اوکراین باید به حفظ خود بیاندیشد، نه در فکر عضویت در ناتو باشد


اوکراین باید به حفظ خود بیاندیشد، نه در فکر عضویت در ناتو باشد

دبیرکل ناتو امروز پس از نشست ۲ روزه وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان در بخارست گفت: اوکراین باید به حفظ کشور خود بیاندیشد، نه در فکر عضویت در ناتو باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز چهارشنبه پس از نشست ۲ روزه وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان که در پایتخت کشور رومانی برگزار شد، گفت: اکنون وظیفه اصلی اوکراین این است که یک کشور مستقل باقی بماند، نه در فکر عضویت در ناتو باشد.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در این خصوص ادامه داد: مهم است که اوکراین همچنان به عنوان کشوری مستقل در اروپا باقی بماند. به این منظور باید تا جایی که ممکن است از لحاظ نظامی، اقتصادی و مالی به اوکراین کمک کنیم. این کاری است که در حال حاضر مشغول انجامش هستیم. این مسئله از پیوستن اوکراین به ناتو اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش اسپوتنیک، «ینس استولتنبرگ» در پاسخ به خبرنگاری که پرسید «آیا اوکراین مستحق پذیرش در ناتو نیست»، عنوان کرد: مهم این است که اوکراین به عنوان یک ملت مستقل در اروپا باقی بماند. ما کمک‌ها را انجام می‌دهیم. اگر اوکراین به عنوان یک کشور مستقل باقی نماند، در آن صورت موضوع عضویت اوکراین در ناتو به طور کل از بین می‌رود.

وزرای خارجی کشورهای عضو ناتو روزهای ۲۹ تا ۳۰ نوامبر (۸ و ۹ آذر) در شهر بخارست، پایتخت رومانی، تشکیل جلسه دادند تا درباره بحران اوکراین و نحوه کمک‌رسانی به آن و همچنین «چالش‌های ناشی از چین» بحث و گفت‌وگو کنند.

ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته