منتظر عذرخواهی بودیم اما اتفاق نیفتاد؛/ خیابانی اولین منتقد کی‌روش در تلویزیون


منتظر عذرخواهی بودیم اما اتفاق نیفتاد؛/ خیابانی اولین منتقد کی‌روش در تلویزیون

حذف تیم ملی ایران از جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، انتقادات تند جواد خیابانی را به دنبال داشت.

به گزارش ورزش سه، شاگردان کارلوس کی‌روش شب گذشته با شکست ۱-۰ برابر آمریکا در رتبه سوم جدول گروه B مسابقات جام جهانی قرار گرفتند و از صعود به مرحله حذفی مسابقات، ناکام ماندند تا این مسئله ناراحتی هواداران و کارشناسان فوتبال ایران را که انتظار تاریخ‌سازی تیم ملی را داشتند، در پی داشته باشد.

جواد خیابانی امشب در ویژه برنامه "جام ۲۲" انتقادات تندی به عملکرد کارلوس کی‌روش داشت و به مرور عملکرد ایران در تاریخ، سرمربی تیم ملی را "لجباز" خطاب کرد.

خیابانی در ابتدا گفت: من به کی‌روش و بازیکنان تیم ملی خسته نباشید می‌گویم اما اینکه تیم ۶ گل از انگلیس بخورد و ۱-۰ به آمریکا ببازد که اسمش درخشش نیست؛ اسمش حذف از جام است. درخشش یعنی تیم استرالیا، درخشش یعنی بیایی و جایی که نیاز داشتی، صعود کنی. طی تاریخ، این ششمین جامی است که در بازی‌های گروهی حذف می‌شویم.

وی افزود: من یک مرور تاریخی می‌‌کنم؛ از جام ملت‌های آسیا شروع می‌کنم و در حد آسیا صحبت می‌کنم. ما بعد از انقلاب در سال ۱۹۸۰ با مربیگری حسن حبیبی و اتفاقات خاصی که رخ داد سوم شدیم؛ تیم در آغاز جنگ تحمیلی ایران با عراق بود و با وجود شرایط روحی خاصی که بچه‌ها داشتند، تیم سوم شد. چهار سال بعد در سال ۱۹۸۴ در سنگاپور تیم با گل به خودی شاهین بیانی به رده‌بندی رفت و در ضربات پنالتی به کویت باخت و چهارم شد. سال ۱۹۸۸ تیم کاملا به هم ریخته بود و برخی استعفا داده بودند و تیم جدید آمده بود و پرویز دهداری مربی بود اما تیم با پیروزی در ضربات پنالتی مقابل تیم چین، سوم شد. فقط نتایج را ببینید و کاری به حواشی نداریم. فقط در‌ جام ملت‌های ۱۹۹۲ با مربیگری علی پروین، تیم از گروه صعود نکرد که دلیل آن هم ترس بود و تیم در سه بازی هم با یازده بازیکن بازی کرد و حتی یک تعویض هم نداشت.

منتظر عذرخواهی بودیم اما اتفاق نیفتاد؛/ خیابانی اولین منتقد کی‌روش در تلویزیون

گزارشگر با تجربه فوتبال ایران در ادامه گفت: در سال ۱۹۹۶ یک تیم شجاع به زمین آمد و باز هم سوم شد؛ همین نسل رویایی که همه نام آن را "نسل ۹۸" گذاشته‌ایم. سال ۲۰۰۰ تیم در مرحله یک چهارم با مربیگری جلال طالبی به کره باخت و حذف شد. ۲۰۰۴ تیم در نیمه نهایی در ضربات پنالتی که یحیی پنالتی آخر را خراب کرد، سوم شد. ۲۰۰۷ با مربیگری امیر قلعه‌نویی تیم ایران در ضربات پنالتی به کره باخت و بالا نرفت. ۲۰۱۱ با مربیگری افشین قطبی در یک چهارم به کره باخت و بالا نرفت. ۲۰۱۵ با مربیگری کی‌روش از یک چهارم به عراق باخت و بالا نرفت و ۲۰۱۹ در نیمه نهایی هم به ژاپن باخت و بالا نرفت. چه تفاوتی کرده است؟

خیابانی با اشاره به بازی ایران و پرو در جام جهانی ۷۸ بیان کرد: ما که با جلال طالبی و محمد مایلی‌کهن و حسن حبیبی و ناصر ابراهیمی و پرویز دهداری و امیر قلعه‌نویی و افشین قطبی هم در یک چهارم‌ها باخته‌ایم؛ آقای کی‌روش تو آمدی و این همه پول گرفتی که تیم را به فینال ببری. ما در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین با مربیگری حشمت مهاجرانی که اولین دوره جام جهانی بود، نترس مقابل پرو بازی کردیم و ۴-۱ هم باختیم اما هنوز می‌گوییم که تیم ایران، نترس بازی کرده است. ایران اگر آن بازی را مساوی می‌کرد، بالا نمی‌رفت و باید آن بازی را می‌برد‌. بازی کردند و دو پنالتی هم خوردند؛ ولاسکز در دقیقه ۲، گل اول پرو را زد و ایران ۴-۱ باخت و حذف شد.

او سپس ناکامی در جام جهانی ۹۸ را نتیجه عملکرد فدراسیون فوتبال دانست و گفت: در جام جهانی ۹۸ تیم ایران در آخرین بازی مقابل آلمان قرار گرفت. من خودم آنجا حضور داشتم و به صراحت می‌توانم بگویم که تیم ایران در جام جهانی ۹۸ به فدراسیون فوتبال باخت. ایران ۲-۱ آمریکا را برد و شب بازی ایران و آمریکا اردو را ترک کردند و ساعت سه صبح بچه‌ها را بیدار کردند، تیم را با اتوبوس به مون پلیه بردند و حتی بلیت هم رزرو کرده بودند. مثل اینکه دل فدراسیون فوتبال می‌خواست که تیم زودتر ببازد؛ در حالی که آن تیم به یک تدارک جدی نیاز داشت. اگر می‌خواستند ایران، آلمان را ببرد نباید آن کار را می‌کردند و باید می‌گذاشتند هتل در لیون یا ایسن ژو می‌ماند و با هواپیما می‌رفتند. مگر چقدر پرواز بود؟ از ایسن ژو و لیون به مون پلیه، نیم ساعت پرواز بود. داستان‌های خاصی داشت.

ویدئو: 266021

خیابانی خطاب به کارلوس کی‌روش عنوان کرد: آقای کی‌روش دوست محترم و مربی تیم ملی فوتبال ایران که مدام طوری صحبت می‌کنی که انگار تو علامه دهر هستی و هیچ ایرانی در کار تو نیست؛ تو آمدی و این همه پول از این سرزمین گرفتی که ایران را به دور دوم ببری. اگر قرار بود به دور دوم نرویم که همینطور می‌رفتیم. آیا لیگ فوتبال ایران که این میزان در آن سرمایه‌گذاری می‌شود، دو بازیکن خوب نداشت که به تیم ملی کمک کند؟ شما حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده را می‌بری و بازی نمی‌دهی. امید نورافکن را خط می‌زنی و نمی‌بری در حالی که در لیستت جا بود که ببری. شما محمد محبی را خط می‌زنی، مهدی قایدی را خط می‌زنی و آنجا از نظر فوروارد کم می‌آوری و مجبور می‌شوی بازیکنان پا به سن گذاشته را در خط حمله بگذاری؛ این بازیکنان نمی‌توانند بازی کنند. تو می‌دانستی که سردار آزمون مصدوم است، همه می‌دانستیم که مصدوم است؛ چرا یک فوروارد اصافه نبردی؟ نفر بیست و ششم تو می‌توانست یک بازیکن اضافه باشد اما لجبازی کردی. من اسم این رفتار را فقط لجبازی می‌گذاشتیم؛ فقط اینکه من بیشتر از شما می‌دانم. به خدا فقط همین.

او در پایان خطاب به فرشاد کرمی سرمربی تیم ملی دانشجویان که به عنوان کارشناس در این ویژه برنامه حضور داشت گفت: شما مربی تیم ملی دانشجویان هستی؛ به فرض تیم ملی دانشجویان فردا ۴-۰ به استرالیا می‌بازد. اولین رفتار مربی چیست؟ می‌گوید مردم ایران من از شما عذرخواهی می‌کنم و من مقصر این باخت بودم. چرا کی‌روش نمی‌پذیرد که مقصر باخت خودش است؟

ویدئو: 266015

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر