوسمی میلوئید حاد

در واقع، کشیدن سیگار خطر ابتلا به سرطان معده و سرطان پوست را در افراد دو برابر می کند.

سیگار خطر ناتوانی جنسی و ناباروری را افزایش می دهد

رابطه جنسی بهتری می خواهید؟ بلافاصله سیگار را ترک کنید! این به این دلیل است که سیگار تأثیر مستقیم و منفی بر سلامت جنسی مردان در هر سطحی دارد. سیگار باعث کاهش غلظت اسپرم، تحرک، مورفولوژی و DNA آنها می شود که منجر به ناباروری و ناتوانی در مردان است. مردان سیگاری بیشتر در معرض خطر اختلال نعوظ و سایر عوارض جنسی هستند.

سیگار باعث دیابت می شود

سیگار عامل اصلی دیابت نوع 2 در مردان است. سیگاری های فعال 30 تا 40 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

سیگار به پوست آسیب می رساند

همه افراد سیگاری از پیری زودرس، تاخیر در بهبود زخم و افزایش عفونت رنج می برند. سیگار کشیدن بر توانایی پوست شما برای بازسازی موثر سلول ها تاثیر می گذارد و روند پیری را تسریع می کند. سیگار باعث استرس اکسیداتیو می شود که منجر به تامین ناکافی اکسیژن به سلول های پوست و ایسکمی بافتی و انسداد عروق خونی می شود.

در واقع، سلول هایی که در معرض دود تنباکو قرار می گیرند، مقادیر بیشتری از آنزیم مسئول تجزیه پوست را تولید می کنند که منجر به پیری زودرس می شود.

سیگار منجر به ریزش مو می شود

دانشمندان حدس می زنند که دود سیگار می تواند ریزش مو و سفیدی زودرس را در مردان تسریع کند. این ارتباط تا حد زیادی به سموم موجود در دود سیگار نسبت داده می شود که به فولیکول های مو و به هورمون ها آسیب می رساند.

سیگار بینایی شما را تهدید می کند

همچنین ثابت شده است که سیگار باعث دژنراسیون ماکولا وابسته به سن می شود که منجر به ضعف بینایی و خطر ابتلا به آب مروارید با افزایش سن می شود.

سیگار باعث بیماری های لثه می شود

مردانی که سیگار می کشند بیشتر مستعد پوسیدگی، عفونت دندان و پریودنتیس هستند - عفونت شدید لثه که به استخوان نگهدارنده دندان آسیب می رساند. علت اصلی از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

برای سالم ماندن و افزایش سن فعال، سیگار را ترک کنید

بهترین راه برای محافظت از سلامتی یک مرد، تشویق او به ترک سیگار است. ترک سیگار نه تنها می تواند به او کمک کند فعال و سالم بماند، بلکه به محافظت از خانواده اش در برابر عوارض ناشی از سیگار کشیدن غیرفعال کمک می کند.

اثرات مفید ترک سیگار را می توان تقریباً بلافاصله مشاهده کرد:

  • 20 دقیقه پس از آخرین سیگار، ضربان قلب شما کاهش می یابد
  • 8 ساعت پس از ترک سیگار، سطح مونوکسید کربن در خون شما به حالت طبیعی کاهش می یابد
  • 24 ساعت پس از ترک، احتمال حمله قلبی کاهش می یابد
  • 2 روز پس از ترک سیگار، می توانید طعم و بوی بهتری داشته باشید
  • 2 هفته تا 3 ماه پس از ترک، گردش خون بهتری در بدن دارید
  • 1 تا 9 ماه پس از ترک، سرفه، خستگی، احتقان سینوسی و تنگی نفس کاهش می یابد. ریه های شما بهتر شروع به کار می کنند و خطر عفونت ریه را کاهش می دهند
  • 1 سال پس از ترک، خطر ابتلا به بیماری قلبی را به نصف کاهش می دهید
  • 4-2 سال پس از ترک سیگار، خطر سکته مغزی برابر با افراد غیرسیگاری می شود.
  • 10 سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریباً با خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی است که هرگز سیگار نکشیده اند.

نیاز است مردها برای سلامتی خود و خانواده‌ تصمیمی قدرتمند بگیرید و سیگار را ترک کنید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای ترک سیگار دنبال کنید:

  • تاریخ را برای ترک سیگار انتخاب کنید
  • بلافاصله سیگار را ترک کنید؛ حتی یک دود هم جایز نیست
  • به خانواده و دوستان خود در مورد برنامه های ترک سیگار خود اطلاع دهید. آنها می توانند شما را تشویق کنند که به برنامه خود پایبند باشید
  • از عواملی که شما را وادار به سیگار کشیدن می کنند دوری کنید
  • تمام آثار محصولات نیکوتینی را از خانه، ماشین و محل کار خود پاک کنید

هر زمان که میل به سیگار کشیدن را احساس کردید، در فعالیت‌هایی که می‌تواند به شما کمک کند ذهنتان را آرام کرده و وسوسه‌تان را کاهش دهد، افراط کنید - ورزش، مدیتیشن، حمام آب گرم، باغبانی و مطالعه، همه می‌توانند به شما کمک کنند.

سالم غذا بخورید و ورزش کنید تا سفر ترک سیگار را با موفقیت به پایان برسانید

با یک مشاور مراقبت‌های بهداشتی اولیه تماس بگیرید که می‌تواند به شما در ترک و همچنین کاهش علائم ترک شما از طریق درمان و دارو کمک کند.

به یاد داشته باشید، ترک سیگار آسان نیست، اما ارزش هر تلاشی را دارد. بنابراین، این عادت را کنار بگذارید و قدمی رو به جلو برای زندگی سالم تر و شادتر بردارید.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین

خبرنگار: مهتاب لطفیان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مردان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند