نخست وزیر انگلیس بدنبال بازبینی در سیاست خارجی این کشور است


نخست وزیر انگلیس بدنبال بازبینی در سیاست خارجی این کشور است

نخست وزیر انگلیس در سخنانی گفت که رویکردی عملگرایانه را در سیاست خارجی لندن در برابر روسیه و چین بکار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، «ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس در جدیدترین اظهارنظر خود به بازبینی در سیاست خارجی این کشور اشاره کرد و اظهار داشت که مقامات لندن در پاسخ به اقدامات روسیه و چین، به رویکردی عمل گرایانه در روابط بین الملل پایبند خواهند بود.

سوناک گفت: «امروز سرعت تغییرات ژئوپلیتیک در حال تشدید است. دشمنان و رقبای ما برای بلندمدت برنامه ریزی می‌کنند.» وی مدعی شد که روسیه اصول اساسی منشور سازمان ملل را به چالش می‌کشد و همزمان چین آگاهانه برای نفوذ جهانی با استفاده از تمام اهرم‌های قدرت دولتی در حال رقابت است.

نخست وزیر انگلیس در اولین سخنرانی مهم سیاست خارجی خود گفت: «در مواجهه با این چالش‌ها، نگاه کوتاه‌مدت یا خیال‌پردازی کافی نخواهد بود. ما نمی‌توانیم به استدلال‌ها یا رویکردهای جنگ سرد، یا احساسات صرفاً در مورد گذشته وابسته باشیم. بنابراین ما یک جهش تکاملی در رویکرد خود خواهیم داشت.»

سوناک افزود: «این به معنای قوی‌تر بودن در دفاع از ارزش‌ها و فضای باز است که شکوفایی ما به آن بستگی دارد. این به معنای ارائه یک اقتصاد قوی‌تر در داخل، به عنوان پایه و اساس قدرت ما در خارج است. و به معنای ایستادن در برابر رقبای خود، نه با لفاظی‌های بزرگ، بلکه با عمل گرایی قوی است.»

سوناک همچنین فاش کرد که دولت انگلیس در بحبوحه تغییرات جدی ژئوپلیتیک، یک بررسی یکپارچه به روز شده درباره مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی خود را ارائه خواهد کرد.

سوناک تاکید کرد: «ما همه این کارها را نه تنها از طریق تخصص دیپلماتیک، رهبری علم و فناوری، و سرمایه گذاری در دفاع و امنیت انجام خواهیم داد، بلکه با افزایش چشمگیر کیفیت و عمق مشارکت خود با کشورهای همفکر در سراسر جهان، اقدامات بیشتری را انجام خواهیم داد. ما جزئیات را در بررسی یکپارچه به روز شده در سال جدید، از جمله نحوه کار ما با دوستان در کشورهای مشترک المنافع، ایالات متحده، کشورهای خلیج فارس، اسرائیل و دیگران رائه خواهیم کرد.»

سوناک تاکید کرد که همانطور که در کنار اوکراین ایستاده ایم، روابط اروپایی خود را برای مقابله با چالش‌هایی مانند امنیت و مهاجرت تقویت می‌کنیم. وی افزود، ما از فرصت‌های بزرگی که در هند و اقیانوسیه ارائه می‌شود با ایجاد مشارکت‌های عمیق و طولانی مدت استفاده می‌کنیم.

نخست وزیر انگلیس در ادامه گفت: «با سقوط کابل، همه‌گیری و کشمکش‌های اقتصادی، برخی گفتند که غرب ضعیف است. در واقع، واکنش ما در اوکراین عمق عزم جمعی ما را نشان داد. سوئد و فنلاند در حال پیوستن به ناتو هستند. آلمان هزینه‌های دفاعی خود را افزایش می‌دهد. شرکای دورتر مانند استرالیا، ژاپن و کره جنوبی در کنار ما هستند. ما یک مدل تحریمی کاملاً جدید ایجاد کرده‌ایم که از طریق ناتو و نیروی اعزامی مشترک به ما می‌رسد. او افزود: «در برابر تجاوزات بیشتر روسیه، چه در شرق یا شمال توان خود را تقویت می‌کنیم. ما همچنین در حال توسعه روابط گسترده‌تر خود با اروپا پس از برگزیت، از جمله روابط دوجانبه و تعامل با جامعه جدید سیاسی اروپا هستیم.»

سوناک در پایان گفت: «تحت رهبری من هرگز با قوانین اتحادیه اروپا همسو نخواهیم شد. در عوض، روابط محترمانه را با همسایگان اروپایی خود در مورد مسائل مشترکی مانند انرژی و مهاجرت غیرقانونی تقویت خواهیم کرد تا تاب آوری خود را در برابر آسیب پذیری‌های استراتژیک تقویت کنیم.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت