سومین تلاش ناکام اروپا برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه


سومین تلاش ناکام اروپا برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه

به گفته دیپلمات دولت‌های اروپایی، دولت های اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد سقف قیمت نفت خام روسیه به توافق نرسیدند، زیرا لهستان اصرار داشت که این سقف باید کمتر از آنچه G۷ پیشنهاد کرده بود، برای کاهش توانایی مسکو جهت تأمین مالی حمله به اوکراین تعیین شود.

اقتصاد آنلاین–مهرداد فرامهر؛ به گزارش خبرگزاری رویترز یک دیپلمات گفت: "هیچ توافقی وجود ندارد. متون قانونی اکنون توافق شده است، اما لهستان هنوز نمی تواند با قیمت موافقت کند." دیپلمات ها گفتند که هنوز تاریخ جدیدی برای مذاکرات تعیین نشده است.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی اگر تا دوشنبه آینده بر سر ایده سقف قیمت گروه 7 توافقی صورت نگیرد، اتحادیه اروپا اقدامات سخت گیرانه‌تری را که در پایان ماه مه مورد توافق قرار گرفت، اجرا خواهد کرد. این اقدامات شامل ممنوعیت واردات نفت خام روسیه از 5 دسامبر و محصولات نفتی از 5 فوریه خواهند بود.

مجارستان و دو کشور اروپای مرکزی محصور در خشکی دیگر از این ممنوعیت برای واردات خط لوله‌ای که به آن متکی هستند، معافیت گرفتند.

گروه هفت (G7) نسخه ملایم تری از ممنوعیت اتحادیه اروپا را برای ثابت نگه داشتن عرضه نفت به اقتصاد جهانی پیشنهاد کرده است، زیرا روسیه 10 درصد نفت جهان را تأمین می‌کند.

این اتحادیه پیشنهاد کرد که اتحادیه اروپا و سایر مشتریان جهانی به خرید نفت خام روسیه ادامه دهند، اما تنها در صورتی که قیمت آن در سطح توافق شده G7 یا کمتر از آن باشد. این امر باعث کاهش درآمد کرملین می‌شود.

گروه G7 سقفی بین 65 تا 70 دلار در هر بشکه پیشنهاد کرده است، اما لهستان و برخی دیگر استدلال می‌کنند که این به مسکو آسیبی نمی‌رساند زیرا نفت خام روسیه در حال حاضر زیر این محدوده در 63.50 دلار معامله می شود.

با برآورد هزینه تولید روسیه در حدود 20 دلار، مسکو سود بسیار زیادی از صادرات نفت خود دارد. لهستان، لیتوانی و استونی برای سقف قیمت 30 دلار در هر بشکه اصرار دارند.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا گفت: «لهستانی‌ها در قیمت کاملا سازش نمی‌کنند، بدون اینکه جایگزین قابل قبولی را پیشنهاد کنند». واضح است که نارضایتی از موضع لهستان در حال افزایش است.

مالت، قبرس و یونان نگران بودند که پیشنهاد سقف G7 بسیار کم باشد و به صنایع بزرگ کشتیرانی آنها ضربه بزند، اما دیپلمات ها گفتند که آنها امتیازاتی در متون قانونی گرفتند و دیگر مانعی برای توافق نیستند.

ایده اعمال سقف G7 این است که شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه اتکایی را از حمل و نقل محموله‌های نفت خام روسیه در سراسر جهان منع کنند، مگر اینکه به قیمتی کمتر از قیمت تعیین‌شده توسط G7 و متحدانش فروخته شود.

از آنجایی که شرکت‌های مهم کشتیرانی و بیمه جهان در کشورهای G7 مستقر هستند، سقف قیمت فروش نفت خود را به قیمت بالاتر برای مسکو بسیار دشوار می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت بیت‌کوین سقوط کرد