سیستم تشخیص عنبیه در کشور تولید شد


سیستم تشخیص عنبیه در کشور تولید شد

سیستم تشخیص عنبیه این قابلیت را دارد که افراد را بر اساس یک ویژگی منحصربفرد شناسایی کند. این سیستم توسط محققان کشور در یک شرکت دانش بنیان طراحی شد.

سیستم تشخیص عنبیه در کشور تولید شد

حسین میرحیدری، عضو هیأت مدیره یک شرکت دانش بنیان با اشاره به این که نیاز روزافزون به امنیت بیشتر، منجر به توسعه سیستم‌های هوشمند تشخیص هویت بر اساس خصوصیات بیومتریک انسان شده، گفت: سیستم تشخیص عنبیه از خصوصیات فیزیولوژیکی یا رفتاری هر شخص برای تشخیص هویت دقیق او استفاده می‌کنند.

وی افزود: به حلقه رنگی اطراف مردمک چشم، عنبیه می‌گویند. این بخش یک دیافراگم نازک است که روی قسمت جلویی چشم کشیده شده و در پشت آن عدسی قرار دارد. وجود عدسی باعث می‌شود که عنبیه، شکل یک مخروط بریده شده سه بعدی را پیدا کند و توسط سیستم قابل تشخیص باشد.

وی ادامه داد: چشم انسان از ویژگی‌های کاملاً منحصر به فرد و یکتای او به شمار می‌رود. به طوری که احتمال اشتباه سیستم در این روش ۱ در ۱۰۷۸ است که بسیار قابل توجه است. همچنین اسکن از عنبیه این امکان را برای سیستم فراهم می‌سازد تا ۲۰۰ نقطه از عنبیه بررسی و مقایسه شود. عنبیه عضوی است که با گذر زمان دستخوش تغییر نمی‌شود و این ویژگی، این روش شناسایی را بیش از سایر روش‌ها ایده آل می‌سازد.

میرحیدری گفت: در اکثر مواقع عنبیه چشم افراد پس از انجام عمل جراحی نیز بدون تغییر باقی می‌ماند. حتی افراد نابینا نیز تا زمانی که چشم آنها عنبیه داشته باشد می‌توانند توسط دستگاه تشخیص داده شوند.

عضو هیأت مدیره شرکت گفت: استفاده از عینک یا لنزهای تماسی هیچ کدام بر روال کار تشخیص اختلال ایجاد نمی‌کنند و در ضمن دستگاه ایران ساخت در محیط‌هایی که از شیشه یا پلاستیک‌های محافظ استفاده می‌شود نیز به کاربرد دارد.

این مدیر حوزه دانش بنیان گفت: فناوری تشخیص عنبیه برای توسعه دهندگان و مجتمع سازان سیستم‌های بیومتریکی در نظر گرفته شده است. این تکنولوژی شامل راه حل‌هایی است که می‌توانند به خوبی عمل ثبت عنبیه را در حالت‌های مختلف انجام دهد.

میرحیدری ادامه داد: ساخت سیستم تشخیص عنبیه ایران ساخت فرصت‌های شغلی متعددی ایجاد کرده و باعث صرفه جویی ارزی نیز شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر