مصرف غذاهای دریایی در شرایط استرس زا به مدیریت تنش های روزانه کمک می کند


مصرف غذاهای دریایی در شرایط استرس زا به مدیریت تنش های روزانه کمک می کند

رئیس دپارتمان علوم اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: آنچه که ما مصرف می‌کنیم بر روی احساس و حالت روحی ما تاثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به افزایش شدت تنش و اضطراب شود، از همین رو مصرف غذاهای دریایی در شرایط تنش زا توصیه می شود.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،پروفسور علی گرجی، با اشاره به اینکه طبیعی است که برای سلامتی بدن نگهداشتن اعتدال در خوردن و آشامیدن انواع غذاها و نوشیدنی‌ها لازم است؛ اما بعضی اوقات هنگامی که در شرایط خاصی قرار می‌گیریم بهتر است برخی غذاها و نوشیدنی‌ها را بیشتر و یا کمتر مصرف کنیم، عنوان کرد: تغذیه در طب قدیم ایران جایگاه ویژه‌ای در درمان بیماری‌ها داشته است، اگر شما دچار تنش و اضطراب روزانه هستید، انتخاب نوع غذا و نوشیدنی می‌تواند به شما کمک فراوانی نماید.

وی با بیان اینکه می‌توان با اجتناب از بعضی از غذاها و نوشیدنی‌ها و جایگزین کردن آن‌ها با تغذیه مناسب به مدیریت تنش‌های روزانه کمک کرد، گفت :غذاهایی به آرامش ما در حین مقابله با تنش و اضطراب کمک می‌کنند که از آن جمله می توان به غذاهای دریایی اشاره کرد.

دکتر گرجی با اشاره به اینکه مواد غذایی سرشار از منیزیم مانند سبزیجات و حبوبات از جمله اسفناج، لوبیا، نخود و غلات سبوس دار به کنترل استرسها کمک می کنند، ابراز کرد: غذاهای دریایی پروتئین زیادی به بدن ما می‌رسانند که عملکرد مغز ما را تقویت و فشارخون را تنظیم می‎کنند.

رئیس دپارتمان علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه غذاهای پرکربوهیدرات و میوه‎ ها به خصوص مرکبات مانند پرتغال که حاوی ویتامین C هستند و سطح هورمون‎های استرس ‎زا را کاهش می‎دهند، سبزیجات (به خصوص اسفناج و هویج)، شیر گرم و جوشانده های گیاهی (مانند گل گاو زبان، به لیمو، بهارنارنج و بابونه) نیز در کاهش استرس موثر است، گفت: مغزهای گیاهی مانند پسته، بادام، فندق نیز در کاهش استرس موثر است.

وی اظهار کرد: مصرف قهوه، چای، نوشابه (کولا) و شکلات به این دلیل که خوراکی‌ها حاوی کافئین هستند، تنش و اضطراب فرد را افزایش می‌دهد و ضربان قلب را بالا می‌برند؛ علاوه براین هضم خوراکی‌های چرب نیز برای بدن دشوار است از همین رو در زمانی که بدن در حال هضم این دسته از موادغذایی می‌باشد نمی‎تواند با استرس و اضطراب پیش آمده به درستی مقابله نماید.

دکتر گرجی بیان کرد: مصرف الکل باعث می‎شود که اضطراب و تنش ما افزایش یابد و هورمون‌ها و تعادل مواد مغذی بدن مختل شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از حد محصولات لبنی به‌خصوص پنیر و خامه، می‌تواند سطح آدرنالین خون را بالا ببرد و استرس‌زا باشند، گفت: غذاهای اسیدی مانند ماست، ترشی و تخم مرغ جزو گروه غذایی هستند که با کاهش منیزیم، استرس و اضطراب را افزایش می‌دهند.

منبع:وبدا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس