سوئد: پیشرفت‌هایی در مذاکرات ناتو با ترکیه حاصل شده است


سوئد: پیشرفت‌هایی در مذاکرات ناتو با ترکیه حاصل شده است

وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرد که در مذاکرات با ترکیه برای پیوستن استکهلم به ناتو پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد امروز چهارشنبه در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور (SVT) اعلام کرد که در مذاکرات با ترکیه برای پیوستن به ناتو پیشرفت هایی حاصل شده است و این موضوع را سایر همکارانش که در بخارست (در حاشیه نشست وزرای خارجه ناتو) با آنها دیدار داشته نیز تأیید کرده اند.

وزیر امور خارجه سوئد در این مصاحبه گفت: به زودی برای دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به آنکارا خواهم رفت. ما این فرصت را خواهیم داشت که در مورد بسیاری از موضوعات بحث کنیم. مشتاقانه منتظر این دیدار هستم.

توبیاس بیلستروم درباره زمان تصویب پیوستن سوئد به ناتو توسط ترکیه نیز گفت: این اشتباه است که به یک بازه زمانی ثابت اشاره کنم. ولی آنچه در دیدار دیروز در بخارست به دست آمد، این است که با ادامه حصول پیشرفت، پارلمان ترکیه می‌ تواند به نقطه‌ ای برسد که عضویت سوئد در ناتو را تصویب کند.

وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو روزهای ۲۹ تا ۳۰ نوامبر (دیروز و امروز) در شهر بخارست پایتخت رومانی، تشکیل جلسه دادند تا درباره بحران اوکراین و نحوه کمک رسانی ادعایی به آن و همچنین «چالش‌ های ناشی از چین» بحث و گفتگو کنند.

در این ارتباط، «پکا هاویستو» وزیر امور خارجه فنلاند ساعاتی پیش در سخنانی اعلام کرد: مجارستان قول داده است که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را در ماه فوریه سال آتی میلادی تصویب کند. این یک پیام مثبت بود... این موضوع به طور خاص تأکید می کند که فنلاند و سوئد با هم هستند و مجارستان هیچ پیش شرطی دراین مسیر ندارد.

«سنا مارین» نخست وزیر فنلاند چندی پیش از دولت‌ های مجارستان و ترکیه خواست تا درخواست سوئد و فنلاند در جهت عضویت در ائتلاف نظامی ناتو را هر چه زودتر تأیید کنند.

نخست وزیر فنلاند در یک کنفرانس خبری مشترک با دیگر سران کشورهای شمال اروپا گفت: اکنون تمامی نگاه‌ها معطوف به مجارستان و ترکیه است. ما منتظر هستیم تا این کشورها درخواست‌های ما را تصویب کنند. تصور می‌کنم مهم است که این کار ترجیحاً هر چه زودتر اتفاق بیفتد.

نخست وزیران فنلاند و سوئد در ماه‌ های گذشته اعلام کردند که هر دو کشور همزمان با هم عضو ناتو خواهند شد. با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین (در ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش و قوس‌های فراوان و مخالفت‌های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیر ماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان‌های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.

ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسمِ مورد نظر آنکارا از سوی این دو کشور کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان