از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک


از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

رکنا سیاسی : اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 9 آذر ۱۴۰۱ هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

به گزارش رکنا ، سخنگوی دولت گفت: در آستانه روز تصویب قانون اساسی، شنبه آتی همایشی با حضور رئیس جمهور و حقوق‌دانان برگزار خواهد شد.

علی بهادری جهرمی امروز ( چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از تصمیمات دولت که امروز اتخاذ شد این بود که وزارت بهداشت با همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت ارشاد اسلامی و با حمایت سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و برخی دستگاه‌های دیگر بتوانند تولیدات هنری، محصولات رسانه، فیلم‌های سینمایی و سریال‌هایی را طراحی کنند برای مستندسازی هرچه بیشتر این تلاش‌ها و ایثارگری‌ها و فداکاری‌هایی که به ویژه در دوره مدیریت بحران کرونا از سوی جامعه خدوم و زحمتکش پرستاری، پزشکان و کادر بهداشت و درمان صورت گرفته است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: این زوایا و تصاویر بسیار گسترده خدمت‌رسانی‌های مجاهدانه و تلاش‌های صادقانه جامعه خدوم پرستاری، پزشکی، کادر بهداشت و درمان باید ماندگار شود و بنا شد برنامه‌های هنری، رسانه‌ای و سینمایی خوبی در این زمینه با کارگروهی که برای منظور تشکیل شد آغاز به تولید شود.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: ما همزمان نیز ثبت پنجمین رکورد روز بدون فوتی کرونا را در روز گذشته داشتیم که خبر آن همزمان با ایام روز پرستار شد و این‌ها نتیجه زحمات جامعه پزشکی و پرستاری و کادر بهداشت است که قدردان آنها هستیم. همزمان که در برخی از کشورها ما شاهد قرنطینه‌ها و مرگ و میرهای چندرقمی هستیم اما در ایران شاهد پنجمین روز بدون فوت کرونایی بودیم.

وی ادامه داد: سالروز شهادت شهید مدرس و روز مجلس را و به همکارانم در مجلس شورای اسلامی تبریک می‌گویم انشاالله که همه مقامات ایران اسلامی بتواند از ایشان الگوگیری کنند، این چهره و الگوی خدمتگزار به مردم که همواره با ثبات قدم در مسیر دفاع از حقوق کشور و ملت گام برداشته‌ است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: به همین مناسبت هفته آتی سومین جلسه مشترک دولت و مجلس به میزبانی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد البته غیر از این سه جلسه که به صورت عمومی تمامی نمایندگان مجلس با اعضای هیات وزیران داشتند جلسات متعددی هم با روسای کمیسیون‌ها، هیات رئیسه مجلس اعضای هیات دولت داشته‌اند و این مسیر ادامه خواهد داشت.

بهادری‌جهرمی گفت: در آستانه تصویب قانون اساسی و روز معلولان هستیم که به مناسبت روز تصویب قانون اساسی در شنبه هفته آینده همایشی با حضور رئیس جمهور و حقوقدانان کشور برگزار می‌شود و زوایا و ابعاد حقوقی سرعت بخشی به اجرای اصول مختلف قانون اساسی به ویژه اصولی که کمتر به آنها پرداخته شده یا به مرحله اجرا درآمده‌ است، بررسی می‌شود.

وی افزود: امروز در جلسه هیات وزیران گزارش خوبی وزیر جهاد کشاورزی از بخشی از دستاوردهای این وزارتخانه در حوزه‌های مختلف ارائه کردند من به سه بند از بندهایی که در گزارش آقای وزیر بود اشاره می‌کنم.

سخنگوی دولت گفت: در سال اول فعالیت دولت مردمی به نسبت سال پایان فعالیت دولت گذشته ما شاهد افزایش ۵۰۰ درصدی در واگذاری اراضی برای احداث شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای داشتیم که این واگذاری‌ها می‌تواند نویدبخش آغاز یک تحولی در حوزه رشد و توسعه اقتصاد کشاورزی ما و تولید محصولات کشاورزی باشد.

بهادری‌جهرمی بیان کرد: مجددا در همین مدت مشابه یعنی سال اول دولت مردمی به نسبت سال آخر دولت گذشته در حوزه تولید محصولات آبزی با افزایش رشد ۲۳ درصدی مواجه بوده‌ایم و در حوزه صادرات همین محصولات با افزایش ۲۹ درصدی یعنی قریب به ۳۰ درصدی مواجه بوده‌ایم.

وی اظهار کرد: در حوزه واکسیناسیون پرندگان برای جلوگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان هم به افزایش ۳۰ درصدی مواجه بوده‌ایم که بخشی از دستاوردهای متعدد و گسترده‌ای است که وزیر جهاد کشاورزی در جلسه ارائه دادند.

سخنگوی دولت همچنین در جلسه امروز گزارشی از برنامه‌های دولت مردمی در حوزه کنترل تورم ، با توجه به حجم نقدینگی موجود در کشور در آغاز فعالیت دولت هدفگذاری‌هایی صورت گرفته است و مسیر اقتصادی پیشرفته شده در گذشته ارائه شد زوایا و ابعاد آن به تفصیل قریب به یک ساعت مورد بحث و بررسی اعضای دولت قرار گرفت.

وزیر نفت : عراق همه معوقات خود را پرداخت کرد

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

وزیر نفت گفت: سال گذشته و امسال در رابطه با وصول مطالبات خود، بخصوص مطالبات صادرات نفت و گاز به عراق، همه معوقات را دریافت کردیم و تقریبا همه مطالبات به روز است.

جواد اوجی امروز (چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: با آغاز دولت سیزدهم، وزارت نفت از تمام ظرفیت‌ها خود استفاده کرده و با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی با بسیاری از کشورهابه خصوص کشورهای آمریکای لاتین، هم قراردادهای فروش نفت و هم قراردادهای پالایشگاه‌ها فراسرزمینی امضا کرده است.

وزیر نفت با اشاره به وصول مطالبات وزارت نفت از دیگر کشورها اضافه کرد: سال گذشته و امسال در رابطه با وصول مطالبات خود، بخصوص مطالبات صادرات نفت و گاز به عراق، همه معوقات را دریافت کردیم.

اوجی تاکید کرد: سال گذشته نزدیک به ۱ میلیارد یورو و امسال هم ۱.۶ میلیارد یورو دریافت کردیم و تقریبا همه مطالبات به روز است.

وی در رابطه با حجم صادرات گاز به عراق، اظهار داشت: امسال میزان صادرات گاز به عراق نسبت به سال گذشته ۱.۵ میلیارد مترمکعب بیشتر شده است و هیچ گونه بدهی معوق با دولت عراق نداریم.

رئیس جمهور پنجشنبه به کردستان می رود

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

معاون اجرایی رییس جمهور از سفر آیت الله رئیسی رییس جمهور و اعضای هیات دولت به استان کردستان در روز پنجشنبه - ۱۰ آذر ماه - خبر داد.

محسن منصوری امروز( چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت در گفت و گو با خبرنگاران اعلام کرد: در این سفر طرح مهم آبرسانی سنندج‌ افتتاح می‌شود و از این جهت سفر آیت الله رئیسی دارای اهمیت است.

منصوری اظهار داشت: با پایان یافتن ۸۰ درصد عملیات اجرایی سامانه آب شرب سنندج در یکسال اخیر، آب با کیفیت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

اجرای آزمایشی طرح کالا برگ الکترونیکی درهرمزگان آغاز شد

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از آغاز اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان خبر داد تا در صورت موفقیت، در سایر استانها نیز اجرایی شود.

سیدصولت مرتضوی امروز( چهارشنبه ) در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ قانونگذار تکلیف کرده است که دولت به جای پرداخت یارانه نقدی کالابرگ الکترونیکی توزیع کند اما چون تاکنون بستر فراهم‌ نشده بود، این کار انجام نشد.

وی ادامه داد: اکنون مقرر شده زمینه کالابرگ الکترونیکی را با انجام نمونه آزمایشی دنبال کنیم و به همین منظور به صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است.

مرتضوی با تاکید بر اینکه ما مکلف هستیم که سازوکار کالابرگ را تقویت کنیم، افزود:‌ همکاران ما در وزارت کار با همکاری وزارتخانه های اقتصاد و صنعت جلساتی داشتند و بستر این کار فراهم شده است؛ این طرح در چند شهرستان به صورت موردی اجرا شد که بازخورد خوب و مطلوبی گرفتیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: استفاده از کالابرگ اختیاری است یعنی کسانی که بخواهند می‌توانند از آن استفاده کرده و یا از مبلغ نقدی آن استفاده کنند.

مرتضوی گفت: سازوکار اجرای این طرح این است که کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص و به اختیار می توانند با این کارت، پروتیین خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می شود، پول آن را برداشت کنند.

شرایط امنیتی شهرهای غربی کشور آرام است

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

وزیر کشور شرایط امنیتی شهرهایی غربی کشور را آرام توصیف کرد و گفت که در این شهرها مراقبت از سوی دستگاه های مسئول انجام می شود.

احمدی وحیدی در حاشیه جلسه امروز ( چهارشنبه ) هیات دولت درباره وضعیت برخی شهرهایی غرب کشور که اخیرا دچار نارامی شده بودند، اظهار کرد: وضعیت این شهرها آرام است و مشکلی ندارند. طبیعی است که جریان معاند، تروریست و تجزیه طلب خارج از مرزها دنبال این هستند که وضعیت این شهرها را بهم بریزند شرایط الان آرام است، ولی مراقب از سوی دستگاه های مسئول انجام می شود.

وزیر کشور افزود: عمده خسارات توسط اغتشاشگران بلکه همه خسارت از سوی آنها بود و فراجا هم‌ اعلام کرد که اگر کسی دچار خسارتی شده مراجعه و اعلام کند و در دستور کار ما هم هست. البته هنوز خسارات‌ها برآورد نهایی نشده است.

وی یادآور شد: در سفر نخست وزیر عراق به همین مسأله اشاره و درباره آن صحبت شد، مهم این است که مراقبت شود که تلاش آنها به نتیجه نرسد.

دارندگان کارت بازرگانی فعال تا سه برابر ارز برخوردار شوند

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

رئیس کل بانک مرکزی با بیان این‌که «کنترل رشد نقدینگی از سیاست های مهم بانک مرکزی است» گفت: کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها دنبال می‌شود.

علی صالح‌آبادی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که «وضعیت ارزی ما رو به بهبود است» ادامه داد: سه نوع صندوق را در هیات عامل بانک مرکزی تصویب کردیم.

وی خبر داد: دارندگان کارت بازرگانی فعال تا سه برابر می توانند از ارز بیشتری برخوردار شوند.

وی با بیان این‌که « در آبان ماه نسبت به مهرماه، فروش های نفتی ما رشد بسیار قابل توجهی داشته است» گفت: حجم ارزهای ما در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است.

رییس کل بانک مرکزی هم‌چنین گفت: در تامین منابع ارزی پیش بینی می کنیم وضعیت مطلوبی داشته باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره موضوع قرض‌الحسنه‌های گفت: بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج ، فرزندآوری و ودیعه مسکن در طول هشت ماه ابتدای امسال پرداخت شد و در واقع بیش از ۱۰۰ همت مجموع پرداختی‌هایی است که داشتیم و نزدیک به ۹۰ همت تسهیلات ازدواج بوده و حدود ۲۲ همت تسهیلات فرزندآوری بوده که از ابتدای سال تا پایان آبان ماه پرداخت شده است.

صالح‌آبادی یکی از راهکارهای کنترل رشد نقدینگی در این شرایط را تامین مالی غیرتورمی تولید خواند و گفت: در این راستا باید از ابزارهای جایگزین برای تامین مالی تولید استفاده کنیم یکی از این ابزارها انتشار اوراق است، حجم انتشار اوراق گاه از ۴۵ هزار میلیارد تومان عبور می‌کند. تلاش داریم این اوراق در زنجیره تامین جابجا شود، در این صورت این اوراق کمتر به بازار سرمایه ارائه می‌شوند و تامین مالی غیر تورمی محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: ایجاد سه نوع صندوق را در هیات عامل بانک مرکزی تصویب کردیم که بانک‌ها یکی از انواع این صندوق ها را در اختیار داشته باشند، صندوق‌ سرمایه‌گذاری مختص اوراق دولتی است که بانک‌ها می‌توانند این صندوق‌ها را ایجاد کنند البته ضوابط آن قبلاً تصویب شده بود الان باید سرعت بگیرد.

صالح آبادی ادامه داد: اوراقی که بانک‌ها منتشر می کنند میتواند توسط این صندوق‌ها خریداری شود تا کمتر به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت مراجعه شود و این اتفاق مثبتی است که می‌تواند رخ بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: موضوع بعدی صندوق‌های زمین و ساختمان و صندوق‌های املاک و مستغلات بود که بانک‌ها می‌توانند راه‌اندازی کنند. بانک‌هایی که املاک و ساختمان‌های را دارند می‌توانند آنها را در قالب صندوق‌های املاک و مستغلات به شکل اجاره‌داری حرفه‌ای اداره کنند و گواهی‌های صندوق‌ها را در بازار عرضه کرده و منابع را از بازار جمع کنند. اگر اموال مازادی هم دارند می توانند برای مولدسازی آنها از طریق این صندوق‌ها اقدام کنند، منابعی‌ را جذب کرده و این اموال را مولد کنند و بعدا آنها را واگذار کنند. این‌ها سه نوع صندوقی بود که اخیراً در هیات بانک عامل مرکزی تصویب شد.

گفت و گو بهترین راه برای حل مشلات کشور است

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز (چهارشنبه ) در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: جلسات ثابتی با دوستانی که گرایش‌های سیاسی مختلفی دارند داریم که در این جلسات درباره موضوعات مختلف اجتماعی فرهنگی و سیاسی گفتگو می‌کنیم؛ برگزاری این جلسات بسیار مفید است.

وی افزود: به واسطه چنین گفتگوهایی دیدگاه‌ها به هم نزدیک می‌شود و قرائت‌ها و روایت‌های مختلفی که درباره یک پدیده واحد وجود دارد و برای تصمیم‌گیری درست باید همه آنها شنیده شود، به اشتراک گذاشته می‌شود.

ضرغامی بیان کرد: به نظر می‌رسد همه باید با هم گفتگو کنیم چراکه این گفتگو بهترین راه برای حل مشکلات کشور است. من شنیده‌ام که رئیس‌جمهور و رئیس قوه قضائیه چنین جلساتی را دارند و با جریان‌های سیاسی مختلف گفتگو می‌کنند. قطعاً این روند به نزدیک کردن افکار کمک می‌کند.

وزیر میراث فرهنگی درباره گفتگو حول محور اغتشاشات عنوان کرد: یکی از جلسات اخیر همزمان با اغتشاشات اخیر بود. به نظر می‌رسد بسیاری از راهبردهایی که در حوزه سخت اتخاذ می‌شود می‌تواند با راهبردها و اقدامات نرم تعدیل شود. از آنجا که در حوزه نرم کمتر کار کرده‌ایم سختی اقدامات به دوش دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی می‌افتد. متأسفانه در حوزه نرم کم‌کاری داشته‌ایم.

امسال عزم را برای اجرای قانون هوای پاک جزم کردیم

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا وزارت نیرو نتایج خود را درباره سد چمشیر ندهد نمی‌توانیم پاسخ دهیم و با توجه به چاهک هایی که آنجا در عمق حفر شده و گمانه زنی هایی که هست، ما نظارت داریم ولی هنوز وزارت نیرو نتیجه را اعلام نکرده و تا این اتفاق نیفتد پاسخ نمی‌دهیم.

علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان این‌که « امسال عزم را برای اجرای قانون هوای پاک جزم کردیم .»

وی خاطرنشان کرد: موارد انجام نشده احصا شده و در ستاد هوای پاک مطرح کردیم.

ترافیک اینترنت شب گذشته رکورد زد

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رکورد جدیدی که دیشب در جریان بازی فوتبال ایران و آمریکا ثبت کردیم، ۶ ترابیت بر ثانیه ترافیک تولید و مصرف شده در داخل بود و نشان داد زیرساخت‌های ارتباطی کشور آماده است و ظرفیت میزبانی چنین ترافیکی را دارد.

عیسی زارع پور امروز (چهارشنبه ) در حاشیه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این میزان مصرف دیتا برای پخش زنده فوتبال همچون تلوبیون و دیگر پلتفرم ها بود، اظهار داشت: این برای نخستین بار بود که شاهد چنین ترافیکی در شبکه کشور هستیم.

وی خاطر نشان کرد: دیشب پلتفرم تلوبیون بیش از 2.5 ترابیت برثانیه ترافیک داشت که عدد بسیار بزرگی است و هیچ پلتفرمی در کشور تاکنون اینقدر ترافیک نداشته است و به جای تبریک دارد به خانواده ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور که هم زیرساخت‌های کار برای پذیرای این میزان ترافیک مهیا بود و هم پلتفرم ها به قدری رشد کرده اند که می توانند میزبانی کنند.

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد ترافیک اینترنت کشور مربوط به تهران است، افزود: تکلیفی که به عهده ما گذاشته شده، اصلاح مهندسی ترافیک شبکه کشور است زیرا بیش از ۹۵ درصد از ترافیک کشور در تهران است؛ ما کاری را از پارسال شروع کردیم که بتوانیم از هشت نقطه دیتا و سرویس های پرمخاطب را به شکل محلی در اختیار مردم قرار دهیم.

زارع‌پور ادامه داد: برای جام جهانی این کار را از چهار استان خراسان رضوی (مشهد)، خوزستان(اهواز)، آذربایجان شرقی(تبریز) و فارس(شیراز) شروع کردیم و دیشب برای نخستین بار این چهار نقطه برای بازی ایران و آمریکا زیر بار رفتند و برای نخستین بار ۱۵ درصد از ترافیک مورد نیاز مردم از همین نقاط تامین شد.

وی با اشاره به اقبال هموطنان به شبکه های اجتماعی داخلی اظهار داشت: فعالیت پیام رسان روبیکا به ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه رسیده است؛ ایتا ۱۵ میلیون کاربر ماهانه، بله و سروش پلاس حدود ۹.۵ میلیون کاربر ماهانه دارند.

وزیر ارتباطات و در ادامه به اتصال دستگاهها به پنجره واحد خدمات الکترونیک اشاره کرد و گفت: ۸۳ درصد دستگاه به پنجره الکترونیکی متصل شدند و ۱۷ درصد باقیمانده به مرور متصل می شوند.

وی ابراز امیدواری کرد، حداکثر تا دی ماه همه دستگاهها متصل می‌شوند.

زارع‌پور به مصوبه جدید دو هفته پیش دولت اشاره کرد و گفت: قرار شد تا پایان سال پنج درصد خدمات دستگاه‌ها از طریق پنجره خدمات الکترونیک به صورت هوشمند ارایه شود.

هر ماه هزار تن کاغذ تولید داخل بین ناشران توزیع می‌شود

از سفر رئیس جمهور به کردستان تا جزئیاتی از طرح کالا برگ الکترونیکی و اجرای قانون هوای پاک

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کاغذ مورد نیاز مطبوعات و کتاب را با ارز ترجیحی تامین کردیم، گفت: در ماه هزار تن کاغد تولید داخل بین ناشران توزیع می کنیم.

محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اظهار کرد: با توجه به تورمی که در کشور وجود دارد، ما سعی کردیم که قیمت نشر و مطبوعات را کنترل کنیم. ما کاغذ مورد نیاز مطبوعات و کتاب را با ارز ترجیحی تامین کردیم و اکنون وارادات انجام شده در حال توزیع است.

وی افزود: همچنین ماهی هزار تن کاغد تولید داخل بین ناشران توزیع می کنیم. در مجموع ناشران از شرایط راضی هستند. مجموعه این اقدامات موجب کنترل قیمت کاغذ می شود ولی این مجموعه هم تابع شرایط کلی اقتصادی است به هر حال کارگر، حمل و نقل و سایر هزینه‌ها وجود دارد، اما ما قیمت پایه را کنترل کرده ایم.

وی ادامه داد: نمی توانم از کاهش قیمت کاغذ صحبت کنم، اما رشد قیمت منطقی خواهد بود. کتابفروشی‌ها و ناشران اکنون در کاربری مسکونی می‌توانند کار خود را انجام دهند که مقاومتی هم در دولت بود و دو بار به رای گذاشته شد،ولی این کار انجام شد. این تصمیم‌گیری برای کاهش هزینه‌ها و مالیات ناشران بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر در فراق برادر ؛ اشعار غمگین و سوزناک برای برادر فوت شده