کوییک بخریم یا نخریم؟ این ده دلیل را بخوانید


کوییک بخریم یا نخریم؟ این ده دلیل را بخوانید

یکی از تولیدات سایپا که در بازار ایران توانسته کمابیش فروش خوبی داشته باشد، هاچبک کوییک است. این خودرو که نسخه فیس لیفت تیبا ۲ است، از امکانات و...

یکی از تولیدات سایپا که در بازار ایران توانسته کمابیش فروش خوبی داشته باشد، هاچبک کوییک است. این خودرو که نسخه فیس لیفت تیبا ۲ است، از امکانات و آپشن‌های بیشتری نسبت به این خودرو برخوردار بوده و توانسته سهم به سزایی از بازار خودروهای هاچبک را به خود اختصاص دهد. از آن جایی که کوییک در رده خودروهای جمع‌وجور قرار می‌گیرد و فضای اندکی را برای پارک کردن اشغال می‌کند، یکی از بهترین خودروها برای استفاده درون‌شهری است و به لطف ظاهر اسپرتی که نسب به سایر خودروهای هم رده دارد، توانسته به‌عنوان یک خودروی جوان‌پسند محبوب نیز مطرح شود.

بااین‌حال مانند تمام تولیدات ایرانی که همیشه مشکلاتی دارند، خودروی کوییک نیز معایب و مشکلاتی دارد که می‌تواند شما را از خریدن آن پشیمان کند. متأسفانه این خودرو ایمنی نسبتاً پایینی دارد و طراحی داخلی یا کابین آن بسیار قدیمی و دمده است و اصلاً شبیه خودروهای به‌روز دنیا نیست. در ادامه این مقاله از مجله خودرو بانک ما قصد داریم به بررسی این سؤال که چرا کوییک نخریم؟ بپردازیم و معایب آن را بررسی کنیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که چرا نبایدکوییک بخریم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات فنی و آپشن‌های کوییک

جدول زیر به شما دید کاملی نسبت به ویژگی‌های کوییک می‌دهد:

حجم موتور 1.5 لیتری
موتور M15
تعداد سیلندر 4
تعداد سوپاپ 8
جعبه‌دنده 5 دنده دستی
محور محرک دیفرانسیل جلو
استاندارد آلایندگی یورو 4
مصرف ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر
حداکثر قدرت 87 اسب بخار
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر
شتاب صفر تا صد 13 ثانیه
حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعت
نوع بدنه هاچبک جمع‌وجور
نوع شاسی یکپارچه
نسل نسل اول
کد اتاق Q212
طول 3989 میلیمتر
عرض 1688 میلیمتر
ارتفاع 1524 میلیمتر
وزن 1065 کیلوگرم
حجم باک 41 لیتر
سایز چرخ جلو 185/65R14
سایز چرخ عقب 185/65R14
مدلهای موجود در بازار ایران 1397 تا 1401
حال که مشخصات فنی و ابعاد ظاهری این خودرو را شرح دادیم، سراغ امکانات و آپشن‌های آن می‌رویم تا ببینیم این خودرو چه قابلیت‌هایی دارد. این امکانات عبارت‌اند از: سنسور عقب، هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم توزیع نیروی ترمز، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز کاسه‌ای، ترمز عقب کاسه‌ای، چراغ جلوی هالوژنی، چراغ مه‌شکن عقب، چراغ مه‌شکن جلو، فرمان هیدرولیکی، ۴ عدد اسپیکر، قابلیت پشتیبانی از CD و USB، دو عدد کیسه هوا (راننده و سرنشین جلو)، سیستم تهویه دیجیتال، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم ۴حالته دستی، صندلی عقب تاشو، روکش صندلی پارچه‌ای، ایزو فیکس صندلی و آینه جانبی با تنظیم برقی. کوییک یکی از خودروهای اسپرت جوان‌پسند سایپا است، اما اگر می‌خواهید تجربه استفاده از سایر خودروهای با این سبک ایرانی را داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم یکی از خودروهایی که از طریق ثبت‌نام ایران‌خودرو می‌توان تهیه کرد را امتحان کنید.

معایب و کاستی‌های آپشن‌ها

با این که کوییک آر جز خودروهای آپشنال در بین خودروهای ایرانی هم رده قرار می‌گیرد، اما معایب و کاستی‌های بسیاری در این قسمت دارد. در بیشتر خودروهای مدرن چینی و اروپایی از سیستم کروز کنترل استفاده شده است که متأسفانه در خودروی کوییک این آپشن دیده نمی‌شود و در این مورد سایپا بسیار ضعیف عمل کرده است. عمده خودروهای جدید از کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری بهره می‌‌برند که این مورد نیز در خودروی کوییک علی‌رغم قیمت بالایی که دارد وجود ندارد.

در میان سنسورها تنها یک سنسور عقب دارد اما از سوی دیگر در این خودرو سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور و رادار تغییر که موارد رایجی هستند، مشاهده نمی‌شود. متأسفانه ترمز عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای است که کار تعویض لنت را سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کند. استفاده از چراغ‌های روشنایی روز در خودروهای جدید چینی و حتی بعضاً ایرانی رایج است، اما این مورد هم در خودروی کوییک تعبیه نشده است.

روی فرمان خودروهای جدید دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی و مالتی مدیا تعبیه شده؛ اما در خودروی کوییک با یک فرمان ساده و بدون روکش چرم مواجهیم. همچنین فرمان کوییک از ویژگی حساس بودن به‌سرعت نیز بهره نمی‌برد که این خود یک ضعف فاحش است. در سری آر خودروهای کوییک از سیستم نویگیشن نیز استفاده نشده است. سایر آپشن‌هایی که در خودروی کوییک وجود ندارند عبارت‌اند از: هدآپ، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای و بسیاری موارد دیگر. بااین‌حال می‌توان گفت که خودروی کوییک بهترین ماشین بعد از پراید است.

چالش‌های خرید کوییک

در ادامه دلایلی که کاملا به شما می‌گویند چرا کوییک نخریم را بررسی می‌کنیم:

۱. ایمنی نسبتاً پایینی دارد

۲. طراحی داخلی بسیار قدیمی و کابین دمده

۳. نداشتن کامپیوتر سفری

۴. نداشتن حداکثر سرعت بیشتر از ‍۱۶۰ کیلومتر

۵. نداشتن سیستم کروز کنترل

۶. نداشتن کنترل ایستایی در سربالایی و کنترل سرعت در سرازیری

۷. نداشتن سنسور فشار باد تایر، سنسور خواب‌آلودگی راننده، رادار نقطه کور و رادار تغییر

۸. ترمز عقب این خودرو از نوع کاسه‌ای است که کار تعویض لنت را سخت‌تر و زمان‌برتر می‌کند

۹. داشتن فرمان ساده و بدون روکش

۱۰. نداشتن هدآپ، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای.

با همه این اوصاف خودروی کوییک در میان خودروهای ایرانی هم‌رده خود، بهترین خودرو برای مسافرت است.

طراحی داخلی بسیار ساده

کوییک بخریم یا نخریم؟ این ده دلیل را بخوانیدبررسی خودروی کوییک برای خرید

طراحی داخلی و کابین کوییک بسیار ساده و قدیمی است. علی‌رغم این که تلاش زیادی برای پیشرفته جلوه‌دادن آن نسبت به ساینا انجام‌گرفته، اما استفاده از پلاستیک و متریال بی‌کیفیت در قسمت‌های داخلی آن، باعث شده که جذابیت و راحتی آن کاهش یابد. طراحی رنگ‌های به‌کاررفته در قسمت داشبورد خودرو بسیار ناهماهنگ است و در نظر عموم مشتریان آشفتگی زیادی دارد. علاوه بر این فضای داخلی کوییک بسیار اندک است و باعث شده که سرنشینان در داخل خودرو راحت نباشند. همچنین حجم صندوق عقب آن تنها ۲۲۵ لیتر است که نسبت به خودروهای مشابهی همچون پژو ۲۰۶ کمتر است و این نیز یک ضعف جدی محسوب می‌شود. علاوه بر همه این موارد، نبود آپشن‌های کافی نیز باعث شده که عملاً کنترل قسمت‌های مختلف خودرو کار مشکلی باشد و نسبت به خودروهای قدیمی برتری چندانی دیده نمی‌شود.

نقد مشخصات فنی

کوییک آر قیمت بالایی دارد و برای این که ارزش این قیمت بالا را داشته باشد، بهتر بود که از لحاظ فنی نیز پیشرفته‌تر باشد. استفاده از یک موتور با ۱۶ سوپاپ می‌توانست قدرت و شتاب این خودرو را بهبود دهد. در بروشور معرفی این خودرو ذکر شده که می‌تواند در ۱۳ ثانیه سرعت صفر تا صد را طی کند، اما این یک ویژگی مثبت نیست؛ خودروهایی که سرعت صفر تا صد را در بیش از ۱۰ ثانیه طی کنند، در گروه خودروهای تنبل جای می‌گیرند و این باعث می‌شود که اسم کوییک (به معنای سریع) اصلاً متناسب با ویژگی‌ها و تنبلی‌های این خودرو نباشد.

مشکل دیگر کوییک به بازار دسته دوم آن بر می‌گردد که نسبت به خودروهای محبوب‌تری همچون پژو ۲۰۶ از وضعیت بدتری برخوردار است. پس اگر این مسئله برای شما مهم است، باید بدانید که برای فروش کوییک کارکرده، اندکی دچار مشکل خواهید شد. هرچند که با ایمنی‌سازی خودرو می‌توان مدت‌زمان زیادی را با این خودرو سپری کرد.

کوییک بخریم یا نخریم؟ این ده دلیل را بخوانیددردسرهای فروش کوییک

کوییک بخریم یا نه؟

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی نواقص کوییک و دلایلی که نباید سراغ آن بروید پرداختیم. گرچه این خودرو نسبت به خودروهای هم رده مانند پژو 206 امکانات رفاهی و آپشن‌های بیشتری دارد؛ اما از لحاظ فنی چندان قوی نیست. علاوه بر این قیمت کوییک نسبت به امکانات فنی و ظاهری که دارد بسیار بالاست و شما می‌توانید به‌جای خرید آن، سراغ یک خودروی کارکرده بهتر بروید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد. تجربه شما از رانندگی با این ماشین چیست؟


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آخرین فرصت استفاده از یارانه جدید و مرحله دوم فجرانه کالابرگ در فروردین 1403