برنامه هفتم توسعه باید تا 15 آذر به مجلس برسد


برنامه هفتم توسعه باید تا 15 آذر به مجلس برسد

نماینده مجلس گفت: برنامه هفتم باید تا پانزده آذر به دست مجلس برسد و هر سال این روند وجود دارد.

برنامه هفتم توسعه باید تا 15 آذر به مجلس برسد

به گزارش راهبرد معاصر، میز اقتصاد امروز به بررسی آخرین وضعیت تدوین برنامه هفتم پرداخت .

سوال: تدوین برنامه هفتم در چه وضعیتی قرار دارد ؟

مهر علی تبار عضو هیئت علمی مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری :بخش نامه چارچوب کلان برنامه ابلاغ شد. از برنامه دوم بعد از انقلاب تا کنون ما همیشه سیاست های کلی را داشتیم. اولین گام بعد از تدوین سیاست های کلی تدوین قوانینی است که باید در آن قرار بگیرد. اکنون چارچوب کاملا مشخص است.کار گروه های تدوین برنامه شکل گرفته است گروه ها در قالب بیست و هفت گروه هستند. سازمان برنامه بودجه به جد مشغول است و تا کنون به خوبی پیش رفته است.

سوال: چرا مجلس اصرار دارد که برنامه هفتم زود تر به مجلس برود؟

رضا خواه نماینده مجلس : برنامه هفتم باید تا پانزده آذر به دست مجلس برسد و هر سال این روند وجود دارد. امسال قانون برنامه ششم اعتبار ندارد. اکنون بودجه باید مبتنی بر یک برنامه مصوب باشد. بودجه بر اساس چه تعیین می شود.دوستان گفتند که مبتنی بر سیاست های کلی تعیین می شود.

ما به نحوه برنامه نویسی انتقاد شدید داریم و معتقدیم که ما احکام نمی‌خواهیم و یک برنامه کوتاه لازم داریم. ما نیاز نداریم همه ی تبصره ها و جز ها را بنویسیم. ما باید یک چیزی داشته باشیم که متفاوت است و مبتنی بر حل نیاز های واقعی کشور است. ما نباید بدون برنامه باشیم.

سوال :چرا برنامه هفتم هنوز محقق نشده است؟

شهبازی مدیر کل مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس : ما هنوز ماهیت برنامه را نمی‌دانیم. برنامه چند کارکرد دارد که ما باید آنها را پیدا کنیم. متاسفانه در قوانین آمال و آرزوهای متعددی در آن وجود دارد.

قانونی اگر می‌خواهد تصویب شود باید به ظرفیت های دولت توجه شود. اعضای مجلس لایحه را می‌پذیرد یا پس میدهد و میگوید نیاز به تصحیح دارد. دولت موظف است که چارچوب های برنامه را رعایت کند. برنامه باید عینی شود.

سوال: نظر شما چیست؟

مهر علی تبار: در برنامه هفتم ما به نکاتی که گفته شد تأکید داریم. رویکرد های تدوین برنامه هفتم مشخص شده است. برنامه های گذشته بودجه ای بودند. رویکرد دیگری که به آن اشاره شد تمرکز بر برنامه های کلیدی است. در این برنامه اولویت بندی به وضوح دیده می‌‌شود. ما موضوعاتی را انتخاب کردیم که کلیدی هستند. زمانی که ما تعیین کردیم برای تحقق برنامه ها پنج ساله است. چالش های برنامه ششم در برنامه دیده شده است.

سوال: برای این که برنامه هفتم پنجاه درصد محقق شود باید چه اقداماتی صورت گیرد؟

رضا خواه: ما باید برنامه ای بنویسیم که صد درصد آن محقق شود. من فکر می کنم که دید حکمرانان باید نسبت به سیاست های کشور تغییر کند. ما نیازمند برنامه هایی برای تحقق این موضوع هستیم. مشکل اکنون منابع درآمدی کشور است. اکنون حدود نود درصد برنامه های کشور صرف این موضوع می‌شود. ما نباید کتابی بنویسیم که به دردی نخورد مشکلات باید در دوازده سر فصل مشخص شود و ما برای تحقق آن باید برنامه داشته باشیم.

سوال : چه کنیم که برنامه هفتم مثل برنامه ششم نشود؟

شهبازی: ما هر چقدر موضوعات را بررسی می‌کنیم در نهایت به تولید و سرمایه گذاری می رسیم. ما باید تلاش کنیم که بخش اعظمی از مشکلات را حل کنیم. ما سرمایه گذاری را باید به عنوان محور قرار دهیم.

سوال :تفاوت برنامه هفتم با ششم چه خواهد بود؟

مهر علی تبار: جدی ترین تفاوت تمرکز بر موضوعات عینی تر است. ما از این موضوع در برنامه ششم آسیب جدی دیدیم. این تغییر رویکرد جدی نقطه مثبتی است که اتفاق می افتد.

سوال: نظر شما چیست؟

رضا خواه: ما می خواهیم همه منابع قابل دسترسی را کنار هم بگذاریم و از بین تمام مشکلات کشور چند مشکل را حل کنیم ما آنهایی که مهم هستند را باید حل کنیم. منابع در آمدی کشور را افزایش دهیم و بیاییم چند مشکل را حل کنیم ما نمی‌توانیم تمام مشکلات را حل کنیم. چند مسئله کلی مثل مسکن و آلودگی هوا است ما اکنون سعی می کنیم که چیزی را تعیین کنیم که قابل دسترسی باشد و مجلس بر این موضوع نظارت خواهد داشت و مشکلات در پنج سال حل خواهد شد./ باشگا خبرنگاران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم| رقص و آواز دختران در تلویزیون؛ صدا و سیما تابوشکنی کرد!