اختیارات ویژه از رهبری اخذ شد


اختیارات ویژه از رهبری اخذ شد

ناوگان هوایی ایران به نوسازی نیاز دارد و به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، اکنون با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری، خرید هواپیما، هلی‌کوپتر، ترخیص قطعات و ارز تسهیل شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، به اذعان مسئولان حوزه هوایی کشور، در حال حاضر حدود ۲۰۰ هواپیمای کشور غیر فعال است؛ اگرچه تلاش‌هایی برای ساخت هواپیما هم انجام شده، ‌ اما هنوز دراین زمینه کمبود وجود دارد، زیرا نیاز فعلی ما ۵۵۰ فروند هواپیمای فعال است.

در حالی که با شرکت‌های هواپیمایی فعلی که به دلایل مدیریت‌های اشتباه در سنوات گذشته به بهانه‌هایی از جمله تحریم، عدم مدیریت مالی و جریان‌های نقدی صحیح و مصرف آن در خارج از مولفه‌های اقتصادی حمل‌ونقل هوایی، زیان انباشته تولید کرده‌اند، امکان بهسازی ناوگان برای آینده وجود ندارد.

در این راستا محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه این سازمان امروز تسهیل‌گر و شتاب‌دهنده است، گفت: با اخذ ۲۳ اختیار ویژه از مقام معظم رهبری امروز خرید هواپیما، هلی‌کوپتر، ترخیص قطعات، ارز تسهیل شده است بنابراین پیشنهاد می‌کنیم در مبارزه با تحریم از این اختیارات بهره‌مند شوید از ظرفیت‌های سایر بخش‌های صنعت استفاده شود.

وی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی با استفاده از اسناد بالادستی جزء معدود بخش‌هایی است که از ظرفیت‌های سایر بخش‌های نظامی نیز استفاده می‌کند، خواستار هم‌افزایی بخش‌های بالگردی متناسب با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه هفتم و برنامه‌های ۱۰ساله شد تا با تجمیع نظرات موافق و مخالف در حوزه برنامه‌ریزی به برنامه‌ای هدف‌مند و دارای زمان و مکان مشخص دست یابیم.

نیاز جدی کشور در حوزه غیرنظامی ۷۰۰ فروند بالگرد است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه نیاز جدی کشور در حوزه غیرنظامی ۷۰۰ فروند بالگرد است، اظهار کرد: در کارگروهی که بدین منظور در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل شده است، از تمامی ظرفیت‌ها، بازیگران و نقش‌آفرینان این حوزه استفاده خواهد شد و پس از تدوین برنامه اجازه عدول و خروج از برنامه به‌صورت سلیقه‌ای و شخصی به کسی داده نخواهد شد.

محمدی‌بخش با تأکید بر اداره کردن این بخش به صورت علمی و اقتصادی اضافه کرد: در اداره صنعت متدهای جدید جایگزین متدهای قدیمی شود چرا که دیگر نمی‌توان به سبک گذشته صنعت را اداره کرد. بنابراین استفاده از شرکت‌های دانش بنیان راهبردی اساسی برای عبور از تحریم‌هاست.

بازار هلی‌کوپتری ایران اشباع نشده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری به استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده مطابق با تبصره ۱۸ برای شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و گفت: بازار هلی‌کوپتری ایران اشباع نشده است، بنابراین پیشنهاد می‌کنم رقابت غیرمفید را کنار بگذارید و از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کنید و مطمئن باشید جایی که هدفمندی ایجاد شده است سازمان هواپیمایی کشوری دیگر معافیت صادر نمی‌کند، پس با هم مشارکت کرده و از زنجیره تأمین و توانمندی‌های بخش‌های دیگر به خوبی استفاده کنید.

محمدی‌بخش با بیان اینکه توسعه در این بخش نامتوازن است خواستار ریل‌گذاری برای ساخت هواپیما و بالگرد شد و افزود: بخش بالگردی ایران از کارنامه درخشانی برخوردار است بر همین اساس باید برای گنجاندن این بخش در برنامه هفتم اقدامات کارشناسی و نیازسنجی صورت گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس